På SPAN går elevene et 3-årig skoleløp, før de går videre til ulike tiltak i regi av kommunen. Det kartlegges for mulige arbeidssteder i løpet av elevens 2. skoleår. Eleven kan hospitere en dag pr uke, det siste skoleåret, hvis kommunen kan ta imot eleven og eleven har utbytte av dette.
Undervisningen foregår i små grupper, og er individuelt tilpasset ut fra elevens IOP og undervisningsplaner. Gruppene er inndelt homogent. Hver gruppe har sin timeplan, men hvor individuelle hensyn for den enkelte elev blir ivaretatt.
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og sosial læring er overordnede mål i alle fag og aktiviteter gjennom hele skoledagen. Det legges stor vekt på elevmedvirkning for å skape trygghet, fellesskap og et godt læringsmiljø. Skolen ønsker å bidra til en positiv utvikling av elevens identitet og selvbilde.
De fag og aktiviteter SPAN legger vekt på er kommunikasjon med lese- og skrivetrening eller kommunikasjon og samspill og tall- og mengdetrening. Naturbruk med naturbasert produksjon og naturbasert aktivitet. Samfunnsfag og naturfag, matlaging, musikk, forming og kroppsøving. Det kan også tilbys engelsk trening / undervisning. I tillegg vektlegges det bo- og arbeidstrening, selvstendighetstrening og vedlikehold av elevenes kunnskaper og ferdigheter. Vi tilbyr fysisk aktivitet på flere nivå både ute og inne, etter elevenes behov. Vi har også stor kompetanse på ulike typer sansestimulering.
Årshjul:
- 1.skoleuke: Bli kjent uke – elevene får timeplan denne uka.
- Skoletiden: kl. 08.00 – 14.30 (mandag, onsdag, torsdag og fredag). kl.08.00 - 13.30 (tirsdag)
- Antall undervisningstimer: 35 undervisningstimer pr. uke
- IOP og undervisningsplaner utarbeides for alle fag og aktiviteter.
- Underveisvurdering: Nov./des. og feb. /mars. (samtale med elev/foresatt).
- Årsrapport (sluttvurdering) og kompetansebevis: Juni.
- Elevene oppnår grunnkompetanse.
- Kommunen har ansvar for avlastning etter skoletid og i skolens ferier.
- Foreldremøte tidlig på høsten.