Reisebrev fra Murcia i Spania

Elise og Matilde har vært i Spania, i Murcia, sørøst i Spania.

Å bo hos vertsfamilie

Det var både gøy og utfordrende å bo hos en vertsfamilie. Det var gøy fordi vi fikk smake på mye mat vi aldri hadde smakt på før, vi fikk bli kjent med nye mennesker og blitt tatt godt vare på av mennesker som man ikke kjenner godt fra før av.

Noe som var både utfordrende og gøy, var at foreldrene i huset nesten ikke kunne noe engelsk, bare spansk. Dette gjorde at vi fikk utfordret oss selv i å lytte og forstå spansk. I starten kunne det være litt vanskelig å forstå hverandre, men etter hvert ble det bedre. I tillegg er det mye å bli vant til, som kan være litt utfordrende, men som gir mye god erfaring.

Familiene var imøtekommende, og de tok oss med på turer og viste oss mye spennende.

Mat

Det var veldig interessant å se matvanene i Murcia og å smake på nye ting. Det normale var minimalt med frokost, lyst brød til lunsj på skolen, stort middags-måltid i tre-tiden etter skolen, og middag igjen klokken ni eller ti på kvelden. Noe av det vi spiste mye av var paella, salchicha (spansk pølse), loff med tomat, skinke og olje, frukt, pizza, pasta, skalldyr og fisk.

Skole

I forhold til det vi er vant til med skolen i Norge, var skolen i Murcia ganske annerledes. Skolen var et stort, pent og gammelt bygg, med mange etasjer. I tillegg lå skolen midt i sentrum.

Det var ikke lov til å gå ut av skolen (bortsett fra i lunsjen) i løpet av skoledagen, det var ikke lov til å bruke telefonen inne på skolen, det var ganske kaldt inne på skolen og gymsalen hvor de har gym var 20 minutter å gå fra skolen.

I tillegg var det noen «annerledes» dager hvor det ble servert ulike typer mat og drikke, og det var aktiviteter.

Både elevene og lærerne var veldig hyggelige, og vi ble tatt godt imot.

Aktiviteter

I sentrum var det mye å gjøre med shopping, spisesteder, parker og severdigheter. Vi bodde litt utenfor sentrum, men det var lett å ta buss både frem og tilbake.

I tillegg var det mulighet for å ro i små båter på elven som går gjennom byen. Dette gjorde vi, og det var kjempegøy!

Forskjeller mellom hverdagen i Norge vs Murcia

Noen av forskjellene i hverdagen var at i Murcia går mange med sko inne hjemme, noe vi synes var rart.

De spiste også det de kalte for middag veldig mye senere enn det vi er vant til.

Været er også en stor forskjell. Vi var heldige og fikk over 20 grader nesten hver dag når vi var der.

En annen ting er at de fleste legger seg sent både i hverdagene og i helgene. Ofte kunne hele familien sitte oppe til klokken tolv eller halv ett på kvelden på en mandag for å se på et sang-program.

Hvorfor dra på utveksling?

Du bør dra på utveksling fordi det er veldig lærerikt, gøy og spennende!

Også er det en fin utfordring for å bli mer selvstendig og bli kjent med nye mennesker og en ny kultur.

I Murcia, Spania - Klikk for stort bilde