Eksempel: VirksomhetsplanSe skolens satsingsområder for skoleåret 2023–2024.OpplæringstilbudMål: Opplæringstilbudet skal være sammenhengende og fleksibelt og forberede for videre utdanning, yrke og aktiv deltagelse i arbeids- og samfunnslivTiltak ved Abo videregående skoleVi samarbeider med lokale ungdomsskoler som vi rekrutterer elever fra og andre videregående skoler regionalt, samt lokalt arbeidsliv. Høy grad av fullført og beståttVi informerer og veileder om opplærings- og karrieremuligheter til elever. Målrettet arbeid i karriereveiledningen for å sikre at elever gjør riktige fagvalg i forhold til karriereplaner og forutsetningerVi hjelper elevene til å sette seg realistiske mål gjennom vurdering for læringKriterier for måloppnåelse/ dokumentasjonHøy grad av fullført og bestått Målrettet arbeid i karriereveiledningen for å sikre at elever gjør riktige fagvalg i forhold til karriereplaner og forutsetninger2. LæringsmiljøMål: Læringsfellesskapet skal være preget av trygt miljø, gode relasjoner og høyt nærvær.Tiltak ved Abo videregående skoleVi skaper en positiv og støttende relasjon til hver elev.Som MOT-skole følger vi MOT sitt program for å skape robust ungdom.Godt helsetilbud til alle eleverKriterier for måloppnåelse/ dokumentasjonElevene svarer at lærerne bryr seg om dem og at de behandler elevene med respekt. God tilgjengelighet av voksne i hele skolebygget.Jevnlig skolering av lærere etter MOT sine læreplaner. Gjennomfører MOT-økter i klasser med egne MOT-coacherDaglig helsetilbud på skolen gjennom helsesøster/lege3. Kvalitet og innhold i opplæringenMål: Alle skal oppleve mestring og faglig utvikling hver dag Tiltak ved Eiker videregående skoleVi oppdaterer oss i takt med utviklingen av digital programvare og nettressurserVi varierer læringsmetoder og vurderingsformerVi har internasjonale prosjekter for både elever og lærereVi tilrettelegger for mestring og utviklingVi praktiserer vurdering for læring som en del av læreprosessen, og som et redskap til å løfte elevene videreElevene involveres i refleksjon og vurdering av eget læringsarbeidKriterier for måloppnåelse/ dokumentasjonElevene svarer at de lærer det de skal lære på forskjellige måterElevene svarer at lærerne forklarer tema og oppgaver slik at de forstår hvorfor de jobber med dem og at de får hjelp til å forstå det de skal læreElevene svarer at de deltar aktivt i vurdering gjennom refleksjon rundt egen læringsprosess og læringsutbytte. Færre skriftlige vurderinger i form av prøver. Publisert 29.04.2024 09.18 Sist endret 29.04.2024 09.18