Forbedre treff i søk
Det smarteste du som webredaktør kan gjøre for å få gode og riktige treff i søket er å:
- Skrive universelt utformede artikler. Se video om universell utforming
- Bruke ord som brukerne forstår og bruker selv. Se skriveguiden for gode skrivetips
Gjør du dette gjennomgående på nettstedet, vil du også få bedre treff i søk. Når brukerne av nettstedet bruker andre søkeord enn du har brukt i tittelen din, kan du legge dette til for bedre treff.
Sjekk hvilke søkeord som ikke har gitt treff
Start med å legge til statistikk-widgeten på dashboardet ditt hvis du ikke har gjort det allerede. Se hvordan du legger til dashboard.
Nå får du opp lister over dine mest og minst besøkte sider, topp søkeord og søkeord uten treff.
- Trykk på Topp søkeord
- I nedtrekkslisten velger du Søkeord uten treff
- Du kan velge å rangere på periode, fra 7 dager til siste året
- Jobb deg igjennom listen du får opp og oppdater nøkkelord i artikler
- Trykk på flervalgsknappen (...) for å laste ned listen i Excel
Slik legger du inn søkeordene i artikkelen
Har du funnet ord i listen som burde gi treff i en artikkel?
- Åpne artikkelen brukeren bør få treff på
- Under Innstillinger > åpne Metadata
- Legg til søkeordet og flere hvis du kommer på noen, under Nøkkelord. Ordene må være over 3 bokstaver eller lengre, og du må trykke Enter etter hvert ord du skriver.
Sjekke tilbakemeldinger fra brukerne
Noe av det viktigste du som webredaktør gjør, er å sjekke tilbakemeldinger fra brukerne som de har sendt inn under «Fant du det du lette etter?». Det gir deg en indikasjon på om siden mangler noe, eller om det er noe du bør oppdatere.
- Trykk på Administrasjon.
- Velg Tilbakemeldinger nederst i listen.
- Trykk på Tittelen på siden under fanen Side for å åpne artikkelen det gjelder.
- Under «Nei», trykk på antallet tilbakemeldinger for å få opp listen over de som ikke fant noe på siden.
- Trykk på flervalgsknappen (...) ute til venstre > velg Behandle for å behandle tilbakemeldingen.
- Under Intern kommentar skriver du hva du har gjort. For eksempel hvilken informasjon du har oppdatert siden med. Dette kan være nyttig for dere senere å finne tilbake til. Kommentaren vil ikke være synlig utad.

Brutte lenker i ACOS CMS
Du bør med jevne mellomrom gå gjennom rapporten for brutte lenker. Du kan sjekke dette to steder.
- Siteimprove: Sjekke brutte lenker i rapporten fra Siteimprove
- ACOS CMS: Sjekke brutte lenker fra ACOS CMS. Se hvordan du legger til brutte lenker på dashboardet.
Hvilken av disse to du ønsker å bruke, er opp til deg. Målet er at du ikke skal ha noen brutte lenker på nettsiden.
Slik sjekker du brutte lenker i ACOS CMS
- Trykk på Hjem-symbolet (huset) oppe til venstre.
- Trykk på Rediger dashboard.
- Trykk på + Legg til widget.
- Legg til Brutte lenker fra listen og klikk OK.
- Klikk på artikkelen med lenkebruddene du vil rette.
- I artikkelen er brutte lenker markert med rød understrek og et ikon foran. Det kan være flere brutte lenker i en artikkel.
- Klikk på lenken du vil rette.
- Korriger eller legg inn ny URL i URL-feltet og klikk OK. Lenken vil da forsvinne i rapporten/widgeten når neste lenkesjekk kjøres. Den kjøres automatisk en gang i døgnet. Du kan også fjerne lenken manuelt i widgeten ved å klikke på Fjern, slik at du enkelt kan holde oversikt over hvilke lenker du har rettet.
- Noen lenker markeres som brutte, selv om de ikke faktisk er brutte.
Lenker til vilbli.no kan markeres som brutte på grunn av for mange omdirigeringer hos vilbli.no, men de virker.
Lenker til sosiale medier som for eksempel YouTube og Instagram kan markeres som brutte fordi nettstedene beskytter seg mot at noen skal «støvsuge» sidene deres for informasjon. De blokkerer sjekken fordi vi sjekker for ofte. Feilmeldinger med kode 429 kan du derfor alltid ignorere i brutte lenker.

Kvalitetssikre statiske sider
Slik kvalitetssikrer du statiske sider