Kom i gang med din elev-PC/-Mac

Er du ny elev på videregående? Her finner du alt du trenger å vite for å komme i gang med din elev-PC eller -Mac!

Oppsett av maskinen

Hvis du har kjøpt en elev-pc eller elev-mac gjennom elevpc-ordningen, så skal den settes opp som en privat maskin og med en privat konto, ikke skole-kontoen/brukeren.

Du vil få gratis tilgang til en skolelisens av Office på office.com som du skal installere på din PC eller Mac, etter at du har aktivert din skolekonto (se punkt 4 nedenfor "Installere Office-pakka"").

Aktiver først skolekontoen din

For å få koble til trådløst nettverk, bruke programvare og skrive ut på elevprinteren, må du aktivere skolekontoen din. 

Merk: Har du ikke gjort dette før skolestart, må du gjøre dette på en datamaskin eller smarttelefon tilkoblet internett før du kobler datamaskinen din til skolens trådløse nettverk.

Om skolekontoen

For å kunne bruke digitale verktøy og tjenester som elev, student og ansatt i Østfold fylkeskommune, må du ha en aktiv brukerkonto.

Kontoen beskyttes med passord og totrinnskontroll, og du vil motta en SMS med nødvendig informasjon om hvordan du gjør dette.

Aktivere skolekonto med passord

Finn frem informasjon du mottok på SMS for å aktivere kontoen med passord.

Slik gjør du:

  1. Gå til nettsiden for brukerkontoer, start.ofk.no.
  2. Klikk på Aktiver brukerkonto.
  3. Skriv inn brukernavnet og aktiveringskoden du mottok på SMS, velg Gå videre.
  4. Verifiser med fødselsnummer, velg Neste.
  5. Lag Nytt passord og velg Aktiver bruker.

Passord til skolekonto

  • Passordet må inneholde minimum 10 tegn, store bokstaver, små bokstaver og tall.
  • Vanlige ord fra ordlister og deler av ditt fornavn og etternavn blir ikke godkjent som passord.
  • 10 feil passordforsøk gjør at kontoen din sperres i 15 minutter.
  • Dine 24 siste passord huskes og kan ikke benyttes igjen.

Du har nå aktivert kontoen og opprettet et personlig passord. Nå gjenstår det bare å sikre kontoen med totrinnskontroll.

Du må sikre skolekontoen med totrinnskontroll

Totrinnskontroll kan ligne litt på Bank-ID på mobil, og skal beskytte dine og andres personopplysninger. Sagt på en annen måte – gjøre det vanskeligere for andre å misbruke kontoen din.

Slik gjør du:

  1. Logg på office.com med din skolekonto (brukernavn@ofk.no).
  2. Du vil ved førstegangspålogging få beskjed om at organisasjonen (Østfold fylkeskommune) trenger mer informasjon for å beskytte kontoen din. Velg Neste.

Du bør sette opp både App-metoden og SMS-metoden for å beskytte kontoen din. Bruk App-metoden som standard, for å beskytte kontoen din. SMS-metoden brukes dersom du har mistet telefonen. 

App-metoden

Installer Microsoft Authenticator-appen på telefonen din fra Apple AppStore eller Google Play. Appen er gratis! Når du har installert appen, velg Neste og følg instruksjonene.

SMS-metoden

Velg Jeg vil konfigurere en annen metode, velg Telefon, deretter Bekreft.

  1. Velg Norway (+47), og angi telefonnummeret ditt. Velg Send kode i melding, deretter Neste.
  2. Du mottar nå en SMS fra Microsoft med en 6-sifret kode. Skriv inn koden, velg Neste.

Husk: Du kan alltid gå til nettsiden myprofile.microsoft.com for å endre kontrollmetodene dine.

Koble datamaskinen til det trådløse nettverket for første gang

Slik gjør du:

  • Gå til wifi-innstillingene på datamaskinen din.
  • Velg det trådløse nettverket som heter Viken-fylke.
  • Bruk ditt fulle brukernavn (brukernavn@ofk.no) og passord, deretter klikk på koble til.

Tips: Dersom du tidligere har koblet til, men har problemer med å bruke det trådløse nettverket, kan det være lurt å la datamaskinen «glemme» nettverket. Dette gjør du som oftest ved å høyreklikkenettverksnavnet og velge Glem nettverket under wifi-innstillingene. Se også denne veilederen for hvordan du «glemmer» nettverket og logger deg på på nytt.

Installere «Office-pakka» (Teams, Outlook osv.) på datamaskinen

Du får tilgang til alt du trenger av programvare til bruk i opplæringen, inkludert «Office-pakka» som er en del av skytjenesten Office 365. «Office-pakka» inkluderer verktøy som Word, Excel, PowerPoint og OneNote, i tillegg til Outlook, Teams og OneDrive. «Office-pakka» kan installeres på ditt eget utstyr. Totalt fem enheter! PC, Mac, nettbrett eller mobil.

