Høytorp Games 2024

Dette var tredje året vi gjennomførte «Høytorp Games», og det er første gang en andreklasse vant. Vi gratulerer så mye til elevene i 2PIA med årets seier!

Natur og tunell på fortet - Klikk for stort bildeHøytorp fort Ingunn Schult

Overhørt ved ankomst: «Nå er jeg så gira! Dette blir jæv… bra!»

Oppstarten

Selv om dagen startet litt fuktig i distriktet, ble det opphold til elevene skulle stille opp. Med et militært opplegg, sto elevene klassevis oppstilt foran ‘fenriken’, som instruerte i bl.a. «stå rett», «slutta orden» og «hvil».

Elevene ble oppfordret til å benytte dagen til å bli enda bedre kjent med sine medelever, utfordre seg selv til å gå utenfor komfortsonen og føle på mestring.

Det ble også litt venting før ‘obersten’ kom, og denne ventingen ble brukt til å stå planken.

Oberstens tale

‘Obersten’ ankom i stil, i en gammel militærbil (1942 modell Willys jepp). Elevene sto oppstilt og hørte hans tale – der han ønsket alle en innholdsrik og god dag. Hans oppfordring var å lytte – tenke – tale, gjøre hverandre sterkere, utnytte hverandres evner og hjelpe hverandre opp og frem. Han ba elevene være gode lagspillere og at de skulle vise omsorg og støtte hverandre.

Ivar

Elevene ble også introdusert for "Ivar" – en tømmerstokk som alle fikk på laget. "Han" skulle være med laget hele dagen, delta på alle aktiviteter, men skulle ikke berøre bakken.

Mens elevene gikk runden rundt på fortet og fant poster, traff de på befalet som varslet bl.a. om at Ivar var mørkredd – og derfor ikke kunne gå gjennom tunellene. Ivar måtte også tisse, og da måtte gruppa stå rundt for å skjerme han mens noen holdt han og sørget for at han fikk gjort det han skulle.

Finne poster

På formiddagen gikk lagene/klassene rundt på fortet og fant poster, der de fant lapper som til sammen skulle gi dem en kode slik at de fikk låst opp en hengelås. Ikke alle rekk å finne alle postene, men de fikk seg en fin tur. Noen så også rådyr inne mellom buskene.

Fint på fortet

Obersten sa også i sin tale at vi er heldige som får lov til å bruke en slik dag på fortet - og det er vi! Det er et kjempefint område, noe elevene også fikk glede av i dagens aktiviteter.

I tillegg var det interesse for et par kjøretøy som vår egen veileder Petter hadde med seg; en 1942 modell Willys jepp og en 1955 modell Monark army arrow mc. 

Grilling

Noen av lærerne sørget for at det ble grillet en haug med burgere som var klare til elevene var ferdige med formiddagens øvelse.

Etter lunsj

Siste del av dagen besto i øvelser på kreativitet, engasjement, hukommelse, utholdenhet, mestring og løsningsorientering. Det var rigget til følgende øvelser:

  • Verktøy / «Kims lek»
  • Vannbæring
  • Brobygger
  • Stafett
  • Minerydder
  • Vedstabling
  • Dekktrekk

Verktøy / Kims lek

Elevene fikk se på 19 typer verktøy, og skulle etterpå skrive ned så mange de husket.

Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde
Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde
Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde
Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde
Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde
Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde
Verktøy / Kims lek - Klikk for stort bilde

Vannbæring

Det ble utdelt diverse ting til å frakte vann med; hullete kopper, svamper, toppen av vannflasker uten kork, o.l. Målet var å frakte så mye vann som mulig fra et sted til et annet på 6 minutter.

Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde
Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde
Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde
Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde
Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde
Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde
Elevene løper for å flytte vann mellom to steder - Klikk for stort bilde

Brobygger

Ved hjelp av fire dekk og to planker var det om å gjøre å lage flest broer mellom dekkene, hvor fem av deltakerne på laget måtte over, i løpet av seks minutter.

Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde
Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde
Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde
Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde
Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde
Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde
Elever lager bro med dekk og planker - Klikk for stort bilde

Stafetten

Laget skulle løpe en runde så mange ganger som mulig i løpet av seks minutter. Med seg måtte de ha Ivar og en tømmerstokk til, men de kunne veksle så mange ganger de ville i løpet av rundene.

Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde
Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde
Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde
Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde
Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde
Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde
Elevene løper en runde så mange ganger de kan på 6 minutter - Klikk for stort bilde

Minerydder

Dette var en oppgave som krevde samarbeid for å få hektet kroken på “minene” for å flytte de til kassen. Målet var å rydde så mange miner som mulig i løpet av 6 minutter.

Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde
Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde
Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde
Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde
Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde
Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde
Elevene skal ved hjelp av en krok fjerne "miner" - Klikk for stort bilde

Vedstabling

Elevene skulle stable et så høyt tårn som mulig med vedkabber, i løpet av 6 minutter. Tårnet måtte stå av seg selv i minst 5 sekunder for å få det godkjent.

Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde
Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde
Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde
Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde
Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde
Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde
Elevene stabler vedkabber - Klikk for stort bilde

Dekktrekk

Laget valgte selv om de ville dele seg i to og stå på hver sin side av dekket, eller om alle skulle trekke på begge sider. Dekket skulle trekkes frem og tilbake så mange ganger som mulig på 6 minutter.

Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde
Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde
Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde
Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde
Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde
Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde
Elevene trekker et stort dekk fram og tilbake - Klikk for stort bilde

Avslutning

Elevene viste stort engasjement gjennom dagen, og så ut til å ha det fint. Men mange var nok også ganske slitne på slutten, for det ble en del kilometer i beina, i tillegg til løfting av Ivar osv. 

'Obersten' avsluttet med å si at han håpet alle hadde hatt en bra dag og at de forhåpentligvis hadde følt på mestring. Han

Han avslørte også dagens vinnerlag, som ble 2PIA (Industriteknologi). Vi gratulerer så mye, og de vil bli ført på vandrepokalen før neste års øvelse.