Tilpasset opplæring
Alle elever er forskjellige, og det er forskjellig hva de trenger for å få utbytte av opplæringen. Alle har krav på en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger. Det står i Opplæringsloven §1-3. Det er skolen og læreren som har ansvaret for å tilpasse opplæringen. Det er likevel viktig at du snakker med lærerne dine om dine behov rundt læring, og hvordan du lærer best.
Hvis den tilpassede opplæringen ikke gir godt nok utbytte, har eleven rett på spesialundervisning.
Det er Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som vurderer dette i en sakkyndig vurdering.
Hva er dysleksi?
Personer med dysleksi har utfordringer med lesing og skriving som følge av en medfødt vanske. Dysleksi er en lærevanske som hovedsakelig medfører utfordringer med nøyaktig og/eller flytende lesing av ord og tekst. Personer med dysleksi har også vansker med rettskriving.
- En spesifikk lærevanske.
- Medfødt og livsvarig og skyldes ikke svake evner eller dårlig opplæring.
- Det er cirka 5 % som har dysleksi.
- Det er like mange jenter som gutter som har dysleksi.
- Dysleksi er arvelig. Det er 38 til 50 % sjanse for at barnet får dysleksi hvis en av foreldrene har det. Det er imidlertid ikke all dysleksi som er arvelig. Dysleksi er alltid resultat av et komplisert samspill mellom arv og miljø, som begynner allerede i fosterlivet. Man arver altså ikke dysleksi; man arver gener som kan gi disposisjon for dysleksi under visse miljøbetingelser.
- Det er bred enighet om at dysleksi er et problem med lydene i språket (fonologi). Det er vanlig å blande bokstavlyder som for eksempel b/d og b/p. Det er også vanskelig å rime.
- De med dysleksi har ikke primært et problem med å forstå innholdet i det de leser, men med å lese i seg selv. Skrivevanskene er også ofte alvorlige og varige.
- De med dysleksi har språklig redusert arbeidsminne. Det vanlige er å huske syv pluss-minus to enheter. Dyslektikere husker fem pluss-minus to.
(Kilde: statped og dysleksinorge.no)
Kjennetegn på dysleksi
Vær oppmerksom hvis flere av disse faktorene er til stede:
- Vansker med å skille mellom bokstavlyder (f.eks. lytte ut første og siste lyd i et ord).
- Vansker med å rime.
- Store problemer med lesing sammenlignet med øvrig læringsevne.
- Vansker med leseflyt.
- Leser sakte, noe som påvirker forståelsen.
- Fortsetter å ha vansker med skriving/skrivefeil.
- Enkelt og lite variert språk når man skrive
(Kilde: dysleksinorge.no)
Vanlige utfordringer
Mange med spesifikke lærevansker opplever andre utfordringer, som kan være vel så fremtredende som hovedvansken. Her er eksempler på utfordringer som de med dysleksi, dyskalkuli og SSV kan ha:
- Lære klokka, samt tidsbegrep
- Forskjell på høyre og venstre, samt retningssans
- Lav selvfølelse, mestringsfølelse og motivasjon
- Grovmotoriske og finmotoriske vansker
- Konsentrasjonsvansker
- Strukturelle vansker
- Problemer med begreper
(kilde: dysleksinorge.no)
Hva slags hjelp kan elever ha krav på?
- Tilrettelagte prøver og eksamen
- Fritak fra vurdering med karakter i fag hvor du har spesialundervisning på grunnskolen
- Fritak med vurdering med karakter i sidemål
- Fritak fra vurdering med karakter i 2. fremmedspråk
Aktuell tilrettelegging på prøver og eksamener er:
- Bruk av PC med retteprogram og/eller syntetisk tale
- Forlenget tid
- Kombinert skriftlig/muntlig prøveform
- Få oppgavene lest høyt
- Få bruke tale til tekst-program
Merk at tilretteleggingen ikke kan være så omfattende at eleven ikke blir prøvd i kompetansemålene eller gis fordeler som andre elever ikke får.
