3STBs bidrag til "Holbergprisen i skolen"
Ingunn Schult
Litt om prosjektet hos oss
Klasse 3STB ved Askim VGS og lærer Martin Riber ble i høst utvalgt som en av 20 deltagere til «Holbergprisen i skolen».
«Holbergprisen i skolen» er en forskningskonkurranse med utgangspunkt i humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag. Ved å forske på et selvvalgt tema, blir elevene kjent med vitenskapelige teorier og metoder innen fagene.
I prosessen har det vært jobbet tett sammen med bibliotekar Vibeke Løvig Halvorsen på skolen og forskningskontakt Mads Breckan Claudi fra Universitetet i Oslo.
"Holbergprisen i skolen" sentralt
Den 1. april skal tre utvalgte arbeider fra klassen sendes til Holbergprisen sentralt for å delta i konkurransen «Holbergprisen i skolen». I den forbindelse har vi hatt en lokal presentasjon av forskningsrapportene til elevene, der ikke bare de tre utvalgte, men alle arbeidene fra klassen ble stilt ut på biblioteket.
De tre bidragene som sendes videre – i tilfeldig rekkefølge, dvs. de er ikke rangert, men er likestilt – er prosjektene nedenfor.
Lokale presentasjoner
Lya Saman Raza
«Ung og Unnskyldt – blir ungdomskriminaliteten i Indre Østfold oftere unnskyldt eller normalisert i forhold til Oslo?»
Lya har brukt ulike metoder i sitt prosjekt; medie- og dataanalyse, casestudier og intervju. Hun har blant annet sett på språkbruk i media og sammenlignet omtaler om kriminalitet i Oslo og Indre Østfold, og sett på rapporter og statistikk. Boka “Tvillingene” ble også en del av hennes studier, samt et dybdeintervju med politiet (Patrick Karlsen ved Indre Østfold politistasjon).
Funnene Lya gjorde, var at språkbruken om ungdomskriminaliteten i Oslo har mer fokus på straff og ikke årsaker til kriminalitet, mens det i Indre Østfold er mer fokus på forebygging og oppfølging.
Hennes konklusjon ble at; ja, ungdomskriminaliteten i Indre Østfold kan lettere unnskyldes enn i Oslo.
Isaiah Andrea Berg Dybedal
”Hvordan påvirker dataspill utviklingen av sosiale ferdigheter og samspill hos barn og ungdom i alderen 6-19 år i Indre Østfold?»
Isaiah har gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse blant elever fra tre ulike skoler, og sammenholdt resultatene blant annet ut i fra kjønn, alder, spilletid og hvilken type spill elevene bruker. Han har også drevet dokumentanalyse.
Hans resultater viser at de fleste ungdommene, i alle fall de eldste blant dem, opplever at dataspill forbedrer deres sosiale ferdigheter. Spill blir sett på som en positiv sosial arena, dersom spillmiljøet er trygt og inkluderende.
Sumaya Abshir Abdi
«Norsk, men annerledes? En studie av flerkulturell ungdom og deres opplevelse av norsk identitet hjemme og på skolen»
Sumaya var ikke tilstede ved dagens presentasjon, men lærer Martin fortalte litt om hennes prosjekt, der hun har brukt både spørreundersøkelse og intervju som metoder.
I hovedtrekk går det ut på at hun har sett på hvor mange med annen etnisk bakgrunn faktisk føler seg norsk, og “hvor norske” de føler seg. Mange blir dratt mellom (minst) to kulturer, og dette kan være utfordrende for en del.
De andre prosjektene
Klassens øvrige prosjekter omhandler følgende:
- Ungdoms opplevelse av fellesskap og sosial ekskludering i norske skolemiljøer
- Hvordan påvirker søvnvaner VGS-elevers akademiske prestasjoner
- Smuglingens nye ansikt: 10 år med endringer.
Hvordan har narkotikasmugling utviklet seg over de siste 10 årene i Norge? - Sunn, men upopulær: når skolekantinen mister elevene.
Påvirker endringer i skolekantinen elevenes matvaner? En studie av pris, kosthold, sunnhet og elevpreferanser - Hvordan påvirker bruk av sosiale medier ungdommens mentale helse, med særlig vekt på sammenhengen mellom skjermtid, innholdstype og psykiske lidelser som angst og depresjon?
- Den optimale treningsplan
- Usynlige grenser: Nonverbal diskriminering
- Lidenskapen og dens finurligheter
- Hvordan kan forskjellene i språkbruken i «Farvel til Eddie Belleguele» (Lois) på norsk og originalspråket vise oss hvordan samfunnet ser på marginaliserte grupper?
- SKAM på tvers av kulturer.
Hvordan påvirker de kulturelle tilpasningene i den amerikanske versjonen av SKAM, SKAM Austin i sammenligning med den originale versjonen av SKAM?
Veien videre
Elevene har gjennom dette prosjektet tatt med seg mye nyttig erfaring. De har lært forskningsmetoder, drevet analyse og konkludert, og sikkert også lært av feil underveis. Uansett er det læring verdt å ta med seg videre, blant annet om man skal på videre studier.
Lærer Martin og bibliotekar Vibeke var skjønt enige om at dette har vært spennende for dem også å være med på, og sa at alle elevene har meget god grunn til å være fornøyde med egen innsats!
Torsdag 8. mai kunngjøres finalistene til «Holbergprisen i skolen», og vi ønsker våre elever masse lykke til!
Lyst til å vite mer?
Da kan du lese mer om Holbergprisen i skolen her.
Lurer du på hvem Holberg var, kan du lese om Ludvig Holberg her (Store Norske Leksikon).