Skoleutvalg

Alle videregående skoler skal ha et skoleutvalg som skal fungere som et rådgivende organ for rektor. Skolemiljøutvalget skal medvirke til at skolen, de ansatte og elevene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø.

Skoleutvalg

Skoleutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen. I fylkeskommunen er det bestemt at skoleutvalget også skal være skolemiljøutvalg. Med denne organiseringen skal elevene alltid ha flertall i utvalget.

Skolemiljøutvalg

Skolemiljøutvalget (SMU) er et lovpålagt organ som skal ivareta elevens rett til å bli hørt. SMU skal sikre elevenes deltakelse i arbeidet for et godt skolemiljø og dermed bidra til å skape en helsefremmende hverdag. Skolemiljøutvalget består av elever, ansatte, skoleledelsen og representanter fra skoleeier. Elevene skal være i flertall, og ledes av elevrådsleder.

Utvalget kan uttale seg og gi råd til skolen i saker som omhandler skolemiljøet og kan be skolen om å sette i gang tiltak. Innspillene fra SMU legges frem for skolens ledergruppe som er beslutningstaker.

Mer om elevenes skolemiljø opplæringsloven kapittel 12

Medlemmer i skolemiljøutvalget

Det vektlegges at alle utdanningsprogrammene og alle årstrinn er representerte i SMU.
Skoleutvalgets medlemmer for skoleåret 2023–24:

• Fylkeskommunens representant: Monica Østby, rektor
  • Leder Eldbjørg Solerød, ass. rektor
  • Nestleder Aulon Hajrizi, elevrådsleder
  • Sekretær Linneth Liverud, ansattrepresentant
  • Medlem Erik Ileby Nakstad
  • Medlem Mohammed Reza Haidari
  • Medlem Lukas Hals

I tillegg er avgangspresident Pål Anders Olsrud fast invitert til møtene.

Plan for skoleutvalgets møter

• Utvalget har møte cirka fire ganger per halvår.

Sakslister og møtereferater

Retningslinjer