Gode nettsteder for alle

Universell utforming er viktig for å sikre at nettsidene er tilgjengelig for alle, uavhengig av alder, funksjonsevne og utdanningsnivå.

Noen enkle tips om universell utforming

  1. Bruk overskriftsstiler
  2. Bruk punktmerking og lister
  3. Skriv meningsbærende lenketekster
    Fortell hvor du havner ved å trykke på lenken
  4. Legg inn alternativ tekst på bilder og illustrasjoner
    Beskriv hva du ser
  5. Kursiv, fet og understreking
  6. Tekste videoer og lydspor
  7. Ha god kontrast mellom fargen på skrift og bakgrunn
  8. Lag tabeller med tabellverktøyet
    Ikke sett inn "bilde" av en tabell
  9. Dokumenter på nett skal også være universelt utformet
  10. Bruk et klart språk
  11. Kursvideo om hvordan jobbe med universell utforming

1. Overskrifter

  • Bruk de ferdig definerte overskriftsstilene
  • Husk å følge hierarkiet. Hopp aldri fra Overskrift 1 til Overskrift 3.

Eksempler på de ulike overskriftene

Overskrift 1

Skal ikke brukes. Dette nivået blir brukt av tittelen til artikkelen. 

Overskrift 2

Bruk på alle mellomtitler i artikkelen, også om artikkelen er kort.

Overskrift 3

Bruk på alle mellomtitler som hører til overskriften over (Overskrift 2). Bruk kun under Overskrift 2. Hopp aldri fra Overskrift 1 til Overskrift 3.

2. Punktlister

Bruk punktlister i ACOS CMS når dere ramser opp mer enn to ting. Punktlister gjør det lettere for å brukeren å skumme gjennom teksten, og det er alltid bedre å bruke punktlister fremfor kommaseparerte lister. 

  • Engelsk
  • Tysk
  • Norsk
    • Bokmål 
    • Nynorsk
  • Spansk
    • For å lage et punkt under en punktliste som dette, trykk Enter og Tab-knappen

3. Lenker

Vi skriver meningsbærende lenker som forteller hvor leseren havner ved å trykke på lenken. 

  • Lenk hele teksten, 7 til 12 ord fungerer godt.
  • Gi lenken et meningsfullt navn som forteller leserne hvor de havner.
  • Unngå å skrive lenker som «klikk her» og «les mer».
  • Sjekk at lenken peker riktig sted etter at du har publisert siden.
  • Bruk Utforming > Lenke som standard. Når det er viktig at en lenke peker seg ut på siden, bruker dere Utforming > Knapp. Unngå mange knapper på én side, maks tre.

På våre nettsider har vi som hovedregel å ikke åpne lenker i nytt vindu.

4. Alternativ tekst på bilder og illustrasjoner

  • Legg inn alternativ tekst på bilder og illustrasjoner. Beskriv hva du ser som for en blind
  • Legg inn alternativ tekst når du laster opp bildet. Dersom det mangler, legg det inn når du setter bildet inn i artikkelen

PS! Vær sikker på at vi har rettigheter til å bruke bildet.

Noen grunner til at vi ikke bruker pyntebilder: 

  • Vi vet at brukeren hovedsakelig kommer for å lese teksten og ser ikke bildene.
  • Vi skal ha brukeren i sentrum, og derfor alltid prioritere å gi innhold som hjelper brukeren med å gjøre det de kom for å gjøre på siden. Det betyr at vi sletter alt innhold som ikke hjelper. 
  • I henhold til universell utforming fungerer pyntebilder som støy. Leseverktøy vil lese ALT-teksten på pyntebildet som da ikke gir merverdi til siden. 

5. Kursiv, fet skrift og understreking

Vi bruker normal rett tekst på nettsidene og ikke kursiv. Det er lettere å lese rett tekst på nettsidene og i henhold til universell utforming. Kursiv tekst kan gjøre at teksten flyter sammen for enkelte brukere. 

Har dere behov for å fremheve noe?

  • Fremhev triggerord med fet skrift, ikke hele avsnittet.
  • Unngå understreking, med mindre det er lenker. 
  • Unngå kursiv tekst på nettstedet ditt.

6. Tekste videoer

  • Videoer som legges ut på nettsidene skal være tekstet og synstolket
  • Teksting er nødvendig for personer som ikke hører
  • Er også til stor hjelp for mange andre.
  • Flere og flere velger å se video med lyden slått av

7. Farger og kontraster

  • Det skal være god kontrast mellom tekstfarge og bakgrunnsfarge.
    • Vanlig tekst skal ha kontrast på minst 4.5:1
    • Stor tekst skal ha kontrast på minst 3.0:1
  • Bruk gjerne farger for å gi leseren bedre oversikt. Men du kan ikke bruke farge som eneste informasjonsbærer, fordi vi har ulik evne til å oppfatte farge.

