Internasjonalisering

Internasjonalisering er en viktig del av skolens profil, samt forankret i skolens utviklingsplan.

Vi har søkelys på å bruke internasjonaliseringen som et kreativt og konstruktivt redskap til å gi tverrfaglig kunnskap, læringsglede, læringsutbytte og internasjonal nettverksbygging, samt lærerike erfaringer og opplevelser.

Verdenskart med flagg på hvert land - Klikk for stort bildeVerdenskart Pixabay

Erasmus+

Askim videregående skole deltar i flere internasjonale nettverk og organiserer mange verdifulle internasjonale Erasmus+ prosjekter. Skolen er akkreditert som enkeltinstitusjon i Erasmus+ systemet og denne akkreditering er en relativt ny ordning som muliggjør å gjennomføre mange forskjellige typer internasjonale prosjekter, både for enkeltelever, elevgrupper, lærere på kurs og på jobbskygging.

De overordnede formålene med dette internasjonale arbeidet er:

• Øke kvaliteten på opplæringen i Europa
  • Dele metoder og praksis
  • Gjøre opplæringen samfunnsrelevant
  • Heve enkeltpersoners nøkkelkompetanse
  • Bidra til European Education Area
  • Alle skal få mulighet til mobilitet
  • Fremme språkopplæring
  • Fremme europeisk identitet og den europeiske kulturarven
  • Styrke den europeiske dimensjonen i opplæringen
  • Fremme inkludering, toleranse og demokrati
  • Fremme utviklingen av internasjonale nettverk

I denne akkreditering har vi utarbeidet en såkalt Erasmus-plan for Askim vgs, som er i samsvar med skolens målsettinger både for undervisning, kompetansemål og det internasjonale arbeidet.

• Det grønne skiftet
    (miljø, vannkvalitet, fornybar energi, bærekraft)
  • Språklig opplæring og kulturforståelse
    (kulturarv, kulturbærere, kulturverdier, levemåter)
  • Medborgerskap og demokratiforståelse
    (inkludering, mangfold, livsstil, holdninger)
  • Livsmestring
    (mestring, psykisk, fysisk, helse, mat, søvn, velvære)

Oversikt over internasjonale prosjekter ved Askim vgs 2023-2024:

Internasjonalisering, Askim vgs, 2023-2024
Klasse/fag Erasmus+ prosjekt Partnerskoler
Reiseliv og språk, vg1 Shaping the future Cascales, Murcia, Spain. RSG Tromp Meesters, Steenwijk, Netherland.
Fremmedspråk, spansk Linguistics and cultural learning IES Infante Don Juan Manuel, Murcia, Spain.
Realfag, fysikk Climate Klusemann, Graz, Austria.
Fremmedspråk, tysk Linguistics and cultural learning Kronshagen Gymnasium, Germany.
Fremmedspråk fransk, vg2 Linguistics and cultural learning Espace Solaire Condorcet, Saint-Quentin, France.
Realfag, biologi, vg2 Biodiversity Liceo Carnaro, Padova, Italy.
Musikk Music Flamenco Concerts IES Isaac Peral, Cartagena, Spain.
Data science Chat GPT Mendelova střední škola, Nový Jičín, Czech Republic.  BHAK-HBLW Rohrbach, Rohrbach, Austria. Lycée Gay Lussac, Chauny, France.
Long term, Individual student exchange IES Licenciado Francisco Cascales, Murcia, Spain.
Long term, Individual student exchange IES Infante Don Juan Manuel, Murcia, Spain.
Reiseliv og språk, vg2 Cultural learning Athen, Greece
Tur til London, vg3 Linguistics and cultural learning London, UK