Vi sender dokumentasjonen til adressen du oppgir i søknadsskjemaet. Du må ta høyde for at postgangen kan være på opptil 1 uke. Hvis du heller vil hente dokumentasjonen i resepsjonen på skolen, må du oppgi det i merknadsfeltet. Da sender vi deg SMS når det er klart for henting.
Hvis du venter på karakterer i flere fag (f.eks. privatisteksamener), bør du vente med å bestille til du har fått alle karakterene.
Til deg som søkere høyere utdanning
Vi gjør oppmerksom på at de fleste vitnemål (ikke kompetansebevis) vil lastes inn i Samordna opptak, men det er den som søker høyere utdanning som er ansvarlig for at vitnemålet er tilgjengelig for opptaksorganet. Det vil si at du må logge deg på søkerportalen på Samordna opptak sine sider og se om det er registrert et elektronisk vitnemål på deg. Hvis det ikke er det, må du selv laste opp et bilde av vitnemålet ditt.
Hvis du søker opptak til høyere utdanning etter 23/5-regel, har du et kompetansebevis. Dette må du altså laste opp selv.
Innsendingsfristen til Samordna opptak er 1. juli (utsatt frist ved klage på eksamen), men det anbefales at du laster opp selv om du skulle være etter fristen. Hvis du har spørsmål om dette, må du ta kontakt med saksbehandleren din.
Samordna opptak påpeker at det er unødvendig å sende inn midlertidig dokumentasjon - denne blir uansett ikke brukt i søknadsbehandlingen.
“Elektronisk vitnemål” i NVB (nasjonal vitnemålsdatabase) er en elektronisk kopi av vitnemålet. Det er det fysiske vitnemålet (papirutskriften) som er originalen og verdipapiret. Dette må du ta godt vare på, og du må aldri gi fra deg originalen.