Tips for webpublisering

Notater og videoveiledninger relatert til del 1 av kurset 10. juni.

10 tips for webpublisering

  1. Overskrift
  2. Ingress
  3. Brødtekst
  4. PDF og Word-dokumenter
  5. Lenker
  6. FAQ
  7. Tabeller
  8. Punktlister
  9. Bilder
  10. Bonustips

1. Overskrift

Huskeregler for overskrifter

  • Korte og presise
    • Skriv: "Søke drosjeløyve".
    • Ikke skriv: "Informasjon til deg som skal søke drosjeløyve i Viken."
  • Bruk ordene leserne dine bruker, ikke stammespråk fra arbeidsplassen
    • Skriv: "Bålbrenning"
    • Ikke skriv: "Åpen brenning".
  • Overskriften skal gi mening alene, uten hjelp fra ingressen
  • Unngå spørsmålstegn, utropstegn og kolon i titler
    • Skriv: «Søknadsfrister og svar»
    • Ikke skriv: «Når er det søknadsfrist og når får jeg svar?

Bruk riktig formatering av overskrifter

  • Overskrift 1: Ikke bruk. Dette nivået blir automatisk valgt i hovedtittel.
  • Overskrift 2: Bruk på alle mellomtitler i artikkelen, også om artikkelen er kort.
  • Overskrift 3:
    • Bruk kun hvis den hører til Overskrift 2.
    • Aldri hopp fra Overskrift 1 til Overskrift 3.
  • Fet skrift er ikke en overskrift. Vi skal aldri bruke fet skrift på mellomtitler.

2. Ingress

  • Skriv den viktigste informasjonen for brukeren om tjenesten/nyheten i ingressen.
  • Ett budskap
  • Maks 30 ord, ca. en til to setninger.
  • Bruk Normal tekst, ikke bruk kursiv.
  • Ikke skriv all teksten i ingressen, selv om den er kort!

Skriv: TT-kort er for deg som er ute av stand til å reise med kollektivtransport på grunn av en varig funksjonsnedsettelse.

Ikke skriv: TT-kort gis i form av et tilskudd til reiser, som betales med TT-kort. Størrelsen på tilskuddet bestemmes ut fra budsjettforhandlingen i fylkestinget.

3. Brødtekst

Tips for brødtekst:

  • Del opp tekster i flere avsnitt med mellomtitler
  • Bruk Normal tekst på brødtekst, ikke kursiv
  • Bruk Overskrift 2 på mellomtitler

En tekst om en tjeneste bør minimum inneholde:

  • Hvem kan få tilbudet?
  • Hva kan du få hjelp til?
  • Slik søker du/slik booker du
  • Søknadsfrister og svarfrister
  • Priser
  • Hva skjer videre?
  • Klage
  • (Lover og regler)

4. PDF og Word-dokumenter

Vi er lovpålagt å lage nettsider som er tilgjengelig for alle brukere, uansett funksjonsevne. 99% sikkert er ikke Word-dokumentet eller PDF-en din universelt uformet.

  • Skriv teksten inn på nettsiden hvis du kan (ja, selv om det tar lengre tid)
  • Hvis ikke: Lag universelt uformet dokument
  • Bruk funksjonalitet i ACOS CMS for å presentere det på en god måte
    • Punktliste
    • FAQ
    • Tabell
    • Blokk
    • Lenker
    • med mer

5. Lenker

  • Unngå å skrive lenker som «klikk her» og «les mer».
  • Lenk hele teksten.
  • Åpne lenken i samme vindu. Dersom du åpner lenken i et nytt vindu, brytes en av de viktigste livbøyene for brukeren: Tilbakeknappen.
  • 7-12 ord i en lenke fungerer godt.

6. FAQ

  • Bruk FAQ for mer detaljert informasjon om tjenesten.
  • Bruk FAQ for enkle spørsmål og svar.
  • Ikke bruk FAQ for å gjemme mye tekst – slett heller tekst!

7. Tabeller

  • Bruk tabeller når du skal presentere f.eks. tall.
  • Typisk informasjon du bruker Excel til i dag.
  • God bruk av tabeller er for eksempel:
    • Prislister
    • Vaksinasjonsprogram
    • Åpningstider

8. Punktlister

  • Bruk punktlister framfor kommaseparerte lister.
  • Huskeregel: Over tre ord, bruk punktliste.
  • Ikke legg all teksten i punktlister, men der du ramser opp noe.

Skriv: 
For barn som skal begynne i barnehagen fra høsten har vi tre opptaksrunder.

  • Første opptaksrunde: 11.–22. mars, svarfrist 31. mars
  • Andre opptaksrunde: 3.–5. april, svarfrist 12. april
  • Tredje opptaksrunde: 6.–8. mai, svarfrist 16. mai

Ikke skriv: 
For barn som skal begynne i barnehagen fra høsten har vi tre opptaksrunder. Første opptaksrunde er 11.–22. mars med svarfrist 31. mars. Andre opptaksrunde er 3.–5. april med svarfrist 12. april. Tredje opptaksrunde er 6.–8. mai med svarfrist 16. mai. 

9. Bilder

  • Bruk kun bilder dersom det gir merverdi til teksten.
  • Bruk kun bilder dersom det hjelper brukeren å løse oppgaven sin.
  • Unngå pyntebilder.
  • Vit med sikkerhet at du har rettigheter til å bruke bildet på nettsiden.

10. Bonustips

Skriv for mobil

50 prosent besøker nettsidene våre fra mobil. Test alltid ut hvordan siden vil se ut på mobil. 

Unngå passivt språk 

Skriv:

  • Du kan søke om
  • Du kan klage på
  • Vi tilbyr
  • Kontakt oss

Ikke skriv:

  • Det kan søkes om
  • Man kan klage på
  • Våre tilbud omfatter
  • Forespørsler kan rettes til

Tenk over rekkefølgen på teksten din

  • Ha den viktigste informasjonen først.
  • Fortsett med middels viktig informasjon.
  • Avslutt med detaljer.

Opplæringsvideoer

Akershus

Opplæringsvideoer for Akershus-redaktører

  • Formatering av overskrifter, tekst fra word og punklister
  • Universell utforming – meningsbærende lenker, bruk av bilder og bruk av PDF-er.
  • Funksjonalitet i ACOS – bruk av tabell, FAQ veiviser, tidslinje, webskjema og dokumentleser

Buskerud

Opplæringsvideoer for Buskerud-redaktører

  • Formatering av overskrifter, tekst fra word og punklister
  • Universell utforming – meningsbærende lenker, bruk av bilder og bruk av PDF-er.
  • Funksjonalitet i ACOS – bruk av tabell, FAQ veiviser, tidslinje, webskjema og dokumentleser

Østfold

Opplæringsvideoer for Østfold-redaktører 

  • Formatering av overskrifter, tekst fra word og punklister
  • Universell utforming – meningsbærende lenker, bruk av bilder og bruk av PDF-er.
  • Funksjonalitet i ACOS – bruk av tabell, FAQ veiviser, tidslinje, webskjema og dokumentleser