Husk å søke om særskilt tilrettelegging til eksamen allerede ved skolestart. Gyldig dokumentasjon må leveres. Søknaden finner du på din side i VIS under «mine søknader».
Mulighet for fritak med vurdering med karakter i fremmedspråk
Elever på videregående som går studieforberedende utdanningsprogram, kan få fritak fra vurdering med karakter i fremmedspråk. Det er fransk, tysk, spansk osv. Det gjelder ikke engelsk. Eleven får ikke fritak fra undervisningen i faget.
Eleven må kunne dokumentere:
- At de har dysleksi eller spesifikke språkvansker.
- At vanskene er så omfattende at individuell tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter.
Dette må dokumenteres gjennom for eksempel sakkyndig vurdering fra PPT og en uttalelse fra faglæreren din på skolen. Søknaden sendes via rådgiver i elevtjenesten.
Denne ordningen gjelder også for deg som ikke lenger er elev i faget. Det betyr at du kan få strøket standpunktkarakter og eventuelt eksamenskarakter fra vitnemålet ditt.
For å søke om å få fritak fra vurdering/slettet karakteren må det sendes søknad til Statsforvalteren. Elektronisk søknadskjema kan du finne på nettsiden til Statsforvalteren i ditt fylke.
Hjelp på skolen
Det er viktig at du informerer kontaktlæreren din, og spesialpedagogisk koordinator på skolen, om at du har dysleksi eller andre lese- og skrivevansker som er kartlagt av PPT. VGS får ikke automatisk informasjon fra grunnskolen. Husk at du må levere bekreftelse på dine utfordringer for å få en best mulig tilrettelegging også til eksamen. Dette kan leveres til spesialpedagogisk koordinator.
Nyttige hjelpemidler
Du kan søke NAV om hjelpeprogrammet Lingdys.
Elever med dysleksi kan søke NAV Hjelpemiddelsentral om egen, personlig lisens. Det som er så unikt med denne ordningen, er at eleven da har en lisens som følger med i hele utdanningsløpet. For å få støtte fra NAV må du helst ha dokumentasjon på at du har dysleksi. Med én og samme lisens får du tilgang til Lingdys Pluss for Windows, Chrome, iPad og Mac. Du kan søke om dette selv da det er en en personlig søknad, men er du under 18 år må foresatte søke for deg. Skolen kan bistå med utfylling av søknaden ved behov.
Språk:
Lisensen du får gir deg hjelp med lesing og skriving på norsk og engelsk, tysk, fransk og spansk. Om du har behov for støtte når du skal jobbe med fremmedspråk, så får du altså hjelp når du skal lese eller skrive tysk, fransk og spansk også.
(Lingdys.no)
Søknadsskjema hos NAV
Les mer om hvordan du kan søke støtte fra NAV.
NAV - Lingit
Programmet Lingdys Pluss hjelper deg som har dysleksi med blant annet rettskriving, valg av ord og opplesing.
Tips til bruk av Lingdys
Andre tips:
Alle har tilgang til allmennteknologien.
Mistenker du at du har lese – og skrivevansker av så stor grad at det kan dreie seg om dysleksi?
- Ta kontakt med faglærer i norsk og be om en samtale rundt faget og hva du opplever som vanskelig. Faglærer plikter å tilrettelegge for deg ut fra ditt nivå. Er det fremdeles utfordringer i faget, be om en skriftlig uttalelse om hvordan læreren opplever deg i faget. Styrker, svakheter, typiske feil med mer.
- Du kan selv, via faglærer, kontaktlærer eller din rådgiver i elevtjenesten, ta kontakt med spesialpedagogisk koordinator for videre kartlegging før skolen eventuelt henviser deg til PPT (Pedagogisk psykologisk tjeneste) for utvidet kartlegging. Den skriftlige uttalelsen du har fått av din faglærer, tas med til spesialpedagogisk koordinator når du skal til samtale der.