"Må vi tenke sjæl!?"

Dette er hovedtemaet for et tverrfaglig prosjekt om sosiale medier som elevene på vg1 studiespesialiserende har jobbet med de to siste ukene. I dag hadde de presentasjoner av sine resultater – bl.a. for kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Kunnskapsministeren og elever - Klikk for stort bildeKunnskapsminister Kari Nessa Nordtun hører om elevenes prosjekt Ingunn Schult

Bakgrunn

Alle de fem klassene på vg1 studiespesialisering har jobbet i grupper (ca 35 grupper totalt), der de har tatt for seg ulike temaer innenfor sosiale medier og deres påvirkning.

Velkommen

Det hele startet i Blackboxen med velkomst fra både Arnfinn Løken (rektor), Kristoffer Falao (elevrådsleder) og Elin Zebari (tillitsvalgt), etterfulgt av låta "Rocket Queen" av Guns and Roses, spilt av elever på vg1 og vg2 på musikklinja.

Elever som spiller - Klikk for stort bilde"Rocket Queen " av Guns and Roses (fra venstre): Marius Hoff (vokal + gitar), Tindra Roselin Svardal (vokal), Andreasy Ferry Solbakken (el-bass) Bernhard Kopperud Eriksen (trommer) og Julian J. Haug (gitar). Ingunn Schult

Utstilling

Etter åpningsmarkeringen, var det tid for kunnskapsministeren for å se på utstillingene til elevene, og ikke minst prate med dem.

Prosjektet “Må vi tenke sjæl!?”, om sosiale medier (SoMe) har vært et tverrfaglig prosjekt som har omfattet fagene norsk, engelsk, naturfag og samfunnskunnskap.  Oppgaven var å velge seg ut tema innenfor helse, livsmestring og meningsutveksling, og utarbeide egne problemstillinger som skulle belyses. I tillegg til egne presentasjoner, skrev alle gruppene en rapport.

Elevene brukte ulike medier i sine fremvisninger, både plakater, podcast, video, brosjyrer, i tillegg til at flere hadde laget informasjonsbrosjyrer. Men alle hadde laget stand med presentasjoner av det de har jobbet med. De omfatter temaer som søvn, rus, psykisk helse og kosthold – og hvilken påvirkning SoMe har.

Prisutdeling

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun var imponert over elevene – både over deres presentasjoner og de refleksjonene de har gjort rundt å jobbe med dette prosjektet. 

Hun nevnte at det i år er 20 år siden Facebook ble lansert, som et av de første SoMe-tilbudene. Og den generasjonen dagens elever er, er den første som har vokst opp med mobiler og SoMe. Vi vet ennå ikke helt konsekvensene dette har medført, og det bør forskes mer på det.

Ministeren er kjent for å være skeptisk til mye mobil- og SoMe-bruk, men synes det er positivt at Askim vgs har hatt dette prosjektet for å bevisstgjøre ungdommen, samt få de til å reflektere. Hun synes det var positivt å høre at noen også har bestemt seg for å redusere bruken fremover.

Det ble kåret to priser;

Beste rapport 

Vinneren ble Mehrsa, Ella, Shima og Irem (1STC).

Beste plakat

Vinneren ble Sunniva, Viktor og Mina.

Vinnerne av beste rapport - Klikk for stort bilde
Vinnerne av "beste plakat" - Klikk for stort bilde

Fakta

Kari Nessa Nordtun kom også med noen fakta mht SoMe som det er verdt å tenke over;

  • 1 av 3 har opplevd å få negative ting på SoMe…
  • Ca halvparten har opplevd å bli utestengt fra grupper med folk de kjenner…
  • Nordmenn scroller ca 9 km på mobilen sin i året…
  • Barn som fødes nå antas å bruke 11 år av sitt liv på telefonen/SoMe frem til fylte 80 år…

Kost seg

På spørsmål om hun har kost seg hos oss i dag, var svaret ja. Kunnskapsministeren var her for å lære av elevenes erfaringer og om deres vaner, og har satt stor pris på de samtalene hun har fått. 

Det er viktig å høre ting fra de unge selv, mener Kari Nessa Nordtun, for sosiale medier er en så stor del av de unges liv. 

SoMe kan også ha negativ påvirkning i stor grad, når det gjelder f.eks. helse, ekskludering/mobbing og rus. Sosiale medier har enormt stor påvirkningskraft, og derfor er ministeren imponert over elevene ved Askim vgs som nå har gjort gode refleksjoner og laget fine presentasjoner rundt dette, og blitt mer bevisste. Det er viktig å sette fokus på kritisk tenking, og Kari Nessa Nordtun mener dagens opplevelse lover godt for fremtidens generasjon.

Litt fra dagens happening

Elevene fortalte ivrig om sine prosjekter da kunnskapsministeren og andre gikk rundt til deres utstillinger.