Malakoff vgs ble i høst plukket ut som en av 20 skoler i Norge til å delta i forskningskonkurransen Holbergprisen dette skoleåret. Elevene i to sosiologi og sosialantropologi-klasser fikk velge et tema de ville forske på. De har fått veiledning av forskere fra Holbergprisen og faglærerne sine underveis.
- Det har vært veldig lærerikt å jobbe med forskningsmetoder. Det er noe helt annet enn en vanlig skoleoppgave, sier Peter som har forsket på hvor mye kunnskap ungdom har om personlig økonomi.
Ingeborg og Lea har forsket på hva elever og lærere tenker om bruk av kunstig intelligens som ChatGPT i skolen.
- Vi måtte jobbe mye med å få tak i og intervjue kilder og resultatet overrasket oss. Svarene var veldig polariserte, forteller Leah.
- Men, disse erfaringene med forskning har lært meg mye om hvordan jeg kan anvende annen forskning og hva som faktisk må til, føyer Ingeborg til.
Nå skal deres forskningsrapporter sammen med en tredje gruppe (Hanna Einmo Thomassen, Sophia Marie Gaarder Lie og Anine Olsen-Aas) vurderes i en landsfinale i Holbergprisen.
Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse for elever i den videregående skolen innen humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.
- Vi synes også dette har vært lærerikt. Vi har erfart mye som veiledere i prosjektet. I tillegg har vi fått observere forskerne fra Holbergprisen og jobbet tett sammen med biblioteket, sier faglærerne Elin Christine Birkeland og Randi Hjortaas.
Bibliotekar Else Dagfrid Bratland, faglærer Elin Christine Birkeland og faglærer Randi Hjortaas har veiledet elevene i deres forskningsarbeid.
Merete Kildahl
- Ja, det har vært fint å se hvordan elevene har blitt mer bevisst hva som er forskningslitteratur og hvordan det skiller seg fra annen litteratur eller andre kilder, sier bibliotekar Else Dagfrid Bratland.
- Vi tror dette har gitt elevene verdifull erfaring og fagkunnskap, som gir overføringsverdi til andre fag, og kanskje kan motivere dem til videre studier, sier Birkeland.
Dette er forskningsrapportene som går til landsfinalen:
- Hvordan tenker lærere at AI-tjenesten ‘ChatGPT’ kan påvirke lærerrollen og elevers idé- og kunnskapsutvikling? En forskningsrapport om læreres perspektiver på kunstig intelligens i skolen. (Ingeborg Kvendseth og Leah Lydersen)
- Kunnskap om personlig økonomi blant ungdom. (Peter Bredal)
- Nyankomne innvandrere - Opplevelse av "norskhet". (Hanna Einmo Thomassen, Sophia Marie Gaarder Lie og Anine Olsen-Aas)