Sjekkliste for publisering

Slik skriver vi universelt utformede artikler i ACOS CMS.

Innhold på siden

  1. Overskrifter
  2. Ingress
  3. Brødtekst
  4. Lenker
  5. Punktlister
  6. Bilder
  7. Kursiv, fet og understreking
  8. Oppbygging av tekst
  9. Mål med siden
  10. Er innholdet lettlest og forståelig?
  11. Slik leser vi tekster på nett
  12. Viken fylkeskommune - grafisk profil og skrivemåter

1. Overskrifter

For at artiklene deres skal være universelt utformet må dere velge titler fra ACOS CMS.

  • Lag korte, konsise titler med ord brukeren forstår.
  • En overskrift skal aldri være kursiv, understreket eller i Normal tekst. 

Eksempler på de ulike overskriftene

Overskrift 1

Skal ikke brukes. Dette nivået blir brukt av tittelen til artikkelen. 

Overskrift 2

Bruk på alle mellomtitler i artikkelen, også om artikkelen er kort.

Overskrift 3

Bruk på alle mellomtitler som hører til overskriften over (Overskrift 2). Bruk kun under Overskrift 2. Hopp aldri fra Overskrift 1 til Overskrift 3.

2. Ingress

Ingressen skal beskrive hva du finner på denne siden og hvilken hjelp du kan få. 

  • Lag korte ingresser, maks 30 ord eller en til to setninger.
  • Sjekk at du bruker tekst Normal tekst i ingress.
  • Ingress er påkrevd i aktueltsaker.

3. Brødtekst med avsnitt

Unngå lange setninger og avsnitt. Det er vanskeligere å lese, og ikke i henhold til universell utforming. Vi fanger opp lange avsnitt som har over 400 tegn i rapportene i SiteImprove. Disse bør du rette opp.

  • Sjekk at du bruker tekst Normal tekst i brødtekst.
  • Del opp lange tekster i avsnitt med mellomtitler i Overskrift 2.
  • Lag avsnitt på 40–50 tegn eller fire til fem linjer.

4. Lenker

Vi skriver meningsbærende lenker som forteller hvor leseren havner ved å trykke på lenken. 

  • Lenk hele teksten, 7 til 12 ord fungerer godt.
  • Gi lenken et meningsfullt navn som forteller leserne hvor de havner.
  • Unngå å skrive lenker som «klikk her» og «les mer».
  • Sjekk at lenken peker riktig sted etter at du har publisert siden.
  • Bruk Utforming > Lenke som standard. Når det er viktig at en lenke peker seg ut på siden, bruker dere Utforming > Knapp. Unngå mange knapper på én side, maks tre.

Lær mer om hvordan du lager lenker i ACOS CMS

5. Punktlister

Bruk punktlister i ACOS CMS når dere ramser opp mer enn to ting. Punktlister gjør det lettere for å brukeren å skumme gjennom teksten, og det er alltid bedre å bruke punktlister fremfor kommaseparerte lister. 

  • Engelsk
  • Tysk
  • Norsk
    • Bokmål 
    • Nynorsk
  • Spansk
    • For å lage et punkt under en punktliste som dette, trykk Enter og Tab-knappen

6. Bilder

Når skal dere bruke bilder? 

Vi anbefaler hovedsakelig å bruke bilder når det gir merverdi til teksten og hjelper brukerne å finne svar på det de lurer på. Der bilder ikke gi merverdi til teksten og fungerer som pynt, anbefaler vi å fjerne bildet.  

PS! Vær sikker på at vi har rettigheter til å bruke bildet.

  • Legg inn alternativ tekst på bilder og illustrasjoner. Beskriv hva du ser

Noen grunner til at vi ikke bruker pyntebilder: 

  • Vi vet at brukeren hovedsakelig kommer for å lese teksten og ser ikke bildene.
  • Vi skal ha brukeren i sentrum, og derfor alltid prioritere å gi innhold som hjelper brukeren med å gjøre det de kom for å gjøre på siden. Det betyr at vi sletter alt innhold som ikke hjelper. 
  • I henhold til universell utforming fungerer pyntebilder som støy. Leseverktøy vil lese ALT-teksten på pyntebildet som da ikke gir merverdi til siden. 

7. Kursiv, fet skrift og understreking

Vi bruker normal rett tekst på nettsidene og ikke kursiv. Det er lettere å lese rett tekst på nettsidene og i henhold til universell utforming. Kursiv tekst kan gjøre at teksten flyter sammen for enkelte brukere. 

Har dere behov for å fremheve noe?

  • Fremhev triggerord med fet skrift, ikke hele avsnittet.
  • Unngå understreking, med mindre det er lenker. 
  • Unngå kursiv tekst på nettstedet ditt.

