Østfold fylkeskommune kan inngå avtaler om overføring av justeringsrett og justeringsplikt.
For å kunne overta justeringsrett eller -plikt må det skje en såkalt justeringshendelse. For eksempel at fylkeskommunen vederlagsfritt overtar en vei, busslomme, krysstilpasning eller lignede fra en utbygger.
Avtale om justeringsrett
Avtaler om justeringsrett inngås når utbygger ikke har fradragsført merverdiavgiften på kostnader til infrastrukturtiltaket.
Når det inngås avtale om overføring av justeringsrett fra utbygger til fylkeskommunen vil fylkeskommunen kreve refusjon av påløpt merverdiavgift fra staten etter regelverk om merverdiavgift.
Fylkeskommunen betaler utbygger 80% av refundert merverdiavgift knyttet til infrastrukturtiltaket. Merverdiavgiften kan kreves refundert fra staten over en periode på 10 år, og 80% betales videre til utbygger over samme periode.
Avtale om justeringsplik
Avtaler om justeringsplikt kan inngås når utbygger løpende har fradragsført merverdiavgiften på kostnader til infrastrukturtiltaket.
Utbygger må etter justeringsreglene tilbakebetale fradragsført merverdiavgift til staten når infrastrukturtiltak knyttet til fylkesvei, overføres fylkeskommunen vederlagsfritt. Hvis det blir inngått avtale om å overføre denne justeringsplikten til Østfold fylkeskommune vil utbygger slippe å tilbakebetale den fradragsførte merverdiavgiften.
Utbygger skal ved inngåelse av avtale om overføring av justeringsplikt betale 20% av den fradragsførte merverdiavgiften, som de slipper å justere, til fylkeskommunen, mens de selv beholder de resterende 80%.
Fylkeskommunens andel av tiltakets merverdiavgift er begrenset til maksimalt 2 millioner kroner. Det gjelder for avtaler om både justeringsrett og justeringsplikt.
Anleggsbidragsmodellen
Fylkeskommunen inngår ikke avtaler om bruk av anleggsbidragsmodellen med private utbyggere. Anleggsbidragsmodellen kan imidlertid, unntaksvis og i særskilte tilfeller, benyttes der en kommune er utbygger.