Representanter for skolens ledelse og ansatte, vernetjeneste, tillitsvalgte, bedriftshelsetjeneste, fylkesadministrasjon og Spinn arkitekter var samlet på Mysen videregående skole 5. juni.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
Det har lenge vært bestemt at bygg- og anleggsteknikk ved Mysen og Askim skal samles i Mysen. Det ble også bestemt at Bygg og anleggsteknikk skal flytte fra sine nåværende lokaler på Susebakke og til hovedskolen. Tilrettelagt opplæring for Bygg- og anleggsteknikk har også verksted på Susebakke, så de blir med på flyttelasset. I 2021 vedtok fylkestinget i Viken et byggeprogram for prosjektet.
Vedtaket om nytt opplæringstilbud og skolestruktur, som ble fattet av fylkestinget i Østfold i desember 2024, fører til endrede behov for skolen.
– Byggeprosjektet på Mysen har blitt mer omfattende enn først antatt, og er utvidet til en helhetlig gjennomgang. En helhetlig gjennomgang inkluderer blant annet anbefalinger om rehabilitering, eventuell rivning av bygg og plassering av nybygg på tomta, forteller Anne May S. Olsen. Hun er seniorrådgiver i avdeling opplæring og kompetanse har ansvar for brukermedvirkning i byggeprosjektet.
Den viktige medvirkningen
I den helhetlige gjennomgangen har brukermedvirkning en viktig rolle.
– Brukermedvirkning er en viktig del av den helhetlige gjennomgangen. Kartlegging av arealer, bruk og forslag til løsninger skal bygge på elever og ansattes behov, og det er de som bruker byggene i det daglige som kjenner disse best, sier Olsen.
Denne våren er det gjennomført flere medvirkningssamlinger. Torsdag 5. juni samlet ansatte, ledelse, vernetjenesten, bedriftshelsetjenesten og tillitsvalgte ved skolen samlet sammen med seniorrådgiver Anne May S. Olsen i fylkesadministrasjonen og representanter fra Spinn arkitekter. Målet med møtet var å få en bedre forståelse for skolens samlede behov og hvordan arealer kan sambrukes.
Som en del av medvirkningsmøtet ga fagleder Trond Syverud Dietz en omvisning i de nåværende lokalene på Susebakke. Her fra skolen treverksted, som beskrives som avdelingens hjerte.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
Blant de som deltok på medvirkningssamlingene var sier Trond Syverud Dietz, fagleder for bygg og anlegg og Sigbjørn Riiser, fagleder for tilrettelagt opplæring. De var fornøyde med å få medvirke i prosessen.
– Jeg syns det er veldig bra. Vi må jo nesten være med. Vi skal inn i det nye bygget, så vi må delta der, sier Dietz.
– Det er spennende. Det er ekstra gøy at tilrettelagt opplæring får være med på hele prosessen fra start, det er jeg veldig, veldig glad for, sier Riiser.
Egne og samlede behov
I medvirkningsmøtene har de vært opptatt av å få frem både det som er viktig for deres opplæringstilbud spesifikt, og det som er viktig for opplæringstilbudene samlet.
– Det er viktig å få frem behovene bygg og anlegg har, både elever og lærere. Plassbehov, utstyrsbehov dette med sambruk med tilrettelagt opplæring. Det er det aller viktigste, at man har en dialog på, sier Dietz.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskomune
–Det er viktig for meg å få frem sambruk, der vi får frem behovene både for å være integrert og å ha en skjermingsmulighet, sier Riiser.
Sigbjørn Riiser, fagleder for tilrettelagt opplæring
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune
Planlegger politisk behandling til høsten
Innspillene fra medvirkningsmøtene skal behandles i arbeidsmiljøutvalget før sommeren. Planen er at det skal legges frem et oppdatert byggeprogram til politisk behandling til høsten. De to faglederne på Mysen er ikke i tvil om hva deres håp for fremtiden er.
–Håpet er at vi skal få til noe ved hovedskolen så vi får samlet elevene på samme sted. I dag er vi en satellitt litt langt unna skolen, og elevene ønsker å møte venner og andre som har gjort andre valg. Så det er jo håpet av elevene skal bli bedre kjent med hverandre og være sammen flere dager i uken. Også er det at vi får nok plass, og at vi får de samme mulighetene som på Susebakke, der vi også trives godt, sier Dietz.
–Jeg tror vi er veldig godt på vei nå. Vi er en god brukergruppe med mye bra innspill. Og så er det en fornuftig måte å jobbe på i den prosessen her, og det virker som det svarer på mye av det vi har spurt etter. Og det vi håper på, er at det blir en realitet, sier Riiser.
Deltagerne deltok i en workshop der de så på hvordan rommene i et nytt bygg kan plasseres.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.