8. Oppbygging av tekst

Slik bygger du opp en god tekst på nettstedet: 

  • Tittel som er forståelig alene 
  • Kort ingress som tydelig henvender seg til målgruppen 
  • Mellomtitler på hele tiden 
  • Punktlister når dere ramser opp mer enn to ting 
  • Det viktigste for brukeren må tidlig i saken. Les de tre første setningene. Gir disse nok informasjon til at brukeren vet hva han eller hun skal gjøre videre? 
  • Mer detaljer på slutten 
  • Bruk artikkeleditoren i ACOS CMS til å lage titler (Overskrift 2) og punktlister. Ikke skriv dette inn selv og bruk fet skrift på titler. 

9. Mål med siden

1. Hvorfor skriver du denne teksten? 

Leserne er oppgaveorienterte. Tenk derfor alltid over :

  • Hva skal de utføre på denne nettsiden? 
  • Hvilken informasjon vil da ha, hvilken oppgave vil de ha løst?
  • Finner de svaret i din tekst? 
  • Spør deg alltid: Hva vil jeg oppnå med denne teksten? 

2. Svarer innholdet på det brukeren spør om? 

Konsentrer deg om å formidle den informasjon brukeren faktisk trenger, ikke den informasjonen du har lyst til å gi. 

Husk at teksten du skriver skal forstås av en mottaker som ikke nødvendigvis har like god kjennskap som du har til innholdet. Tenk derfor alltid over:

  • Kan du enkelt si hvilke spørsmål innholdet svarer på? Sørg for at det er brukerens spørsmål du stiller, og ikke fylkeskommunens. 
  • Hva er det på ditt nettsted som er det viktigste for brukerne?
  • Hva er det i hver enkelt tekst som er det mest interessante for brukeren slik han ser det selv? Fokuser på dette! 

3. Tenk på hvem du skriver for 

Er teksten og ordvalget tilpasset målgruppen(e)? 
 
Finn ut hvilke ord dine brukere benytter for den informasjonen de leter etter. Bruk disse ordene og ikke faguttrykk, stammespråk og juridisk språk. Hvis du må bruke faguttrykk eller forkortelser, gi en enkel forklaring første gang i teksten. 

10. Er innholdet forståelig og lettlest? 

Brukeren leser sjelden teksten linje for linje, men skumleser innholdet etter svar. Uklare overskrifter, lange setninger, lange avsnitt og vanskelige ord gjør innholdet uforståelig og tungt å lese. 

Skriv enkel norsk som alle forstår. Sørg for pauser med punktum. Ett tema per avsnitt, en tanke per setning. Skriv så kort og enkelt som mulig. 
 
Våre nettsider skal være lettleste og forståelige via alle enheter og skjermstørrelser, også mindre skjermer som mobil og nettbrett. 

Sjekkliste for publisering:

  • Les det høyt. Gir teksten mening? 
  • Få noen andre til å lese det høyt. Skjønner de hva vi skriver og sier? 
  • Skalér ned nettleseren din og se hvordan teksten fremstår i mindre skjermstørrelser 

👍 Skriv slik 

  • Lenke til søknadsskjema
  • Søknadsfristene for å få kulturtilskudd er 14. september 2020
  • Du kan få tilskudd fra Viken fylkeskommune hvis du (...)
  • Les mer om tilskuddsordningen (..)

Denne teksten gjenspeiler det som er viktigst for brukeren.

  • Jeg vil søke kulturtilskudd 
  • Jeg lurer på når fristen er 
  • Jeg lurer på hvem som får tilskudd 
  • Jeg ønsker å lese mer om tilskuddsordningen 

👎 Unngå å skrive slik 

Viken fylkeskommune bidrar til at kunst- og kulturtilbudet er mangfoldig, nyskapende, inkluderende og tilgjengelig for alle. Et viktig mål er at alle barn og unge i Viken skal få tilgang til kunst- og kulturopplevelser. Gjennom tilskuddsordninger stimulerer og støtter fylkeskommunen kulturlivet. 
Kulturetaten har innført elektronisk søknadsskjema for tilskuddsordningene. 

  • Lenke til søknadsskjema
  • Søknadsfrister

Denne teksten gjenspeiler det som er viktigst for Viken

  • Hvordan fylkeskommunen bidrar og at alle barn og unge skal få tilgang til kunst og kultur 
  • At fylkeskommunen stimulerer og støtter kulturlivet 
  • At fylkeskommunen har innført elektronisk søknadsskjema. 
     

11. Slik leser vi tekster på nett

 Noen fellestrekk for lesing på nett er: 

  • vi leser veldig sjelden alt 
  • vi skumleser tekstene 
  • mange leser kun overskrifter 
  • lenker gjør at leseren hopper mellom informasjon

 12. Viken fylkeskommune - grafisk profil og skrivemåter

Mer språkhjelp

Bruk en time på å ta DIFIs e-læringskurs i Klart språk. Det kan gi deg god øvelse i å lage bedre tekster.