Hva | Hvordan | Når | Ansvar |
Informasjon om innhold, plikter og krav i opplæringsloven kapittel 9A og i skolens ordensreglement | Informasjon til ansatte | Ved skolestart | Rektor/ ledelsen |
Informasjon til elever og foresatte i skriv ved skolestart | Ved skolestart | Kontaktlærere |
Informasjon til foresatte i foreldremøter | Foreldremøte ved skolestart | Rektor/ ledelsen |
Skriftlig informasjon på skolens hjemmeside og i «Handlingsplan trygt og godt skolemiljø» | Alltid tilgjengelig | Rektor/ ledelsen |
Synlig og tilgjengelig elevtjeneste | Skolen har et mål om å ha en tverrfaglig elevtjeneste som gir en helhetlig oppfølging av elevene. I dag består elevtjenesten av rådgivere, miljøterapeut, miljølærer og assistenter. I tillegg har skolen helsesykepleier (-e), NAV veileder og en minoritetsrådgiver. | Ved skolestart og på temadager | Elevtjenesten |
Aktiv skolestart, med fadderordning i regi av elevrådet | Bli kjent-, trygghets- og trivselsskapende aktiviteter i og utenfor klassen de første skoledagene | Oppløst timeplan | Elevrådet har hovedansvar, med støtte fra kontaktlærere, faglærere og elevtjenesten |
IKO arbeidet, «Laget rundt eleven» (se årshjul under) | Siden 2017 har Frederik II jobbet systemisk for å få oversikt over elevene gjennom IKO. Gjennom Identifisering og kartlegging får vi bedre forutsetninger for å se elevene, og rigge skoledagene best mulig for den enkelte (oppfølging). Dette gir gode betingelser for et trygt og godt skolemiljø. | Se IKO årsplan Årshjul IKO.docx | Lærere, kontaktlærere, ledere jobber i team og søyler rundt elever/ klasser. |
Elevrådet, russestyret, Unge motivatorer (MOT) | Elevgruppene jobber med temaer, og bidrar gjennom året med opplegg for å fremme helse, miljø og trygghet | Gjennom skoleåret | Elever, lærere, miljøterapeut, ledere og rektor |
Aktiviteter gjennom skoleuka og skoleåret | Aktiviteter tilgjengelig daglig, ettermiddagsaktiviteter på tirsdager og flere aktivitetsdager gjennom skoleåret | Friminutt, midttimer, ettermiddager på tirsdager og minimum 2 hele dager i løpet av skoleåret | Miljøterapeut og miljø- arbeidere styrer mye av den løpende aktiviteten. Idrettsavdelingen holder i aktivitetsdager |
Samarbeid med russen | Trygghetsskapende arbeid gjennom skoleåret og russetiden | Starter egentlig på vg1, men i hovedsak gjennom skoleåret på vg3 | Skolens ledelse og elevtjenesten |
Skolens utviklingsarbeid | Fokus på IKO og inkluderende skolemiljø | Kontinuerlig | Ledelsen og ansatte |
Oppfølging av relevante elevundersøkelser | Kartlegging av styrker og utfordringer. Setter mål og iverksetter tiltak. Evalueringer | Undersøkelsene gjennomføres november til mars, men arbeidet pågår hele skoleåret | Ledelsen og ansatte |
MOT skole | Frederik II er en MOT skole. MOT jobber for å utvikle robust ungdom og klassekulturer der alle er inkludert. Frederik II tror dette arbeidet er med på å skape et varmere og tryggere skolemiljø, og samfunn. | 12 økter på 90 minutter gjennom 2 år | MOT coacher, lærere og ledelsen |
TRYGG læring | Trygg læring for skolen er et systemtiltak som omfatter elever, lærere og skoleledelse, og skjer gjennom undervisning, trygghetsskapende aktiviteter og konflikthåndtering. Fokusområde på SSR | | Miljøarbeidere på SSR |