For å få den beste opplevelsen av «Office-pakka», bør du ha installert Windows 10 eller nyere på maskinen. Bruker du en Mac, bør du ha oppgradert den til MacOS Sierra 10.13.6 eller senere.

Slik gjør du for å installere på din maskin

  1. Logg på Office 365 med din skolekonto.
  2. Velg Installer Office, velg deretter Office 365-apper.
  3. Installasjonsfilen (en EXE-fil for PC eller en PKG-fil for Mac) blir lastet ned til Nedlastinger-mappen på maskinen. Åpne/kjør filen, og følg instruksjonene på skjermen.

Merk: Installasjonen på Mac vil kreve at du under installasjonen oppgir passordet på Mac-brukerkontoen din, eller godkjenner med Apple Touch-ID.

Du skal nå ha både Teams, Outlook, Word, Excel, PowerPoint, OneNote og OneDrive på maskinen din.

Ble ikke Teams lastet ned?

Dersom Teams ikke ble lastet ned sammen med resten av Office-appene, kan du laste den ned herfra

Last ned Microsoft Teams skrivebords- og mobilapper

Viktig: Har du en PC, starter du maskinen på nytt. Har du en Mac, tar du en omstart av maskinen. Når du logger deg på maskinen igjen, åpner du OneDrive-appen. Logg deg på med din skolekonto (brukernavn@ofk.no) og passord, og følg instruksjonene på skjermen.

Da vil du kunne åpne og endre dine personlige filer og dokumenter fra Windows Filutforsker eller i Mac Finder.

Du velger selv om du vil installere «Office-pakka» på mobiltelefonen din, men sjekk den gjerne ut!

Slik gjør du for å installere på mobilen

  1. Åpne AppStore eller Google Play på telefonen.
  2. Du kan installere alle verktøyene i «Office-pakka», men vi anbefaler at først prøver ut appene Office, OneNote, Outlook og Teams. Lykke til!

Merk: Den første appen du åpner ber deg om å logge deg på. Velg Microsoft Jobb- eller skolekonto, og bruk din skolekonto (brukernavn@ofk.no). Den neste appen du starter vil kjenne deg igjen!

Installere «programportalen» på datamaskinen

For at du skal kunne bruke andre skolerelaterte programmer som krever at du har skolelisens og kunne sende for eksempel et Word-dokument til «elevprinteren», må du installere et hjelpeprogram til programportalen (AppsAnywhere).

Slik gjør du på en PC:

  1. Gå til programportalen apps.ofk.no.
  2. Logg på med skolekontoen din (brukernavn@ofk.no), og følg instruksjonene på skjermen første gang du logger deg på. Neste gang du logger deg på, velger du Østfold.

    På spørsmålet Vil du forbli pålogget?, huk av for Ikke vis dette flere ganger og klikk på Ja for å redusere antall ganger du blir bedt om å logge deg på.
     
  3. På spørsmålet om dette er førstegang du bruker programportalen (AppsAnywhere) på datamaskinen klikker du på Let's go.
  4. Nå lastes installasjonsprogrammet apps-anywhere-setup[…….exe] ned på datamaskinen. Klikk på Lagre som og last ned filen til maskinens Nedlastinger-mappe.
  5. Klikk på Åpne fil, slik at installasjonen av programportalen (AppsAnywhere) starter.
  6. Klikk på Next to ganger.
  7. Nå dukker det opp en melding på skjermen med spørsmålet Vil du tillate at denne appen gjør endringer på denne enheten? Klikk da på Ja.
  8. I installasjonsprogrammet, klikk på Close.
  9. I nettsiden, klikk på Done.
  10. Ferdig! Nå er datamaskinen din klar til å bruke skolerelaterte programmer fra programportalen (AppsAnywhere). Læreren din vil hjelpe deg videre når tiden er inne.

Slik gjør du på en Mac:

  1. Gå til programportalen apps.ofk.no.
  2. Logg på med skolekontoen din (brukernavn@ofk.no) og følg instruksjonene på skjermen første gang du logger deg på. Neste gang du logger deg på, velger du Østfold.

    På spørsmålet Vil du forbli pålogget?, huk av for Ikke vis dette flere ganger og klikk på Ja for å redusere antall ganger du blir bedt om å logge deg på.
     
  3. På spørsmålet om dette er førstegang du bruker programportalen (AppsAnywhere) på datamaskinen klikker du på Let's go.
  4. Nå lastes installasjonsprogrammet apps-anywhere-setup[…….pkg] ned på datamaskinen. Klikk på Lagre som og last ned filen til maskinens Nedlastinger-mappe.
  5. Åpne Finder (Mac-ens Filutforsker), klikk på Nedlastinger under Favoritter.
  6. Høyreklikk på installasjonsfilen og velg Åpne, slik at installasjonen av programportalen (AppsAnyware) starter.
  7. Klikk på Fortsett to ganger.
  8. Klikk på Installer.
  9. Nå dukker det opp en melding på skjermen med spørsmålet Installerer prøver å installere programvare. Merk: Installasjonen på Mac vil kreve at du under installasjonen oppgir passordet på Mac-brukerkontoen din, eller godkjenner med Apple Touch-ID.
  10. I installasjonsprogrammet, klikk på Lukk, deretter klikker du på Behold.
  11. I nettsiden, klikk på Done.
  12. På spørsmålet Vil du tillate at denne siden åpner «AppsAnywhere»?, klikk på Tillat.
  13. Ferdig! Nå er datamaskinen din klar til å bruke skolerelaterte programmer fra programportalen (AppsAnywhere). Læreren din vil hjelpe videre når tiden er inne.

