Skolen skal kartlegge, vurdere og prøve tiltak
Den individuelle tilretteleggingen skal ivareta dine muligheter til å nå realistiske mål, dersom dette ikke lar seg gjøre innenfor ordinær (vanlig) opplæring. I første omgang skal skolen bruke handlingsrommet som ordinær opplæring kan gi for de fleste. Dette kaller vi tilpasset opplæring. Dersom det ikke er nok for at du skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, så vil det være aktuelt med individuell tilrettelegging
Om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging i opplæringsloven.
Se også veilederen om tilpasset opplæring fra Udir.
Saksgang for individuell tilrettelagt opplæring– fra bekymring til vedtak
- Skolen, eleven eller foresatte er bekymret for at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av undervisningen. Skolen plikter å iverksette nødvendig kartlegging og iverksette aktuelle tiltak innenfor tilpasset opplæring.
- En henvisning sendes PP-tjenesten.
- PP-tjenesten gjør en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding av elevens behov.
- Skolen vurderer og avgjør om eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, og fatter et enkeltvedtak.
- Dersom eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, lager skolen en individuell opplæringsplan (IOP) og starter opp med tilretteleggingen.
- Den individuelt tilrettelagte opplæringen blir hvert år evaluert i en årsrapport. På bakgrunn av denne vurderer skolen om tilretteleggingen skal justeres eller opphøre.
Rett, men ingen plikt til å motta individuell tilrettelegging
Du og/eller dine foresatte har selvstendig rett til å kreve at skolen foretar de nødvendige undersøkelsene av om det er behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Selv om du har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, er det opp til deg og/eller dine foresatte å velge om du faktisk skal ha tilretteleggingen. Du har ingen plikt til å motta denne. Retten til individuelt tilrettelagt opplæring står i opplæringsloven § 11-6.
Individuell opplæringsplan (IOP)
Dersom du har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, skal du ha en individuell opplæringsplan (IOP). En IOP viser hvilke mål opplæringen skal ha, hva som skal være innholdet i opplæringen og hvordan opplæringen skal gjennomføres. Det er skolen som har ansvar for å lage planen, men du/foresatte skal medvirke.
Ved skoleårets slutt skal skolen lage en årsrapport som vurderer alle sidene ved tilretteleggingen som er gitt, blant annet om målene som sto i IOP er nådd. Årsrapporten skal sendes i kopi til deg/foresatte og til PP-tjenesten.
Mer om individuell opplæringsplan (IOP) hos Utdanningsdirektoratet.
Kontakt
For spørsmål rundt spesialundervisning og IOP, kontakt din skole eller PPT i regionen du tilhører.
Mal for pedagogisk rapport
Privatskoler og individuell opplæring