Malakoff vgs har besøk av faglærerer fra Kroatia og Italia denne uka. Tema på Erasmus+ utvekslingen er koding og programmering. Foran f.v. Denis Gentilini, Patrizia Quero, Tea Sumberac, Bak f.v.: Filippo Fantini, Maurizio Galli, Svebor Smodlaka, vertskapet Jan-Martin Borge og Marianne Solgård Hogèus.
Merete Kildahl
Tre faglærerer fra Ratingen i Tyskland ser på muligheter for elevutveksling innenfor oppvekstfagene i prosjektet Erasmus+. Våre to fagledere i helse- og oppvekstfag er vertskap. F.v. Tone Gro Alfredsen og Ellen Marie Myhre. Marion Schiffner Katja Mertens og Bernd Gandras er tilreisende.
Merete Kildahl
Prosjektet “Python - Learning by challenges and projects” handler om bruk av programvaren Python og programmering i undervisningen for å løse problemer knyttet til det virkelige liv.
De tre skolene fra Italia, Kroatia og Norge har forskjellige ansvar knyttet til sine fokusområder, der Malakoff står for programmering i realfagene har Italia sitt fokus på kunstig intelligens og Kroatia på robotikk.
Første møte i Piacenza i Italia handlet om “How to think and design a challenge”. Neste møte i Pula i Kroatia gikk ut på å «Design Python challenges based on real life». Siste møte her hos oss er temaet «Design simple projects on Maths, Artificial intelligence and Robotics”. Malakoff sitt bidrag har vært å vise eksempler fra programmering i undervisningen, blant annet simulering av luftmotstand i fysikk og beregninger av medisinske virkestoffer i matematikktimene.
Deltakerne har i tillegg til å jobbe med prosjekter i egne klasser, fått muligheten til å besøke og se hvordan man jobber med lignende problemstillinger i andre klasser på de involverte skolene. Erfaringene danner grunnlag for videre arbeid med programmering i undervisningen på egen skole.
Oppvekstfag
I tillegg til utvekslingen i koding og programmering, er Malakoff også vertskap for tyske faglærere innenfor oppvekstfag. Dette prosjektet har som mål å klargjøre og planlegge for elevutveksling mellom landene og skolene seinere. En tanke er å la utvekslingselever fra oppvekstfag i Ratingen i Tyskland få delta på praksisbesøk i barnehager i Moss. Prosjektene handler også om å få innsyn og innspill i de ulike oppvekstfagene og utveksle metoder og erfaringer.
Det er EU-prosjektet Erasmus+ som disse utvekslingene på tvers av land i Europa mulig.
EU er drivere av prosjektet Erasmus+, der skoler, elever og lærerer fra Europa kan utveksle og utvikle undervisning, ideer og vennskap.
EU