Bruk av ulovlige
hjelpemidler.
Andre enn eleven har
løst oppgaven.
|
Hvilke hjelpemidler som er lovlige
defineres for hver enkelt oppgave/prøve.
Ved bruk av andre hjelpemidler enn
disse, regnes det som fusk. Dette
inkluderer ulovlig kommunikasjon med
andre, at andre fysisk har hjulpet til med
oppgaven eller bruk av kunstig intelligens
uten at det var spesifikt tillatt.
|
1. Samtale med faglærer. Ny
vurdering kan avtales
(skriftlig/muntlig eller
annet) hvis faglærer finner
det nødvendig
2. Kontaktlærer informeres
3. Adferdsanmerkning
4. Varsel om fare for nedsatt
adferd
5. Samtale med hjemmet
og/eller avdelingsleder
|
Plagiat
|
Store deler av oppgaven (mer enn 50%)
er levert som eget arbeid selv om det er
kopiert fra andre eller skrevet av kunstig
intelligens. Kilder og referanser er ikke
oppgitt.
|
1. Samtale med faglærer.
Eleven kan eventuell få en
kort frist til å rette opp hvis
faglærer finner det
nødvendig
2. Kontaktlærer informeres
3. Adferdsanmerkning
4. Varsel om fare for nedsatt
adferd
5. Samtale med hjemmet
og/eller avdelingsleder
6. Hvis noe av besvarelsen
anses som elevens
produkt, kan dette
vurderes ut fra oppgavens
kriterier
|
Dårlig kildebruk, delvis plagiat
|
Vesentlige deler av oppgaven (20-50%) er
tydelig lånt eller kopiert fra andre eller
skrevet av kunstig intelligens. Kilder og
referanser er ikke oppgitt.
|
1. Samtale med faglærer.
Eleven kan eventuelt få en
kort frist til å rette opp hvis
faglærer finner det
nødvendig
2. Kontaktlærer informeres
3. Adferdsanmerkning
4. Den delen av besvarelsen
som anses som elevens
produkt, kan vurderes ut
fra oppgavens kriterier
|
Fusk eller forsøk på fusk ved eksamen
|
Tillatte hjelpemidler til eksamen oppgis i
eksamensoppgaven. Alle andre
hjelpemidler regnes som juks.
|
1. Eksamen i faget blir
annullert
2. Man mister
standpunktkarakteren i
faget
3. Man kan tidligst ta ny
eksamen etter ett år
4. VG3-elever mister
førstegangsvitnemål
|