Hva er målet med satsingen?
Det overordnede målet i Drømmeskolen er å fremme god psykisk helse og et godt psykososialt læringsmiljø der elevene får brukt sine ressurser.
Delmål
- å gi rammer og verktøy for et helhetlig arbeid med det psykososiale læringsmiljøet i skolen.
- å styrke elevenes tilhørighet, deltakelse, kompetanse og motivasjon.
- å styrke skolens og den enkelte lærers kompetanse og mulighet til å fremme dette innenfor ordinære rammer i skolen.
Verktøyene i Drømmeskolen
Tiltaksmodellen skaper kontinuitet og rammer for skolens helhetlige arbeid med læringsmiljøet.
En handlingsorientert tiltaksmodell som er nært knyttet opp til det aktørene i skolen opplever som sine sentrale oppgaver og er nyttig i skolehverdagen. Forankret i LØFT-metodikk.
Sentrale komponenter i Drømmeskoler er:
- elevmentorer
- temasamlinger
Elevmentorer
Det er en sentral idé i Drømmeskolen at elevene skal være en aktør i skolens arbeid med det psykososiale miljøet. Elevmentorene er hjertet i modellen og deres hovedoppgave er å bidra til at medelever føler seg sett, ivaretatt og inkludert når de er på skolen.
Gjennomføring av Drømmeskolen på Greåker vgs.
Alle kontaktlærere har fått opplæring i metoden og verktøyene som brukes i drømmeskolen. Nye kontaktlærere får opplæring før skolestart.
Gjennom skoleåret gjennomfører elevmentorene ulike trivselsfremmende tiltak i storefri i samarbeid med koordinator.