Bokbad med Simon Stranger
Ida Elisabeth Thorbjørnsen
“Museum for mordere og redningsmenn”
Elevene i 3STA og 3STB har lest boken “Museum for mordere og redningsmenn”, skrevet av Simon Stranger. Han har nå vært på besøk, og elevene har fått stille han mange spørsmål rundt boken.
Boken omhandler andre verdenskrig, basert på virkelige folk og historier. Stranger forteller om det jødiske ekteparet Rakel og Jacob Feldmann som i 1942 blir drept av grenselosene de trodde skulle redde dem. Han skriver også om Ellen Glotts familie som ble frarøvet enebolig, eiendeler og fremtidsdrømmer, før de ble jaget på flukt – og faktisk ble hjulpet av en av morderne til Feldmann.
To generasjoner senere gifter Ellens barnebarn seg med forfatteren Simon Stranger. Og under skrivearbeidet om det norske folkemordet kommer Stranger over opplysninger også om egen slekt, som gir nye perspektiver på det mørkeste kapittelet i moderne historie.
Temaer og innsamling av bakgrunnsmateriale
Stranger ble spurt om hva som inspirerte han til å skrive denne boken, hvilke temaer han ønsket å utforske og hvordan han samlet data.
Ideen til å skrive “Museum for mordere og redningsmenn” fikk han da han skrev boken “Leksikon om lys og mørke”. Han ønsket å utforske Holocaust, helter, ofre og gråsoner rundt ting som skjedde under krigen.
For å samle inn dokumentasjon, var han på blant annet på Riksarkivet, så dokumentarfilmer, leste bøker og snakket med en lokalhistoriker. Han fant raskt ut hvordan formen på boken skulle være; som et imaginært museum over Holocaust i Norge. Hvert kapittel er en “sal”, fylt med gjenstander, fotografier og minner – som Stranger kobler sine historier til.
Bokbad med Simon Stranger
Ingunn Schult
Skifte i tid og perspektiv
På spørsmål om hvorfor han skriver skiftende i tid og perspektiv, svarer Stranger at det er et virkemiddel for å forsøke å “fange” leseren, for å gjøre det mer spennende. Også det at han har prøvd å fortelle samme sak sett fra ulike sider, håper han skal gjøre det mer interessant. Han ønsker å beskrive menneskets ulike sider – at vi alle har både noe godt og mindre godt i oss.
Han har også ønsket å være nøye med detaljer, for å få det så riktig som mulig. Ellers er historiene, som er basert på virkeligheten, spennende nok i seg selv.
Under skriveprosessen gjør Stranger det han kan for å selv forsøke å sette seg inn i karakterenes situasjoner, noe som har ført til en del ubehag.
Likheter til dagens samfunn
Når elevene spurte hva Stranger tenker om hvordan samfunnet håndterer vanskelige temaer i dag, er antisemittisme det han trakk frem. Han viste til hendelser rundt om i verden bare de seneste månedene, der jøder har blitt rammet av angrep.
Jøder har blitt forfulgt i årtusener, ikke bare under andre verdenskrig, og det ser bare ut til å fortsette, så sikkerhetssituasjonen for jøder er skjerpet.
Reaksjoner fra familien og lesernes opplevelse
Stranger fikk spørsmål om det har kommet reaksjoner fra familien, etter utgivelsen og avsløringene i boken. Svaret var at – ja – både hans og konas familie har reagert, men alle støttet arbeidet hans.
Dette til tross for at Stranger under sin research blant annet oppdaget at hans egen oldefar profilerte på nazistene ved å stå for trykking av nazi-propaganda.
Og på spørsmål om hva han ønsker at leserne skal sitte igjen med etter å ha lest boka, var svaret fra Stranger at han ønsker at folk skal reflektere over hendelsene i boka, og tenke med seg selv; “hva ville jeg gjort” i de ulike situasjonene.
Det er i fredstid vi må jobbe med de sakene man av erfaring vet at det kan glippe på i krig, mener Stranger. Vi må jobbe mot rasisme, antisemittisme og ulikheter, og for å skape en verden med likhet og samhold.
Stranger fikk gave fra Askim Frukt- og Bærpresseri
Ingunn Schult