For å bli tatt inn på et opplæringstilbud arrangert av fylkeskommunen, må du ha gjennomført minimum 9-årig grunnskole og du må sende oss en søknad.
Dersom du ikke har gjennomført grunnskole, men trenger opplæring, må du kontakte kommunen du bor i. Kommunene tilbyr forberedende opplæring for voksne og opplæring i norsk og samfunnsfag.
Forberedende opplæring for ungdom 16 – 19 år
Forberedende opplæring er et overgangstilbud mellom grunnskole - og videregående opplæring. All undervisning tar utgangspunkt i at elevene kan lite norsk og har behov for faglig og språklig opplæring før de begynner i videregående opplæring. Les mer om forberedende opplæring for minoritetsspråklige.
Det er forberedende opplæring på 6 videregående skoler i Østfold. Er det fullt på nærskolen din, vil du få plass ved annen skole.
Du kan søke hele året da opplæringstilbudet har løpende inntak gjennom skoleåret.
Ungdom som har gjennomført videregående opplæring fra utlandet, er ikke i målgruppen for forberedende opplæring. Da kan du derimot velge om du ønsker videregående opplæring for ungdom eller videregående opplæring for voksne.
Videregående opplæring for ungdom 16 – 24 år
Dersom du har gjennomført 9-årig grunnskole fra utlandet, eller har blitt skrevet ut med vitnemål fra norsk grunnskole, har du rett til videregående opplæring for unge. Du kan søke yrkesfaglige utdanningsprogram eller utdanningsprogram som gir studiekompetanse. Les mer om utdanningsprogrammene du kan velge blant på vilbli.no
Du vil ha rett til særskilt språkopplæring.
- Søknad registreres på vigo.no /Videregående opplæring i skole/bedrift
Skoleåret starter i midten av august, men søknadsfristen til videregående opplæring for ungdom er 1. mars i Norge. Kommer du flyttende etter at søknadsfristen har gått ut, ta kontakt med fylkeskommunen for å undersøke om du allikevel kan søke videregående opplæring eller annet opplæringstilbud.
Videregående opplæring for voksne fra 19 år
Du kan søke videregående opplæring for voksne dersom du fyller 19 år i løpet av det første skoleåret. Har du gjennomført videregående opplæring i utlandet, kan du søke videregående opplæring for voksne uavhengig av alder.
I videregående opplæring for voksne søker du på sluttkompetanse og ikke et utdanningsprogram, som du gjør når du søker videregående opplæring for ungdom. Sluttkompetanse kan for eksempel være helsefagarbeider, rørlegger eller studiekompetanse.
Opplæringen for voksne skal bygge på kompetansen du allerede har. Du har rett til å få kompetansen din vurdert og dokumentert. Dette kalles realkompetansevurdering. Realkompetansevurderingen avgjør innholdet i opplæringen din. Les mer om videregående opplæring for voksne.
Det er ingen søknadsfrist. Søknadene behandles fortløpende. Det er vanlig med oppstart i august og januar, med hovedvekt på august. Det kan ta tid før du kommer i gang med opplæringen hvis det er mange søkere.
Ny og gammel ordning
Videregående opplæring i Norge er i endring og det gjennomføres nå en omfattende reform, kalt fullføringsreformen. Målet er å sikre at flere ungdommer og voksne fullfører videregående opplæring. Organiseringen av den videregående opplæringen for voksne kan derfor følge gammel eller ny ordning, avhengig av sluttkompetansen du søker.
Ny ordning innebærer at yrkesutdanningen er modulbasert, det vil si at opplæringen foregår i tverrfaglige emner hvor en stor del av opplæringen foregår i bedrift. Modulbasert opplæring er mer fleksibelt og yrkesrettet slik at opplæringstiden vil være individuell. Alle som gjennomfører modulbasert opplæring, må også gjennomføre en modul i norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter.
Andre sluttkompetanser følger gammel ordning. Gammel ordning innebærer at opplæringen har en fastsatt lengde, for eksempel 2 eller 2,5 skoleår. Dersom du tas inn til en sluttkompetanse som følger gammel ordning, men mangler norskkompetanse, vil du få tilbud om et skoleår ekstra med tilpasset språkopplæring i norsk og engelsk.
Uavhengig av ny eller gammel opplæringsordning; videregående opplæring for voksne har en annen fag- og timefordeling enn videregående opplæring for ungdom, blant annet innebærer studiekompetanse opplæring i seks fag.
Fagskole
Voksne med godkjent videregående opplæring kan også søke fagskole, det vil si høyere yrkesfaglig utdanning. Les mer om fagskole.
