Eksempel: Virksomhetsplan

Se skolens satsingsområder for skoleåret 2023–2024.

Opplæringstilbud

Mål: Opplæringstilbudet skal være sammenhengende og fleksibelt og forberede for videre utdanning, yrke og aktiv deltagelse i arbeids- og samfunnsliv

Tiltak ved Abo videregående skole

  • Vi samarbeider med lokale ungdomsskoler som vi rekrutterer elever fra og andre videregående skoler regionalt, samt lokalt arbeidsliv. Høy grad av fullført og bestått
  • Vi informerer og veileder om opplærings- og karrieremuligheter til elever. Målrettet arbeid i karriereveiledningen for å sikre at elever gjør riktige fagvalg i forhold til karriereplaner og forutsetninger
  • Vi hjelper elevene til å sette seg realistiske mål gjennom vurdering for læring

Kriterier for måloppnåelse/ dokumentasjon

  • Høy grad av fullført og bestått 
  • Målrettet arbeid i karriereveiledningen for å sikre at elever gjør riktige fagvalg i forhold til karriereplaner og forutsetninger

2. Læringsmiljø

Mål: Læringsfellesskapet skal være preget av trygt miljø, gode relasjoner og høyt nærvær.

Tiltak ved Abo videregående skole

  • Vi skaper en positiv og støttende relasjon til hver elev.
  • Som MOT-skole følger vi MOT sitt program for å skape robust ungdom.
  • Godt helsetilbud til alle elever

Kriterier for måloppnåelse/ dokumentasjon

  • Elevene svarer at lærerne bryr seg om dem og at de behandler elevene med respekt. God tilgjengelighet av voksne i hele skolebygget.
  • Jevnlig skolering av lærere etter MOT sine læreplaner. Gjennomfører MOT-økter i klasser med egne MOT-coacher
  • Daglig helsetilbud på skolen gjennom helsesøster/lege

3. Kvalitet og innhold i opplæringen

Mål: Alle skal oppleve mestring og faglig utvikling hver dag 

Tiltak ved Eiker videregående skole

  • Vi oppdaterer oss i takt med utviklingen av digital programvare og nettressurser
  • Vi varierer læringsmetoder og vurderingsformer
  • Vi har internasjonale prosjekter for både elever og lærere
  • Vi tilrettelegger for mestring og utvikling
  • Vi praktiserer vurdering for læring som en del av læreprosessen, og som et redskap til å løfte elevene videre
  • Elevene involveres i refleksjon og vurdering av eget læringsarbeid

Kriterier for måloppnåelse/ dokumentasjon

  • Elevene svarer at de lærer det de skal lære på forskjellige måter
  • Elevene svarer at lærerne forklarer tema og oppgaver slik at de forstår hvorfor de jobber med dem og at de får hjelp til å forstå det de skal lære
  • Elevene svarer at de deltar aktivt i vurdering gjennom refleksjon rundt egen læringsprosess og læringsutbytte. Færre skriftlige vurderinger i form av prøver.