Her beskrives hvordan skolen jobber systemisk for å fremme elevenes helse, trivsel og læring slik at kravene i opplæringsloven kapittel 12. Hensikten med det systematiske skolemiljøarbeidet er å sikre at elevens rett oppfylles ved at skolen jobber kontinuerlig og systematisk for et godt skolemiljø. Målsetningen er å sikre at problemer oppdages og tas hånd om i tide. Skoleledelsen har ansvar for den daglige gjennomføringen av dette.
Lovområde: Opplæringslova kapittel 12
- Elever blir ikke utsatt for mobbing, vold, diskriminering og trakassering
- Relasjonene og aktivitetene på skolen preges av inkludering og trygghet, både i og utenfor undervisningsrom
- Elever opplever tilhørighet til klassen sin og til skolen
- Skolen har gode og hyggelige arbeids- og møteplasser der elevene kan være sosiale og aktive
- Lokalene der elevene oppholder seg, er rene, hygieniske, ryddige og utformet slik at risikoen for skade eller å påvirkes negativt er liten
- Elevene gir positiv tilbakemelding på skolemiljøet i den årlige elevundersøkelsen og i undervisningsevalueringen
- Elevene gir tilbakemelding om god trivsel i elevsamtaler med k-lærer
- Lærere, elever og foresatte er informert om elevens rett til et godt fysisk og psykososialt miljø og vet hvor denne informasjonen finnes
- Gjeldende lover og forskrifter følges
- Skolen beskriver sin rutine for hvordan den sikrer at opplæringslovens kapittel 12 blir fulgt opp
- Skolen beskriver sin rutine for hvordan skolens miljø fremmer elevenes helse, trivsel og læring
Handling og ansvar for gjennomføring:
Før skolestart
- Skolen arrangerer praksisdager for 9. og 10. klassinger hvor skolen formidler sine verdier og forventninger om en inkluderende skolekultur. Praksisdagene skal også bidra til at elevene føler seg trygge når de starter i videregående opplæring ("vgo"). Ansvar: Fagleder for språk- og samfunnsfagseksjonen
- Skolen arrangerer Åpen skole for 10. klassinger og foresatte hvor skolen formidler sine verdier og forventninger om en inkluderende skolekultur. Åpen skole skal også bidra til at elevene føler seg trygge når de starter i vgo. Ansvar: Rektor og utdanningsleder
- Overgangsmøter med ungdomsskolene. Overføring av informasjon der det foreligger samtykke. Eventuelt møte med elever og foresatte. Ansvar: Rådgivere og utdanningsleder
- Informasjonsmøter om nye elever, samt overføringsmøter mellom trinn med rådgivere og kontaktlærere ("k-lærere"). Ansvar: Utdanningsleder og rådgivere
- Bli-kjent-dager for elever som gruer seg litt ekstra til å begynne på videregående skole. Ansvar: Elevtjenesten, utdanningsleder og assisterende rektor
- Møte mellom Elevtjenesten, ledelse og k-lærere for å rette søkelys på lover, planer og rutiner som fremmer elevenes helse, trivsel og læring. Ansvar: Assisterende rektor og elevtjenesten
- Gjennomgang av Rutine ved mistanke om at elever ikke har et trygt og godt skolemiljø for alle ansatte. Ansvar: Rektor
- Gjennomgang av brannvernrutine og beredskapsplaner for alle ansatte. Ansvar: Rektor og leder for støttefunksjoner
Gjennom hele skoleåret
- Informasjon på skolens hjemmeside om elevenes rettigheter og skolens aktivitetsplikt etter Opplæringslova kapittel 12, skoleregler og skolens kontaktinformasjon er til enhver tid oppdatert. Ansvar: Assisterende rektor og bibliotekar
- Skolens miljøterapeut er til stede i skolens fellesarealer i pauser for å skape trygghet og for å forebygge konflikter. Ansvar: Miljøterapeut
- Skolens ledelse er til stede i skolens fellesarealer hver midttime for å skape trygghet og for å forebygge konflikter. Ansvar: Rektor
- Skolens miljøterapeut administrerer mulighet for å spille bordtennis i pauser. Ansvar: Miljøterapeut
- Skolens bibliotek er åpent for elever gjennom hele skoledagen med mulighet for å spille spill, lese, studere eller for å slappe av. Ansvar: Bibliotekarene
- MOT-opplegg med jevne mellomrom på alle trinn. Ansvar: MOT-coacher
- Elevrådet gjennomfører miljøskapende aktiviteter som for eksempel markering av Valentines day, julegrøt, visning av julekalender i Fugleberget med mer. Ansvar: Elevrådet
- Klassens time med fokus på godt klassemiljø og livsmestring, undervisning om søvn, stressmestring, studieteknikk, karriereveiledning. Ansvar: Kontaktlærere, rådgivere og helsesykepleier
- Alle klasser deltar i ordenstjeneste i fellesarealer og grupperom etter oppsatt plan. Ansvar: Leder for støttefunksjoner
- Skolen er flittig bruker av Den kulturelle skolesekken for å gi elevene felles opplevelser. Ansvar: Fagleder for språk- og samfunnsfagseksjonen og bibliotekleder
- Klassens lærere møtes jevnlig gjennom året for å jobbe sammen om et inkluderende, forutsigbart, trygt og godt klassemiljø. Ansvar: Klassens lærere
