Lærerbesøk fra Italia, Kroatia og Tyskland

Koding og programmering og oppvekstfag står på programmet når faglærerer fra Kroatia, Italia og Tyskland besøker kollegaer på Malakoff. 

Åtte voksne personer står og sitter i et rom med bokhyller i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeMalakoff vgs har besøk av faglærerer fra Kroatia og Italia denne uka. Tema på Erasmus+ utvekslingen er koding og programmering. Foran f.v. Denis Gentilini, Patrizia Quero, Tea Sumberac, Bak f.v.: Filippo Fantini, Maurizio Galli, Svebor Smodlaka, vertskapet Jan-Martin Borge og Marianne Solgård Hogèus. Merete Kildahl Fem voksenpersoner står i et rom med bokhyller rundt og bak.  - Klikk for stort bildeTre faglærerer fra Ratingen i Tyskland ser på muligheter for elevutveksling innenfor oppvekstfagene i prosjektet Erasmus+. Våre to fagledere i helse- og oppvekstfag er vertskap. F.v. Tone Gro Alfredsen og Ellen Marie Myhre. Marion Schiffner Katja Mertens og Bernd Gandras er tilreisende. Merete Kildahl

Prosjektet “Python - Learning by challenges and projects” handler om bruk av programvaren Python og programmering i undervisningen for å løse problemer knyttet til det virkelige liv. 

De tre skolene fra Italia, Kroatia og Norge har forskjellige ansvar knyttet til sine fokusområder, der Malakoff står for programmering i realfagene har Italia sitt fokus på kunstig intelligens og Kroatia på robotikk.

Første møte i Piacenza i Italia handlet om “How to think and design a challenge”. Neste møte i Pula i Kroatia gikk ut på å «Design Python challenges based on real life». Siste møte her hos oss er temaet «Design simple projects on Maths, Artificial intelligence and Robotics”.  Malakoff sitt bidrag har vært å vise eksempler fra programmering i undervisningen, blant annet simulering av luftmotstand i fysikk og beregninger av medisinske virkestoffer i matematikktimene. 

Deltakerne har i tillegg til å jobbe med prosjekter i egne klasser, fått muligheten til å besøke og se hvordan man jobber med lignende problemstillinger i andre klasser på de involverte skolene. Erfaringene danner grunnlag for videre arbeid med programmering i undervisningen på egen skole.

Oppvekstfag 

I tillegg til utvekslingen i koding og programmering, er Malakoff også vertskap for tyske faglærere innenfor oppvekstfag. Dette prosjektet har som mål å klargjøre og planlegge for elevutveksling mellom landene og skolene seinere. En tanke er å la utvekslingselever fra oppvekstfag i Ratingen i Tyskland få delta på praksisbesøk i barnehager i Moss. Prosjektene handler også om å få innsyn og innspill i de ulike oppvekstfagene og utveksle metoder og erfaringer. 

Det er EU-prosjektet Erasmus+ som disse utvekslingene på tvers av land i Europa mulig.

Logo med EUs blå flagg med stjerner rundt. - Klikk for stort bildeEU er drivere av prosjektet Erasmus+, der skoler, elever og lærerer fra Europa kan utveksle og utvikle undervisning, ideer og vennskap. EU