Rutine ved fusk og plagiat ved Greåker vgs.

Reglene er knyttet til forskrift til opplæringslovens punkter om vurdering kap.3, Skoleregler for elever ved videregående skoler, samt Utdanningsdirektoratets veiledninger for sensorer om kildebruk. Presiseringene og veiledende prosentrammer skal gjøre det mer forutsigbart for elever og lærere, og skal bidra til en enhetlig praksis ved skolen vår. 

Skolen ser på fusk og plagiat som svært alvorlig, og kan få store konsekvenser for elever. Det er derfor viktig at elevene gjør seg kjent med reglene.

Rutine ved fusk og plagiat ved Greåker videregående skole
Fusk Forklaring Reaksjon
Bruk av ulovlige hjelpemidler. Andre enn eleven har løst oppgaven. Hvilke hjelpemidler som er lovlige defineres for hver enkelt oppgave/prøve. Ved bruk av andre hjelpemidler enn disse, regnes det som fusk. Dette inkluderer ulovlig kommunikasjon med andre, at andre fysisk har hjulpet til med oppgaven eller bruk av kunstig intelligens uten at det var spesifikt tillatt. 1. Samtale med faglærer. Ny vurdering kan avtales (skriftlig/muntlig eller annet) hvis faglærer finner det nødvendig 2. Kontaktlærer informeres 3. Adferdsanmerkning 4. Varsel om fare for nedsatt adferd 5. Samtale med hjemmet og/eller avdelingsleder
Plagiat Store deler av oppgaven (mer enn 50%) er levert som eget arbeid selv om det er kopiert fra andre eller skrevet av kunstig intelligens. Kilder og referanser er ikke oppgitt. 1. Samtale med faglærer. Eleven kan eventuell få en kort frist til å rette opp hvis faglærer finner det nødvendig 2. Kontaktlærer informeres 3. Adferdsanmerkning 4. Varsel om fare for nedsatt adferd 5. Samtale med hjemmet og/eller avdelingsleder 6. Hvis noe av besvarelsen anses som elevens produkt, kan dette vurderes ut fra oppgavens kriterier
Dårlig kildebruk, delvis plagiat Vesentlige deler av oppgaven (20-50%) er tydelig lånt eller kopiert fra andre eller skrevet av kunstig intelligens. Kilder og referanser er ikke oppgitt. 1. Samtale med faglærer. Eleven kan eventuelt få en kort frist til å rette opp hvis faglærer finner det nødvendig 2. Kontaktlærer informeres 3. Adferdsanmerkning 4. Den delen av besvarelsen som anses som elevens produkt, kan vurderes ut fra oppgavens kriterier
Fusk eller forsøk på fusk ved eksamen Tillatte hjelpemidler til eksamen oppgis i eksamensoppgaven. Alle andre hjelpemidler regnes som juks. 1. Eksamen i faget blir annullert 2. Man mister standpunktkarakteren i faget 3. Man kan tidligst ta ny eksamen etter ett år 4. VG3-elever mister førstegangsvitnemål