Helsefremmende skole

"God helse er overskudd til å takle skolehverdagens utfordringer."

Ledelsen og ansatte ved St. Olav videregående skole står bak dette utsagnet. Det er utgangspunktet for arbeidet vårt med å få flest mulig elever gjennom skolegangen og gi dem et best mulig utgangspunkt for å mestre livet etter videregående skole.

Hva er helsefremmende skole?

Helsefremmende skoler er et av flere tiltak som Viken fylkeskommune har for å styrke den videregående opplæringen. Elever bør være uthvilte, mette og i god fysisk og psykisk form for å kunne møte skolehverdagen, og de ansatte trenger god fysisk og psykisk helse for å ta seg av elevene og alle oppgaver som skal gjøres på skolen.

Hvorfor satser vi på helsefremmende skole?

På St. Olav videregående skole har fokus på å bygge gode relasjoner, synliggjøre gode holdninger og å fremme inkludering. Diverse tiltak skal oppfylle våre ambisjoner om en sunn og helsefremmende ungdomskultur på skolen vår.

Hvordan merker jeg at jeg går på en helsefremmende skole?

• Skolestart: Skolestart-programmet Kjernestart for Vg1 og ny sammensatte klasser. Samarbeid med hjemmet starter med foreldremøte i begynnelsen av skoleåret.
  • Skolemat: I normale tider tilbys gratis havregrøt på morgen og frukt hver dag.
  • Helsefremmende aktiviteter: I storefri og i studietimen tilbys bl.a. strikking, sjakk, brettspill, musikkgruppe, bordtennis. Planlagt er også turneringer i volleyball, fotball m.m.
  • Diverse arrangement som fotballkamp mellom ansatte og elever, nissegrøt for alle før jul og stilfulle avslutninger arrangeres årlig.
  • Kunnskap om helse: Gjennomføring av «Min livstil» - undersøkelse for alle Vg1-klasser ved skolestart skal bevisstgjøre egne vaner innen kosthold, fysisk aktivitet og søvnmønsteret.
  • Informasjon om rus og rusrelaterte skader ved eksperter fra politiet og kommunens rustjeneste.
  • Kurs «Om sex og samliv» ved skolehelsetjenesten
  • Klassemiljø: Ved skolestart har programmet Kjernestart søkelys på klassemiljø. Diverse tiltak etter behov.
  • Prosjekt «Medelever» fortsetter på det sjette året.

Handlingsplan for trygt og godt skolemiljø og handlingsplan for helsefremmende skole St.Olav 2022 - Publisert plan 01.12.2021 (DOCX, 2 MB)