For faglederen stortrives med den ekstra intense skolestarten.
- Det har vært hektisk og mye som skal falle på plass med så mange nye elever, men dette får vi til. At så mange velger toppidrett, synes vi bare er veldig gøy.
Lie anslår at elevantallet har gått fra 40 til 100 elever fra fjorårets skoleår til inneværende. Selv om de fleste driver innen tradisjonelle lagidretter som fotball, hockey og håndball, så er viften over ulike idretter som elevene er involvert i stor.
Kamilla Kildebo (volleyball) og Sondre Fotland Holst(basket) er toppidrettselever ved Halden vgs.Lie nevner idretter som golf, tennis, friidrett og orientering.
- Vi har også dressur på hest og ulike former for sykkel, som både landeveissykling og terrengsykling. Vi har også elever som driver aktivt med freesbegolf, så spekteret er stort, sier Lie.
Trener i skoletiden
Velger man toppidrett, finnes det større muligheter for tilpasning i forhold til fravær for deltagelse på konkurranser. I tillegg finnes det muligheter i timeplanen for å drive trening inn mot egen idrett.
- Tirsdag og torsdag morgen er slike dager. Da disponerer elevene tiden sin selv til å trene, restituere eller annet de har behov for med tanke på å optimalisere hverdagen til det beste for sin idrettsprestasjon med innspill fra lærere og trenere som er engasjert i samarbeid med klubb.
Halden Arena spiller nå en viktig rolle i arbeidet med toppidrettselevene. Halden videregående skole disponerer hallen mandag til torsdag hver uke, og mange av toppidrettselevene bruker Halden Arena som base når de driver egentrening.
- Vi er veldig heldige som har disse fasilitetene å tilby elevene. Det gir en unik ramme for hele satsningen vår på både toppidrett og idrettsfag, sier Lie.
Sammen med sine kollegaer har fagleder Hans Eilert Lie delt ansvaret om å følge om de 100 toppidrettselevene.Samarbeider med klubbene
I Halden Arena har blant annet håndballspillerne sin base, samt utøvere inne basket og turn. Flere av elevene bruker også styrkerommet i det nye bygget.
- Ellers er elevene ute i sine egne klubber og anlegg og trener. For eksempel har fotballspillerne sine økter på Strupe, og skolens eneste konkurranseutøver i tennis har sine morgenøkter i tennishallen, sier Lie.
Da må også skolen ha et nært samarbeid med klubbene, både når det gjelder tilgangen til anlegg, men også i forhold til trenerressurser.
- I samarbeid med klubbene drar vi inn folk utenfra, som gjennomfører øktene for oss. Ansvarlig lærer har fremdeles et vurderingsansvar, men vi trenger altså spesialkompetanse for å få kvaliteten som er nødvendig på de idrettsspesifikke øktene.
- Ellers har vi mer like grupper når vi kjører fellestrening, for det er idretter som er like og hvor de fysiske egenskapene som trengs også er like, og da kan de trene de samme. På fellesøktene har vi fokus på spenst, styrke og kondisjon, og ikke minst skadeforebygging, sier Lie.
- Essensielt for å bli god
- Jeg synes det å gå toppidrett hjelper på satsingen min, sier Silje Grødahl-Andersen som satser hardt på å bli så god som mulig i terrengsykling og cyclocross.
Silje Grødahl-Andersen satser på terrengsykling og cyclocross.- Jeg får mulighet til å trene på morgningene i skoletiden slik at jeg kan få inn to treningsøkter i løpet av en dag, noe som er essensielt for å bli god, forteller hun.
- Da får jeg tid til å legge ned flere treningstimer i løpet av en uke, samt at jeg har en flink trener og flinke lærere rundt meg som hjelper til med å tilpasse trening og belastning inn mot konkurranser. I tillegg er samarbeidet Halden videregående skole har med Olympiatoppen viktig for oss som driver med toppidrett da det blir tilrettelagt slik at vi får gyldig fravær ved konkurranser og samlinger. Dette er med på å gjøre det lettere å prestere både på skolen og idretten.
Fornøyde fotballspillere
Grødahl-Andersen får støtte fra sine klassekamerater på treningsfeltet på Strupe.
Mange lokale fotballspillere har valgt toppidrett og har morgentreningene sammen på Strupe.- På toppidrett får jeg tilbakemeldinger som kan hjelpe meg til å utvikle meg til en bedre fotballspiller, sier Selma Lie Pettersen, som trener faste morgenøkter med blant annet Oskar Kristiansen, Cajsa Eriksen, Selma Lie Pettersen og Hannah-Linnea Malkenes.
- Jeg syntes det er veldig bra på toppidrett fotball. Vi får god tilrettelegging i forhold til belasting og hva vi trenger å øve på individuelt. Vi får jo to ekstra treninger i uka, og Josef (lærer) er flink til å gi tilbakemeldinger slik at vi kan ta med oss det vi lærer tilbake til klubben, sier Malkenes.
Hans Eilert Lie sammen med elevene Selma Lie Pettersen, Cajsa Eriksen, Hannah-Linnea Hov Malkenes, Emma Huseby og Oskar Kristiansen.Lie og hans kollegaer deler ansvaret for å følge opp elevene ute i på egentreningene tirsdag og torsdag mellom seg. Med så mange som opp imot 100 elever, kan det bli krevende å ha kontroll på alle.
- De har fult ansvar for å følge opp sin egen trening, da vi ikke har kapasitet til å være med alle hver uke. Men så er det kun for sin egen skyld de trener, så i all hovedsak fungerer dette veldig bra, avslutter Lie.