Skolens pedagogiske plattform

Undervisningssituasjon med lærer og elev - Klikk for stort bildeMalakoff vgs er kjent for sitt positive syn på elevene. Thisisengineering/Unsplash

Malakoff videregående skole kjennetegnes ved følgende verdier:

  • Endringsvilje
  • Åpenhet
  • Tillit
  • Respekt
  • Engasjement

Malakoff videregående skoles visjon er å være best på mestring og miljø i et mangfoldig læringsfellesskap.

Skolemiljøet

Malakoff videregående skole har en åpen, tolerant og inkluderende kultur i et positivt læringsmiljø.

Eleven i sentrum

Malakoff videregående skole har et positivt elevsyn. Alle elever har sin egenverdi som ligger i bunnen for hvordan vi forholder oss til den enkelte elev, uavhengig av faglige prestasjoner. Vi ser hver enkelt elev, og vi bestreber oss på at alle elever skal oppleve mestring og glede ved å lære hver dag.

  • Alle elever opplever god faglig, sosial og personlig utvikling.
  • Alle elever lærer noe i hver time.
  • Alle elever opplever krav om medvirkning og egenvurdering i læringsprosessen.
  • Alle elever deltar aktivt og ansvarsfullt i både læringsprosessene og skoledemokratiet.
  • Alle elever deltar aktivt i et godt skole-hjem-samarbeid.

Pedagogikken

Ved Malakoff videregående skole er læreren formidler, veileder og inspirator. Læreren legger til rette for læring for den enkelte elev gjennom bruk av ulike opplæringsmetoder og læringsstrategier og har fokus på læringsmål og god vurdering for læring.

Læreren legger til rette for at elevene skal tilegne seg ferdigheter som forbereder dem på framtidige studier, arbeidsliv og samfunnsliv.

  • Læreren er, som leder, tydelig i sin kommunikasjon.
  • Læreren er faglig oppdatert
  • Læreren arbeider for gode relasjoner mellom lærere og elev
  • Læreren utfordrer eleven ved å legge til rette for læring.
  • Læreren behersker digitale verktøy i sin undervisning.
  • Læreren samarbeider aktivt med kollegene.
  • Læreren samarbeider aktivt med elevens foresatte.  

Organisering

Skolen legger til rette for opplæringssituasjonen for den enkelte elev gjennom å tilby velutstyrte og oppdaterte klasserom og verksteder.

Vi har en aktiv elevtjeneste og spesialpedagogisk tjeneste som bistår og hjelper ved behov.

Det settes av tid til organisering av pedagogisk personale i profesjonsfaglige team som samarbeider, og reflekterer rundt utvikling og elevenes læring.

Driftspersonalet og det merkantile personalet er viktige støttefunksjoner i skolehverdagen.