I slutten av august dro Biologi 1-elevene på tokt i Ytre Hvaler nasjonalpark for å lære om livet i Oslofjorden og miljøutfordringene i området. De målte temperatur, saltinnhold og andre ikke-levende faktorer, og undersøkte bunndyr som fortsatt lever i fjorden.
– Elevene fikk oppleve hvordan økosystemet henger sammen, og hvordan teori kan testes i praksis, forteller biologilærer Hege Meidell Sande, som planla turen sammen med Nina Meyer
Forskning og feltarbeid på Bøensætra
Senere i høst dro Biologi 2-elevene på overnattingstur til Bøensætra, der de selv planla metoder, utstyr og problemstillinger. Elevene satte garn fra kano, utførte vannanalyser og sammenlignet målinger fra myr og furuskog.
– Elevene opplevde mestring når de selv fikk samle inn data og se hvordan resultatene hang sammen med teorien, sier Meidell Sande.
Elever fra Biologi 2 tar en pause ved et av vannene nær Bøensætra etter en dag med feltarbeid i området.På setra fikk de også en smak av økologisk selvforsyning – bokstavelig talt.
– Det å fange ørret i garn, sløye den selv og spise den til lunsj var noe helt spesielt. Elevene lærte om næringskjeder, bærekraft og naturens kretsløp på en konkret måte, forteller hun.
Etter turen skriver elevene nå feltrapporter som analyserer funnene i lys av fagteorien. Arbeidet gir dem både vurdering og erfaring med forskningsmetodikk. Totalt deltok 29 elever fra Biologi 1 og 29 elever fra Biologi 2 på høstens feltarbeid.
Brobygging over grensen
Også i programfagene for entreprenørskap og innovasjon har elever opplevd læring utenfor klasserommet – denne gang over grensen. 24. september ble Innovasjonsbroen arrangert i Strömstad, et nytt samarbeid mellom Halden videregående skole, Strömstad Gymnasium og Høgskolen i Østfold gjennom prosjektet Framtidstro.
Norske og svenske elever samlet under Innovasjonsbroen i Strömstad – et nytt samarbeidsprosjekt mellom Halden videregående skole, Strömstad Gymnasium og Høgskolen i Østfold.Her møttes norske og svenske elever fra ungdoms- og studentbedrifter for å presentere idéer, bygge nettverk og diskutere samarbeid på tvers av språk og kultur.
– Elever og lærere fra begge sider av grensen ønsker at Innovasjonsbroen skal bli en årlig møteplass for idéutvikling og samarbeid, sier prosjektleder Anja Sonerud fra Strömstad kommune.
«Det er viktig å møte elever fra nabolandet – man får nye ideer og samarbeid,» sa en av deltakerne i evalueringen etter arrangementet.
Læring som oppleves
Innovasjonsbroen føyer seg inn i rekken av aktiviteter der Halden vgs og Strömstad Gymnasium samarbeider om læring i praksis – fra idrett og lærermøter til elevutveksling under åpne dager. Sammen viser prosjektene hvordan læring kan knytte mennesker, fag og regioner tettere sammen.
Biologielever på feltarbeid ved Bøensætra – kanoene ble brukt til vannprøver og garnsetting under undersøkelser av innsjøens økosystem.Enten elevene står i en båt på Ytre Hvaler, padler kano på Bøensætra eller pitcher en idé i Strömstad, er målet det samme: å lære gjennom opplevelse.
– Det er utenfor klasserommet mange virkelig oppdager faget sitt – og seg selv, sier Hege Meidell Sande.