- Vi leker ikke business

Nesten 200 elever ved Halden videregående skole er involvert i en ungdomsbedrift dette skoleåret. Det betyr inntekter, kostnader, kunder, messer og møter med næringslivet for elevene. – Ja, her er det ingen som leker business, sier Alexander Norvald.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Det er et stramt program med kreativitetscamp, propelljakt, messer og mesterskap, i tillegg til kunder, økonomi og omsetning, forklarer Norvald, som er koordinator for ungdomsbedriftsvirksomheten her på skolen.

Ungdomsbedriftsmetoden har eksistert i mange år og er satt sammen for at elevene skal kunne føle på det å skape et produkt eller en tjeneste, starte en bedrift, markedsføre og skaffe kunder og dermed omsetning og levere overskudd. Ikke alle kommer i mål, men det gjør heller ikke bedriftene der ute.

- Nei, det er mange selskaper som ikke overlever, i hvert fall ikke i første forsøk. Derfor er det flott at elevene får mulighet til prøve seg frem. Ikke alle kan bli ansatte når de senere skal ut i yrkeslivet, noen må kunne ansette også. Noen må skape jobbene, sier Norvald.

Alexander Norvald er koordinator for ungdomsbedriftsmetoden på skolen. Han samarbeider tett med Ungt Entreprenørskap og Sille Solberg. Her under kreativitetsarbeid her på Porsnes i høst.

Får egne organisasjonsnumre
Ungdomsbedrifter blir stiftet og registrert på samme måte som et normalt aksjeselskap. Firmaene er å finne i Brønnøysundregistrene, og får eget organisasjonsnummer og firmakonto i bankene.

Det er Ungt Entreprenørskap som drifter entreprenørskapsaktivitetene for skolene.  Nå i høst gjennomførte de sitt årlige kick off i Sarpsborg. En samling hvor det var nærmere 1.000 elever fra fylkes samlet.

- 100 av disse var fra Halden. Dette er en oppstartssamling som sparker i gang året for fullt for alle bedriftene, forklarer Norvald. Å være kreativ og skape nye ideer og arbeidsplasser, kreves mye motivasjon og pågangsmot. Derfor legges det stor vekt på en heidundrende start på det hele.

- I år møtte vi to tidligere UB-suksesser fra fjoråret. Guns to roses UB lagde smykker av krigsmateriell og sendte overskuddet tilbake til de rammede. En annen var Eva Nordic, en app for bærekraftige valg. De ble kåret til årets internasjonale bedrift i Sveis, og har etablert et AS nå. Og som vanlig ga Francois fra Global Trends nyttig påfyll av markedstrender krydret med humor.

Kick off-en i Sarpsborg er et av årets mange høydepunkter for ungdomsbedriftene. Her skapes motivasjon og inspirasjon for å sette i gang med nye oppstartsideer.

200 elever på Porsnes
Totalt anslår Norvald at 200 elever driver med en form for ungdomsbedrift på skolen i år. Ung Entreprenørskap er svært aktive og hjelper skolene i arbeidet ved å arrangere kreativitetsprosesser på skolene, propelljakter hvor UB-ene pitcher ideer for næringslivet som gir økonomisk støtte til bedriftene, messer og mesterskap, samt mye mer.

- De er en viktig støttespiller for meg som koordinator, og gjør en fantastisk jobb. Jeg vil virkelig anbefale flere lærere å bli med på dette. Det er da bare å kontakte meg, sier han.

Norvald driver ungdomsbedrifter i faget entreprenørskap og bedriftsutvikling på studiespesialiserende, samt på salg, service og reiseliv. Men det drives ungdomsbedrifter på flere avdelinger her på skolen.

- Ja, vi er i gang med Kokkehuset UB. Så langt går det på selskapsservering, men vi har planer om å produsere forskjellige produkter som syltetøy, geleer og knekkebrød, forteller lærer på restaurant og matfag, Maria Hagelberg.

- Men vi har ikke landet på noe konkret enda. Vi prøver å tenke miljø, bærekraft og sunt, selv om ikke syltetøy da er helt sunt da, sier hun med et smil. For det å drive ungdomsbedrift er veldig gøy, både for elever og lærere, i hvert fall når det går bra og kundene kommer og betaler. Der er elevene ved restaurant og matfag veldig heldig. For mat selger uansett.

- Førstkommende onsdag har vi vårt første selskap, for 18 damer som gikk på husmorsskolen for 50 år siden. De skal ha en treretters jubileumsmeny, forklarer Hagelberg.

Sille Solberg og Christer Engstrøm i Ungt Entreprenørskap motiverer og bistår UB-lærere år ut og år inn.

Omsetter for 140.000
UB-metoden kan benyttes i større eller mindre grad for de fleste utdanningsprogram. Også TIP, naturbruk og IM har ungdomsbedrifter som en del av undervisningen.

En elevgruppe på skolen som bygger svært mye av undervisningen sin rundt ungdomsbedriftsmetoden er elevene ved salg, service og reiseliv på Tosterødberget.

De er så heldige og dyktige at de har bygget seg opp en kundegruppe over mange år. Forespørsler på kalendere, gavekort, visittkort, handlenett, kopper, flasker og mye mer kommer jevnt gjennom året.

- Ja, dette er en flott læresituasjon for elevene våre, og som skal tilegne seg kompetanse innenfor salg- og serviceyrket. Metoden muliggjør praktisk tilnærming til fagområdet.

Det sier Lise Svendsen, som er kontaktlærer for elevene. Hun har lang fartstid som ungdomsbedriftslærer og ser hva denne måten å jobbe på gjør for elevene sine.

- De får møte kunder, samhandle med disse, og utføre produksjonsoppdrag som kundene virkelig har behov for. Det gir en unik mestringsfølelse for elevene, forklarer hun.

Og det går bra for UB-en på Tosterød. Et av kravene til en ungdomsbedrift er at den ikke skal omsette for mer enn 140.000,- kroner i løpet av skoleåret. Det er vanligvis ikke en utfordring de fleste bedriftene møter på.

- Nei, men hos oss kommer vi fort opp i store beløp. Sist skoleår måtte vi bremse, og stoppet like oppunder maksbeløpet, forklarer Svendsen. Så nei, her lekes det ikke business.

Elevene på salg service og reiseliv ved Tosterødberget er blant de UB-ene som drar det lengst og omsetter opp mot maksgrensen for bedrifter hvert år. Fra venstre: Muhayb Abdi Mahamed, Maria Stenberg, Camilla Aae, Patryk Kubov og Felix Motzfeldt.