Installere printer på datamaskinen

For å få den beste opplevelsen av «elevprinteren», bør du ha installert SafeQ på maskinen og være tilkoblet skolens trådløse nettverk. Fungerer for både på PC og Mac.

Slik gjør du på PC:

  1. Gå til programportalen apps.ofk.no.
  2. Får du spørsmål om innloggingsmetode, velger du Østfold, men nå skal du bli logget inn automatisk.
  3. Søk opp Viken Print og velg Launch.
  4. Når du for eksempel vil skrive ut fra Word, velger du Fil > Skriv ut.
  5. Velg SAFEQ under Skriver.
  6. Nå kan du eventuelt endre Innstilinger, eller klikke på Skriv ut.
  7. Logg deg på printeren med brukernavn og passord for at printeren skal skrive ut dokumentet ditt. Du kan ikke bruke PocketID-appen for å logge deg på. 
    Har du et fysisk skolebevis legg det på «elevprinterens» kortleser for å skrive ut dokumentet ditt.

Slik gjør du på Mac:

  1. Åpne Innstillinger, deretter klikk på Sikkerhet og personvern og sjekk at Tillat apper lastet ned fra App Store og identifiserte utviklere er valgt.

    Det kan hende at du må klikke på låsen for å gjøre endringer. Maskinen vil kreve at du oppgir passordet på Mac-kontoen din, eller godkjenner med Apple Touch-ID.
     
  2. Åpne nettleseren og gå til apps.ofk.no.
  3. Søk opp Viken Print og velg SafeQ nedlasting.
  4. Nå lastes PKG-filen (AddKM2SafeQ.pkg) ned til Nedlastinger-mappen på Mac-en.

Klikk på Nedlastninger-ikonet til høyre i Mac-dokken (menylinjen), og klikk på PKG-filen.

Se etter en meldingsboks på skjermen med teksten […] kan ikke åpnes fordi utvikleren kan ikke bekreftes. Klikk på Avbryt.

Åpne Innstillinger, deretter klikk på Sikkerhet og personvern og klikk på Åpne allikevel på spørsmålet «AddKM2SafeQ» kunne ikke brukes fordi det kommer fra en ukjent utvikler.

Klikk deretter på Åpne.

Se etter en meldingsboks på skjermen med teksten [...] macOS kan ikke bekrefte utviklingen av [...] Klikk på Åpne.

Er du hjemme, kan du også skrive ut på «elevprinteren»

Slik gjør du:

  1. Åpne e-post- og kalender-appen Outlook og send en e-postmelding med det Office-dokumentet eller PDF-filen du vil skrive ut som kopivedlegg til utskrift@viken.no.
  2. Du vil få en e-postmelding når jobben er mottatt og akseptert. Det kan forekomme at denne meldingen havner i Outlook sin søppelpost-mappe.
  3. Logg deg på printeren med brukernavn og passord for at printeren skal skrive ut dokumentet ditt. Hvis du har et fysisk skolebevis, legg det på printerens kortleser.

Glemt passord

Har du glemt passordet ditt, kan du opprette et nytt: Gå til nettsiden for brukerkontoer, start.ofk.no.

Hvis du har problemer med å få godkjent et nytt passord, sjekk kravene til passord før du prøver på nytt.

Passord til skolekonto

  • Passordet må inneholde minimum 10 tegn, store bokstaver, små bokstaver og tall
  • Vanlige ord fra ordlister og deler av ditt fornavn og etternavn blir ikke godkjent som passord.
  • Noen spesialtegn, som & og @, kan skape problemer, så disse bør du unngå.
  • 10 feil passordforsøk gjør at kontoen din sperres i 15 minutter.
  • Dine 24 siste passord huskes og kan ikke benyttes igjen.

Glemt brukernavn

Du kan få tilgang til brukernavnet ditt hvis du har glemt det: Gå til nettsiden for brukerkontoer, start.ofk.no.

Bruk Outlook-appen på mobil og nettbrett

For å få tilgang til e-post og kalender, må du bruke Microsoft Outlook-appen. Dette gjelder på alle enheter, inkludert mobil og nettbrett.

Gå til Outlook (outlook.office.com)

Feide, tilganger og sikkerhet

Her finner du informasjon du kanskje trenger i løpet av skoleåret, gode råd om hvordan du holder alt på maskinen oppdatert og hvordan du kan ta sikkerhetskopier av arbeidet ditt.

Feide, tilganger, Authenticator, sikkerhetskopi og oppdateringer