Er el-sparkesykkelen lovlig?

Politiet i Mosseregionen oppfordrer alle til å sjekke om de kjører lovlige el-sparkesykler. De advarer om at altfor mange kjører ulovlige sykler og at de kjører altfor fort.

ung jente kjører el-sparkesykkel - Klikk for stort bildeAltfor mange barn og unge kjører på ulovlige el-sparkesykler, og de kjører for fort, advarer politiet i Mosseregionen. Illustrasjonsfoto hentet fra Creative commons

Politiets forebyggende avdeling i Moss, Råde og Våler opplyser at de opplever at mange barn og unge kjører rundt på ulovlige el-sparkesykler og at de kjører ulovlig fort. Derfor vil de at folk skal sjekke syklene og reglene. Dette ber de om: 

1) KONTROLLER AT EL-SPARKESYKLENE ER LOVLIGE

For at en EL-sparkesykkel skal være lov å bruke må den tilfredsstille følgende krav: 

HASTIGHET: Den skal under ingen omstendigheter kunne kjøre fortere enn 20 km/t ved hjelp av motorkraft. Det skal heller ikke være mulig å skru av fartssperren ved hjelp av app eller bryter. En EL-sparkesykkel som går fortere enn lovlig hastighet er å klassifisere som moped, og er registreringspliktig. Dette gjør at man må få den godkjent og registrere den som moped, være fylt 16 år og ha førerkort. Det er relativt enkelt å fjerne fartssperren på EL-sparkesykkelen, og barn og unge lærer dette av hverandre. Denne endringen gjør EL-sparkesykkelen ulovlig. 

LYS: EL-sparkesykkelen skal ha gult/hvitt lys foran og rødt lys og refleks bak. MÅL: Maksimal vekt: 70kg Maksimal bredde: 85cm Maksimal lengde: 120cm

MERKING: Den skal være tydelig og varig merket med produsentens navn, modell og fabrikasjonsnummer.

SETE: Det er ikke tillat med montert sete på EL-sparkesyklene. Det er ikke forbudt å selge ulovlige EL-sparkesykler, men det er et krav om at det framkommer under salget at EL-sparkesykkelen er ulovlig å bruke i Norge. Dermed kan sykler som er helt lovlig kjøpt være ulovlig å bruke. 

KONSEKVENSER: Blir barna stoppet av politiet på en EL-sparkesykkel som går for fort vil de dermed risikere å bli anmeldt for kjøring av uregistrert motorvogn og kjøring uten gyldig førerkort. Man vil kunne miste og/eller få utsettelse på førerkortet. EL-sparkesykkelen vil tas i beslag, og inndras. 

2) SNAKK OM REGELVERKET VED BRUK AV EL-SPARKESYKKEL 

Dette er et utdrag av de viktigste reglene vi oftest ser barn og unge ikke forholder seg til: 

ALDERSGRENSE: Barna må være fylt 12 år for å lovlig kjøre EL-sparkesykkel. 

ANTALL PERSONER PR. EL-SPARKESYKKEL: Det er aldri tillat med mer enn en person pr. EL-sparkesykkel. Det er fører som står ansvarlig. Blir man stoppet med passasjer på EL-sparkesykkelen er gebyret på 3000kr for fører. 

BRUK AV HJELM: Alle barn opp til 15 år skal bruke hjelm, og hjelmen skal være festet på ordentlig måte. Gebyret for manglende bruk av hjelm er på 1500kr. 

ANSVARSFORSIKRING: Det er i tillegg krav om at EL-sparkesyklene må ha ansvarsforsikring som et minimum. Hvis ulykken først er ute kan det bli svært dyrt dersom man ikke har forsikret EL-sparkesykkelen, eller EL-sparkesykkelen er eller er gjort ulovlig. I tillegg kan man få en bot pålydende 5000 kr for manglende forsikring. 

Regelverket rundt bruken av EL-sparkesykler kom som en følge av mange og alvorlige ulykker, og har kommet for sikkerheten til både brukeren og alle de myke fotgjengerne der ute. Derfor skal de også følges. 

Vi har ingen å miste. Tusen takk! 

Med vennlig hilsen Forebyggende politi i Moss, Råde og Våler