- Sosialt entreprenørskap ble valgt som tema for businessuka fordi vi tenker at det er viktig å jobbe verdibasert. Veldig mange av elevene som går på businesslinja ønsker å jobbe i næringslivet, og det å ha en plattform tuftet på gode verdier er viktig, forteller avdelingsleder for studiespesialisering med business, Margareth Iuell Heitmann.
Elevene skulle derfor skape bedrifter med en todelt bunnlinje. Det ble stilt krav til at det skulle være mulig å tjene penger på forretningsmodellen deres, men også at det skulle være et bidrag til å løse utfordringer i samfunnet. Margareth er fornøyd med elevenes prestasjoner denne uka.
- Vi stilte krav til at de skulle presentere idéene sine allerede første dagen, som jo er tidlig, men det gjorde at de fikk litt fart på seg og elevene ble veldig engasjerte i sakene de jobbet med utover uka. De har dykket ned i statistikk, ringt rundt, forhørt seg og lest. Da vi hadde evaluering til slutt sa alle at de var veldig fornøyde med å ha sosialt entreprenørskap som tema.
Følgende priser ble delt ut av businesslærerne
Businesslederen
Martine-Elise Steffensen Omberg i 2STA har vært ukas beste leder. Hun vant muligheten til å være hotelldirektør for en dag på Støtvig Hotel.
Businesslederen Martine-Elise Steffensen Omberg
Greåker vgs.
Businessjokeren
Alexander Nilsen i 2STB har vist særegne egenskaper og nye sider ved seg selv.
Businessjokeren Alexander Nilsen
Greåker vgs.
Følgende priser ble delt ut av juryen
Beste forretningsidé
Smart Capsule i 1STA var den gruppen som hadde den beste helhetlige ideen, både med tanke på nyskapning, markedsbehov og gjennomførbarhet. De har laget en forretningsplan rundt idéen om å utdanne og skaffe jobb til kvinner og menn mellom 18 og 40 år, som er gode på IT, men som av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet. Gruppa består av Rohid Asgari, Jens Patrick Hansen Frei, Emil August Jansson Eidissen og Mohammad Ali Asaad.
Beste forretningsidé gikk til Smart Capsule. Her sammen med hotelldirektør Nina Nilsen på Støtvig Hotel.
Greåker vgs.
Beste selger
Elian Gabriel Chamoun i 1STB var den selgeren som skilte seg klart ut med tanke på å selge og promotere eget produkt på en positiv måte.
Beste selger Elian Gabriel Chamoun. Her sammen med Lene Zimmermann Gjermundsen, fagansvarlig bærekraft i Sparebank 1 Østfold og Akershus.
Greåker vgs.
Messevinner
Innovix i 1STA hadde den beste helhetlige presentasjonen på messa. Gruppa består av Bartosz Michal Zawadzki, Valtrin Xhaferi, Lavrans Tveit Wallin og Tarik Zukic.
Messevinneren Innovix. Her sammen med prisutdeler Eivind A. Leister, høgskolelektor Institutt for ingeniørfag ved Høgskolen i Østfold.
Greåker vgs.
Beste businessteam
Skrep i 3STB har hele uka arbeidet målbevisst og har kommet lengst i prosessen med å realisere prosjektet. Deres bedrift skal både henter søpla di på bestilling og deretter resirkulerer avfallet til nye, salgbare produkter. De vil samarbeide med fengselsinnsatte for å produsere produktene. Gruppa består av Herman Høvik Holstad, Oscar Eleverhøi. Brage Basma-Lund, Trym Abelgaard Granli, Martin Ringdal og Storm Sebastian Rosten Svendsen.
Skrep i 3STB
Greåker vgs.
Juryen
Vi retter en stor takk til juryen for interessen de har vist elevene og arbeidet de har lagt ned i kåringen.
Bak fra venstre: Lene Zimmermann Gjermundsen, fagansvarlig bærekraft i Sparebank 1 Østfold og Akershus, Eivind A. Leister, høgskolelektor Institutt for ingeniørfag ved Høgskolen i Østfold, Nina Nilsen, hotelldirektør Støtvig Hotel og Grete Normann Tofteberg, assisterende rektor Greåker vgs. Liggende i front: Nicolai Olsen, kurs- og konferansesjef Støtvig Hotel
Greåker vgs.
Bildegalleri av elevene på stand