8. Lag tabeller med tabellverktøyet

  • Tabeller kan være vanskelig å orientere seg i og navigere i for dem som bruker hjelpemidler. 
  • Korrekt merking og bruk av overskriftsrader er viktig for tilgjengeligheten. 
  • Lag tabeller ved å bruke programmets tabellverktøyet 
  • I Acos bruk egen funksjon for tabell: Sett inn - Tabell
  • Ikke bruk tabulatortasten eller mellomromstasten for å lage noe som ser ut som en tabell
  • Ikke lim inn bilde av tabell
  • Unngå at tabellene blir store og komplekse. For eksempel bruke en tabell i en annen tabell med celler i ulik høyde og rader med varierende antall kolonner. Da er det ikke mulig å knytte sammen rad og kolonneoverskrifter. For å gjøre innholdet lettere å lese, kan det være en fordel å dele opp store tabeller i flere små.
  • På nettsidene forsøker vi å ha minst mulig bruk av tabeller

9. Dokumenter på nett skal være universelt utformet

  • Ikke laste opp PDF-er hvis du kan presentere innholdet på en bedre måte. Dersom du laster opp en PDF-fil, må denne være universelt utformet og ha riktige formateringer.

Kontroller tilgjengelighet i Word

Word har en funksjon for å se om du har utformet dokumentet ditt på en god måte.

  • Trykk på "Se gjennom" - “Kontroller Tilgjengelighet”
  • I margen på høyre side vil det komme opp forslag til utbedringer, som for eksempel at bilder mangler alternativ tekst.

Still krav til eksterne leverandører

Dersom rapporter eller andre dokumenter bestilles av ekstern leverandør, så husk å stille krav til leverandøren om at dokumentet skal være universelt utformet.

10. Er innholdet forståelig og lettlest? 

Brukeren leser sjelden teksten linje for linje, men skumleser innholdet etter svar. Uklare overskrifter, lange setninger, lange avsnitt og vanskelige ord gjør innholdet uforståelig og tungt å lese. 

Skriv enkel norsk som alle forstår. Sørg for pauser med punktum. Ett tema per avsnitt, en tanke per setning. Skriv så kort og enkelt som mulig. 
 
Våre nettsider skal være lettleste og forståelige via alle enheter og skjermstørrelser, også mindre skjermer som mobil og nettbrett. 

Sjekkliste for publisering:

  • Les det høyt. Gir teksten mening? 
  • Få noen andre til å lese det høyt. Skjønner de hva vi skriver og sier? 
  • Skalér ned nettleseren din og se hvordan teksten fremstår i mindre skjermstørrelser 

👍 Skriv slik 

  • Lenke til søknadsskjema
  • Søknadsfristene for å få kulturtilskudd er 14. september 2020
  • Du kan få tilskudd fra Østfold fylkeskommune hvis du (...)
  • Les mer om tilskuddsordningen (..)

Denne teksten gjenspeiler det som er viktigst for brukeren.

  • Jeg vil søke kulturtilskudd 
  • Jeg lurer på når fristen er 
  • Jeg lurer på hvem som får tilskudd 
  • Jeg ønsker å lese mer om tilskuddsordningen 

👎 Unngå å skrive slik 

Østfold fylkeskommune bidrar til at kunst- og kulturtilbudet er mangfoldig, nyskapende, inkluderende og tilgjengelig for alle. Et viktig mål er at alle barn og unge i Østfold skal få tilgang til kunst- og kulturopplevelser. Gjennom tilskuddsordninger stimulerer og støtter fylkeskommunen kulturlivet. 
Kulturetaten har innført elektronisk søknadsskjema for tilskuddsordningene. 

  • Lenke til søknadsskjema
  • Søknadsfrister

Denne teksten gjenspeiler det som er viktigst for fylkeskommunen

  • Hvordan fylkeskommunen bidrar og at alle barn og unge skal få tilgang til kunst og kultur 
  • At fylkeskommunen stimulerer og støtter kulturlivet 
  • At fylkeskommunen har innført elektronisk søknadsskjema. 
     

Mer språkhjelp

Bruk en time på å ta DIFIs e-læringskurs i Klart språk. Det kan gi deg god øvelse i å lage bedre tekster. 

11. Slik jobber du med universell utforming

Se kursvideo om universell utforming

Et internasjonalt regelverk

Listen over krav som må etterleves på et nettsted har sin rot i et omfattende internasjonalt regelverk. Vi kommer ofte over to forkortelser for å beskrive dette regelverket.

WAD: EU har utviklet et "Web Acessability Directive" som angir retningslinjer for universelt utformede nettsteder.

WCAG: Retninglinjene inneholder et sett med suksesskriterier som skal innfris for at et nettsted skal være universelt utformet. Dette settet har navnet "Web Content Acessability Guideline". Versjon 2.0 av disse suksesskriteriene har vært gjeldende i flere år. Nå innføres en versjon 2.1. Til sammen er det 47 suksesskriterier vi har å forholde oss til.

Oversikt over suksesskriterier

Tilgjengelighetserklæring

Fra februar 2023 har vi plikt på oss til å fortelle omverdenen hvor langt vi er kommet i arbeidet med universell utforming på samtlige suksesskriterier. Dette gjøres i form av en erklæring som lenkes opp fra det enkelte nettsted. Denne "tilgjengelighetserklæringen" gir brukere en oversikt over den universelle kvaliteten på nettstedene.

Slik jobber vi med tilgjengelighetserklæring

Artikkelliste