Holbergprisen i skolen

Igjen er Askim vgs valgt ut til å delta i “Holbergprisen i skolen”, og det er 1STC som skal være med og konkurrere.

Logoen til Holbergprisen i skolen - Klikk for stort bildeHolbergprisen i skolen

Holbergprisen i skolen

Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse for elever i den videregående skolen, som har som formål å vekke ungdommens interesse for Holbergprisens fagområder, som er de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagene.

Deltakelse i Holbergprisen i skolen knyttes opp mot læreplanene i skolefagene, og elevene skal gjennomføre et forskningsarbeid med hjelp av etablerte forskere. Gjennom dette arbeidet blir elevene kjent med vitenskapelige teorier og metoder innenfor humaniora og samfunnsvitenskap. Elevene får kjennskap til bruk av kilder og fagbegreper, og lærer å skrive en drøftende og argumenterende tekst.

Det er 20 skoler, ca. 1000 elever, som er med i konkurransen.

Du kan lese mer om Holbergprisen i skolen her.

Marita Kristiansen informerer - Klikk for stort bildeMarita Kristiansen Ingunn Schult

I oppstartsfasen

Klassen 1STC startet denne uken med idémyldring på mandag, der de drodlet rundt mulige temaer de skal ta for seg. De skal forske innenfor “ungdom og lesing”, som er det overordnede temaet. 

I dag har de hatt besøk av Marita Kristiansen, som er rådgiver for Holbergprisen i skolen, og hun har orientert elevene om prosessen. Hun fortalte bl.a. litt om hva vitenskapelig forskning dreier seg om;

  • Kreativ og utforskende – jakte på ny kunnskap
  • Kildekritikk – ta utgangspunkt i og forholde seg til tidligere arbeid på feltet
  • Etikk – bruke og henvise til kilder åpent, etterrettelig og etterprøvbart
  • Objektiv – følge grunnleggende normer for vitenskapelig forskningsvirksomhet om sannhetsforpliktelse; forskning skal være åpen, uavhengig, sannferdig og kritisk.
  • Metodisk – følge normer for vitenskapelig forskningspraksis: saklighet, klarhet, etterrettelighet og etterprøvbarhet

Formålet med Holbergprisen i skolen er å;

  • fremme interesse og engasjement for humaniora og samfunnsvitenskap
  • vise frem betydningen av å forske på “oss selv” (elevene)
  • skape gode møter mellom skole og institusjoner for høyere utdanning
  • skape engasjement i klasserommene

Tidligere erfaring

Lærer Martin Riber og bibliotekar Vibeke Løvig Halvorsen har vært med på dette tidligere, og de er nå i gang med nok en klasse som skal fordype seg i et selvvalgt tema. 

Skolen kan sende inn tre bidrag, og fristen (internt) er satt til 1. april for å bli ferdig. Kommer de til finalen, er det i Bergen i juni 2026.