Kontakt fylkeskommunen for nærmere informasjon
Integreringsarbeidet i fylkeskommunen
Fylkeskommunen er ansvarlig for det regionale integreringsarbeidet, herunder koordinering og samarbeid med ulike myndighetsnivåer nasjonalt og regionalt.
Bosetting i kommunene
Det er hver enkelt kommune som fatter vedtak om hvor mange flyktninger de skal bosette hvert år. Det er staten ved IMDi (Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet) som ber kommunene om å ta imot et visst antall flyktninger. Fylkeskommunen gir IMDi en anbefaling om hvor mange flyktninger hver enkelt kommune i fylket bør kunne bosette.
Fylkeskommunens anbefaling baseres på kunnskap om kommunenes og fylkets kapasitet til å tilby de tjenestene de skal kunne tilby. Fylkeskommunen tar utgangspunkt i dialog med kommunene og kunnskap om hver enkelt kommunes unike situasjon.
Etter loven gir fylkeskommunen innspill til kommunale planer med fokus på integrering og inkludering.
Fylkeskommunen har ansvar for å lage planer for kvalifisering av innvandrere i sitt fylke.
Opplæring
Fylkeskommunen skal gi opplæring i norsk og samfunnskunnskap for deltagere som går fulltid i videregående opplæring.
Fylkeskommunen skal også legge til rette for at det gis mer grunnskoleopplæring til innvandrerungdom som har behov for det for å kunne gjennomføre videregående opplæring.
Et sentralt virkemiddel i dette arbeidet er forberedende opplæring, et opplæringstilbud rettet mot innvandrerungdom mellom 16 og 19 år med kort botid, manglende språk og manglende faglig grunnlag for å fullføre og bestå videregående opplæring.
Karriereveiledning
Fylkeskommunen skal sørge for tilbud om karriereveiledning til innvandrere. Fylkeskommunen skal også gi karriereveiledning til flyktninger med rett og plikt til dette. For flyktninger som omfattes av kollektiv beskyttelse, gjelder at de har rett, men ikke plikt til karriereveiledning. Se informasjonsfilm om karriereveiledning for nyankomne flyktninger (på flere språk), utviklet av Karrieresenteret i Østfold.
Etablering i arbeidslivet
Fylkeskommunen skal legge til rette for at innvandrere kan etablere virksomheter, og at fagutdannede og høyt kvalifiserte innvandrere inkluderes i arbeidslivet.
Arbeid mot negativ kontroll
Fylkeskommunen skal følge opp det regionale arbeidet mot negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Et av de sentrale virkemidlene i dette arbeidet er IMDis mangfoldsrådgivere, som har sin arbeidsplass på utvalgte videregående skoler i fylket. Arbeid mot negativ sosial kontroll er også et kriterium som kan vektlegges i tildeling av støtte til frivillighet.
Fylkeskommunen samarbeider med frivilligheten, idretten, kunst- og kulturfeltet og bibliotekene og har et aktivt folkehelsearbeid.
Integrering og mangfold er i stor grad et tema for samhandling og som kriterium i tilskudds- og støtteordninger.
§4 − Integreringsloven
Fylkeskommunen er ansvarlig for det regionale integreringsarbeidet.
Fylkeskommunen skal utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere. Fylkeskommunen skal anbefale hvor mange flyktninger som bør bosettes i den enkelte kommune i fylket. Fylkeskommunen skal sørge for tilbud om karriereveiledning etter § 11 og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for deltagere som går fulltid i videregående opplæring etter § 30.Departementet kan gi forskrift om fylkeskommunens ansvar for det regionale integreringsarbeidet.
§ 65 − Integreringsforskriften
Fylkeskommunen skal legge til rette for at innvandrere kan etablere virksomheter, og at fagutdannede og høyt kvalifiserte innvandrere inkluderes i arbeidslivet.
Fylkeskommunen skal også legge til rette for at det gis mer grunnskoleopplæring til innvandrerungdom som har behov for det for å kunne gjennomføre videregående opplæring.
Fylkeskommunen skal følge opp det regionale arbeidet mot negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Fylkeskommunen skal også legge til rette for samarbeid med sivilsamfunnet, herunder frivillig sektor.
Tolkeloven
God kommunikasjon og felles forståelse er grunnleggende for at det offentlige skal kunne gi gode tjenester til brukerne. I tilfeller hvor det er språkbarrierer, kan bruk av tolk være avgjørende. Les mer om tolkeloven.