MIT (Massachusetts Institute of Technology) er kjent for hands on undervisning, tverrfaglighet og teamsamarbeid. - Ingen blir uteksaminert fra MIT alene, sier Madeline Smith.
Som første videregående skole i Norge har vi gleden av å ta imot studenter fra MIT. Studentene skal sammen med våre lærere undervise elevene i STEM-fagene matematikk og fysikk, programmering, og entreprenørskap og innovasjon. VI tror at elevene våre vil synes at dette er spennende og lærerikt, sier rektor Leif Østli.
I januar 2023 kommer en håndfull utvalgte studenter fra MIT til Fredrikstad for å bidra i undervisningen. I de tre ukene besøket varer, skal MIT-studentene lede workshops og holde forelesninger med utgangspunkt i universitets velrennomerte pedagogikk og læringsfilosofi. I fjor gjennomførte to MIT-studenter digitale workshops med elever fra Frederik, og denne gangen vil det skje live. Den innebærer en svært høy grad av medvirkning fra engasjerte Fredrikstad-elever.
91 nobelprisvinnere
– Vi er ambisiøse, både på elevenes og egne vegne. Og på lokalsamfunnets, sier utdanningsleder på Frederik II, John-Inge Skaardal.
Det er nemlig ikke et hvilket som helst universitet som kommer til Fredrikstad. MIT kan skilte med hele 91 nobelprisvinnere, og er regnet som verdens fremste universitet innen teknologi og ingeniørfag. I fjor ble det rangert som verdens nest beste (finansavisen.no) universitet totalt.
Det er universitetets berømte læringsfilosofi Mens et Manus, «hode og hånd» som gjorde at Frederik tok kontakt for å få til et samarbeid.
MIT legger stor vekt på samarbeid og innovasjon – og å gi studentene troen på at de kan løse det aller meste av utfordringer. I MIT-filosofien finnes det ikke feil, det finnes bare feedback.
Dette passer som hånd i hanske med Frederik IIs overordnede mål, som er å utvikle framtidas kompetanse, og der er MIT en svært god match. Hele deres filosofi går ut på å anvende kunnskapen sin til å løse ukjente problemstillinger.
Utvekslingsprogrammet som Fredrikstad-skolen nå blir med i, heter MISTI og består allerede av partnerskoler i en rekke land, som Frankrike, Tyskland og Storbritannia.
Rektor Leif Østli forteller at skoleledelsen jobbet en del for å få innpass i programmet, som første skole i Norge. Han understreker at MISTI-programmet ikke bare er tenkt å gi verdifull input til de norske elevene. Nytten skal også gå motsatt vei.
– På MIT tenker de at USA blir for snevert, og at studentene må lære å kjenne tankesettet i andre verdensdeler og land. Det er bakgrunnen for at de hver vinter kurser utvalgte studenter og sender dem utenlands, sier han.
MITs programdirektør for Skandinavia, Madeline Smith, besøkte Frederik II videregående skole tirsdag 23. august for å begynne planleggingen av årets studentbesøk på Frederik II.
John-Inge Skaardal