Innlevering av listeforslag

31. mars kl. 12.00 gikk fristen ut for partiene til å levere listeforslag til Stortingsvalget i Østfold 2025. 

Nå skal distriktvalgstyret undersøke om listeforslagene oppfyller valglovens krav. Eventuelle mangler vil bli rettet i samarbeid med listenes tillitsvalgte, som har levert inn listeforslagene.

Alle kandidater som er satt opp på et listeforslag, vil bli underrettet og innen en satt frist, har de anledning til å kreve seg fritatt.

Listene skal godkjennes av distriktsvalgstyret 26 mai.

Listeforslag til Stortingsvalget 2025 i Østfold

Krav til listeforslag

Partier og grupper som ønsker å stille til stortingsvalg må levere listeforslag til fylkeskommunen senest 31. mars kl. 12.00. Fristen er absolutt, og listeforslagene må ha kommet inn til fylkeskommunen innen denne fristen. Poststempling innen fristen er ikke tilstrekkelig.

Se hvilke krav som gjelder og hvordan du leverer listeforslaget ditt.

  • Lever listeforslag elektronisk - Valgdirektoratet
    Det er valgfritt om dere ønsker å benytte den elektroniske løsningen, eller om dere vil levere listeforslaget på papir. Vi anbefaler dere å bruke Valgdirektoratets elektroniske løsning. Den gjør prosessen enklere, og følger samme regelverk og fungerer på tilsvarende måte som papirløsningen.
  • Lever listeforslag på papir - Valgdirektoratet
    Ønsker dere å levere på papir anbefaler vi dere å bruke malene fra Valgdirektoratet. Det er ikke et krav at de som stiller liste bruker disse malene, men det gjør det enkelt å oppfylle valglovens krav til et listeforslag. Som vedlegg til listeforslaget skal det følge med en oversikt over kandidatenes fødselsdato og et vedlegg som angir tillitsvalgt og varatillitsvalgt.

Se vår samleside om valget