Verdisyn
Vi som jobber ved tilrettelagt avdeling har et felles grunnleggende elevsyn med utgangspunkt i:
- Alle har lik verdi
- Alle har et ønske om å mestre
- Alle kan noe
Det er vår jobb å se den enkelte elevs behov og forutsetninger. Vi legger til rette, og tar hensyn til de rammer og faktorer vi kan for at hver og én skal oppleve mestring og utvikling i skolehverdagen. Elevens beste vil alltid være et grunnleggende hensyn i vår undervisning og vårt miljøarbeid. Vi mener at læring, utvikling og danning foregår ved at elevene opplever trygghet, trivsel og tilhørighet. Ved å etterleve Kalnes videregående skole sine verdiord om samhold, raushet og entusiasme gir vi våre elever et godt sted å være og et godt sted å lære.
Visjon
Kalnes videregående skole har visjonen: «Vi bryr oss». På tilrettelagt avdeling legger vi til «Vi gjør en forskjell». Vi bryr oss om elevene våre, og lar dem oppleve at det gjør en forskjell i skolehverdagen deres. Våre elever skal føle seg trygge på at skolens personale vil dem vel, og er engasjert i deres liv og fremtid. Vi ønsker å utgjøre en positiv forskjell i den enkelte elevs hverdag her og nå, men også i livet deres videre.