Kjære foreldre, vi må ta en prat om elsparkesykler…

Våren er godt i gang, og elsparkesyklene har blitt tørket støv av og er i full drift igjen. Dessverre ser, og hører vi at svært mange ikke forholder seg til det regelverket som foreligger og kjører rundt på ulovlige elsparkesykler. 

Vi ønsker derfor to ting fra dere foreldre:

Kontroller at elsparkesyklene til barna deres er lovlige

Vi ser dessverre at flere barn og unge kjører rundt på ulovlige elsparkesykler som går altfor fort.

For at en elsparkesykkel skal være lov å bruke må den tilfredsstille følgende krav

  • HASTIGHET: Den skal under ingen omstendigheter kunne kjøre fortere enn 20 km/t ved hjelp av motorkraft. Det skal heller ikke være mulig å skru av fartssperren ved hjelp av app eller bryter. En elsparkesykkel som går fortere enn lovlig hastighet er å klassifisere som moped, og er registreringspliktig. Dette gjør at man må få den godkjent og registrere den som moped, være fylt 16 år og ha førerkort. Det er relativt enkelt å fjerne fartssperren på elsparkesykkelen, og barn og unge lærer dette av hverandre. Denne endringen gjør elsparkesykkelen ulovlig.
  • LYS: elsparkesykkelen skal ha gult/hvitt lys foran og rødt lys og refleks bak.
  • MÅL: Maksimal vekt: 70kg. Maksimal bredde: 85cm. Maksimal lengde: 120cm.
  • MERKING: Den skal være tydelig og varig merket med produsentens navn, modell og fabrikasjonsnummer
  • SETE: Det er ikke tillat med montert sete på elsparkesyklene.

Det er ikke forbudt å selge ulovlige elsparkesykler, men det er et krav om at det framkommer under salget at elsparkesykkelen er ulovlig å bruke i Norge. Dermed kan elsparkesykler som er helt lovlig kjøpt være ulovlig å bruke.

Konsekvenser

Blir barna stoppet av politiet på en elsparkesykkel som går for fort vil de dermed risikere å bli anmeldt for kjøring av uregistrert motorvogn og kjøring uten gyldig førerkort. Man vil kunne miste og/eller få utsettelse på førerkortet. Elsparkesykkelen vil tas i beslag, og inndras.

Snakk med barna om regelverket ved bruk av elsparkesykkel

Dette er et utdrag av de viktigste reglene vi oftest ser barn og unge ikke forholder seg til

  • ALDERSGRENSE: Barna må være fylt 12 år for å lovlig kjøre elsparkesykkel.
  • ANTALL PERSONER PER ELSPARKESYKKEL: Det er aldri tillat med mer enn en person per elsparkesykkel. Det er fører som står ansvarlig. Blir man stoppet med passasjer på elsparkesykkelen er gebyret på 3000 kroner for fører.
  • BRUK AV HJELM: Alle barn opp til 15 år skal bruke hjelm, og hjelmen skal være festet på ordentlig måte. Gebyret for manglende bruk av hjelm er på 1500 kroner.

Det er i tillegg krav om at elsparkesyklene må ha ansvarsforsikring som et minimum. Hvis ulykken først er ute kan det bli svært dyrt dersom man ikke har forsikret elsparkesykkelen, eller elsparkesykkelen er eller er gjort ulovlig. I tillegg kan man få en bot pålydende 5000 kroner for manglende forsikring.

Regelverket rundt bruken av elsparkesykler kom som en følge av mange og alvorlige ulykker, og har kommet for sikkerheten til både brukeren og alle de myke fotgjengerne der ute. Derfor skal de også følges.

Vi har ingen å miste. 

Tusen takk!

 

Med vennlig hilsen

Forebyggende politi i Moss, Råde og Våler