Alver, magi og småhus

Barn i Sandbakken barnehage fant denne uka et brev fra alvene bak barnehagen, der de ble bedt om å gå ut i skogen for å lete etter huset til alvene. I skogen fant de nydelige små hus med bittesmå møbler, bittesmå klær, blader med spisemerker. Spennende og litt skummelt!

Alvehus i skolen Linda Spitz     

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter lang tid med spesielle forhold på skolen der det har vært lite rom for samarbeid på tvers av klasser, kunne endelig elever møtes å samarbeide både på tvers av fag og utdanningsprogram. Våre kreative lærere på henholdsvis byggfag og barn og ungdom ønsket å samarbeide om et prosjekt som både utfordret kreativitet og skaperevne, samtidig som det ivaretok viktige læreplanmål i ulike fag. Dette er utgangspunktet for skolens tverrfaglige prosjekt der elevene bygde småhus som skapte magi i skogen.

 Om prosjektet

Dette prosjektet består av flere faser gjennom skoleåret. Prosjektet inkluderer vg1 bygg og anlegg, vg2 barn og ungdom, samt barnehager i Sarpsborg kommune. Prosjektperioden startet i januar og ble avsluttet i mai 2022.

  1. Lager byggesøknad som vurderes og godkjennes av lærer
  2. Prosjekterer garasje. Her er det samarbeid innad på vg1 BA mellom programfag og fellesfag som engelsk, naturfag og matematikk. Yrkesfagene som er involvert er anleggsfag, betongfag, murerfag og tømrerfag. Her får elevene dekket store deler av læreplanens kompetansemål og de tverrfaglige temaene. Gjennom prosessen kvalitetssikrer elevene hverandres arbeid før neste fag påbegynnes ved å sjekke eventuelle avvik og kriterier ved hjelp av at gruppene rullerer. Her legges det til rette for stor grad av elevmedvirkning.
  3. Prosjektet dokumenteres fortløpende i egne arbeidsmapper i Teams hvor de legger inn bilder og tekst. Disse mappene blir vurdert fortløpende av lærerne i de ulike fagene og elevene får veiledning før neste oppgave påstartes.
  4. De ferdige garasjene ble overlevert til elevene på vg2 barn og ungdom (BUA). Husene ble da stående i verkstedet slik at BUA-elevene jobbet med husene i verkstedet.
  5. Før BUA-elevene startet i verkstedet, planla de arbeidet ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen hvor de i grupper på 3 og 4 elever planla videre praktisk arbeid med å kle og innrede husene. De planla også hvordan husene skulle overleveres til 2 barnehager i Sarpsborg kommune. Elevene planla at garasjene skulle bli alvehus og de skulle settes ut i skogen i barnehagenes nærmiljø.
  6. Arbeidet i verkstedet foregikk i 2 uker hvor alle programfagstimene ble brukt. I prosjektet kunne vi også inkludert norskfaget, noe vi kan gjøre neste skoleår. Elevene både kledde husene med mose og annet naturmateriale. De snekret vegger og møbler og sydde tekstiler til interiør. Prosjektet har vært inne på veldig mange av kompetansemålene i programfagene og de har vist yrkeskompetanse både gjennom samarbeid, utvikling av ferdigheter og kreativitet. Gruppearbeidet har gitt elevene innblikk i flere av yrkeslivets elementer gjennom både tidspress, utvise god sosiale kompetanse og kommunikasjon innad i gruppa. HMS og ergonomi har også vært viktige elementer i det praktiske arbeidet.

Det tverrfaglige prosjektet og prosjektets bærekraft

Prosjektet har vist stor bærekraft gjennom å ta vare på og utvikle garasjene som ellers ville blitt kastet etter endt undervisningsperiode. Nå har elevene på både vg1 bygg og vg2 barn og ungdom hatt lærerike prosjekter som har gitt de kompetanse og innblikk i yrkeslivet. Husene har i tillegg bidratt til glede, engasjement og læring for barna i de to barnehagene vi har samarbeidet med som er Sandbakken barnehage og Sarpsborgmarka barnehage tilhørende Sarpsborg kommune. Det at elevene i begge fag har opplevd at de har laget og skapt noe som andre har glede av, gir en ekstra dimensjon til prosjektet og elevene har følt en ansvarlighet. Dette samlet har nok også vært med på å øke motivasjonen underveis i arbeidet.

I fagfornyelsen er demokrati, medborgerskap og livsmestring tverrfaglige temaer som skal ha fokus gjennom skoleåret. Dette prosjektet har innfridd ikke bare til å utvikle yrkesrettet kompetanse, men også gitt elevene økt mulighet for god livsmestring gjennom de konkrete arbeidsoppgavene og gruppeprosessenes demokratiske regler.