Ved skolestart
- Oppdatert informasjon om skolens elevtjeneste henges opp i alle klasserom og i fellesarealer. Ansvar: Elevtjenesten
- Oppstartsamtale med elev (og foresatt Vg1) og kontaktlærer ("k-lærer"). Ansvar: Kontaktlærer
- Alle elever får utdelt Elevinfo-hefte med informasjon om elevens rettigheter og plikter vedrørende skolemiljø og om hvordan skolen jobber for å forebygge, avdekke og følge opp brudd på elevens krav på et godt og trygt skolemiljø. Ansvar: Assisterende rektor
- K-lærer og elever gjennomgår skoleregler, utdrag fra Opplæringslova kap. 12 om elevenes skolemiljø, skolens verdier, rammeverk for læring, brannvernrutiner og beredskapsplaner. Ansvar: Kontaktlærer
- K-lærer organiserer bli-kjent-aktiviteter i klassen. Ansvar: Kontaktlærer
- Fadderordning for Vg1-elever. Ansvar: Elevtjenesten
- Innskolering for elever i Vg1 om diverse forventninger og systemer. Ansvar: Fagledere
- Rektor og assisterende rektor besøker alle nye klasser og kommuniserer forventinger om inkluderende atferd. Ansvar: Rektor og assisterende rektor
- MOT-opplegg for alle Vg1-klasser med spesielt fokus på klassemiljø. Ansvar: MOT-coacher
August
- Møter for foresatte hvor rektor og assisterende rektor informerer om elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, skoleregler, skolens verdier, inkluderingsarbeid og Elevtjenestens rolle. K-lærere holder klassevise møter hvor inkluderende avgangsmarkering er tema. Ansvar: Rektor, assisterende rektor og kontaktlærere
September
- Elevrådsseminar hvor tillitselevene lærer om hva elevmedvirkning og et levende elevdemokrati er, og hvor elevene planlegger hva de vil legge vekt på av saker og aktiviteter kommende skoleår. Ansvar: Utdanningsleder og miljøterapeut
- Skolens elevtjeneste presenterer seg og sine arbeidsområder på elevrådsseminaret. Elevtjenesten får innspill fra elevene om hva de er opptatt av og hva de trenger Elevtjenesten til. Ansvar: Elevtjenesten
- Skolens Elevtjeneste holder stand i Fugleberget. Ansvar: Elevtjenesten
- Aktivitetsdag for alle elever og ansatte. Ansvar: Fagleder idrettsfag
- Verdensdagen for psykisk helse markeres med foredrag og/eller aktiviteter for alle elever og ansatte. Ansvar: Elevtjenesten
- Miljøterapeut bistår russen til å gjennomføre valg av russestyre og til å jobbe for en trygg og inkluderende avgangsmarkering lokalt og i samarbeid med fylkets styre og Ombudet for barn og unge. Ansvar: Miljøterapeut
- Temamøte for foresatte til russ om trygg og inkluderende avgangsmarkering. Ansvar: Rektor
- Møte for foresatte til elever i Vg2 hvor deler av møtet vies trygg og inkluderende avgangsmarkering. Ansvar: Rektor
Oktober
- Møte mellom kontaktlærere, ledelse og Elevtjeneste med aktuelt tema. Ansvar: Assisterende rektor
- Skolen gjennomfører 1 meldt brannøvelse. Ansvar: Leder for støttefunksjoner
November
- MOT- til å glede-dagen markeres i november. Ansvar: MOT-coacher
Desember
- Biblioteket gjennomfører bok-kalender i Fugleberget med trekning hver dag i desember. Ansvar: Bibliotekarene
- Jul i kirken arrangeres for alle elever og ansatte. Ansvar: Ledergruppa
- MDD arrangerer Juleberget for alle elever og ansatte i Fugleberget. Ansvar: Fagleder MDD
Februar
- Oppstart volleyballturnering i midttimer for elever og ansatte. Ansvar: Fagleder idrett
Mars
- Møte mellom kontaktlærere, ledelse og Elevtjeneste med aktuelt tema. Ansvar: Assisterende rektor
- Rektor og russen lager kontrakt for gjennomføring av avgangsmarkering. Ansvar: Rektor
April
- Skolen gjennomfører en umeldt brannøvelse. Ansvar: Leder for støttefunksjoner
Mai
- 16. maikonsert / vårkonsert for elever og ansatte. Ansvar: Fagleder MDD
Juni
- Gjennomgang og revidering av Elevinfo-heftet og hjemmesiden. Ansvar: Assisterende rektor
- Evaluere rutiner og planer vedrørende trygt og godt skolemiljø og vurdere justeringer. Ansvar: Ledergruppa
Handling og ansvar for gjennomføring:
Gjennom hele året
- Alle som jobber på skolen, er forpliktet til å følge med på om elever har det trygt og godt på skolen. Ansvar: Alle ansatte
- Skolens miljøterapeut er til stede i skolens fellesarealer i pauser og følger med på hva som skjer i skolemiljøet. Ansvar: Miljøterapeut
- Skolens ledelse er til stede i skolens fellesarealer hver midttime og følger med på hva som skjer i skolemiljøet. Ansvar: Ledere
- Trivsel er en del av samtalene som rådgiverne i skolens elevtjeneste har med elever. Ansvar: Elevtjeneste
- Skolens ledelse følger med på elevenes fravær på gitte tidspunkt gjennom året (se IKO-årshjul). Ansvar: Ledere med sektoransvar
- Leder har samtale med elever som har 10% udokumentert fravær der trivsel er en obligatorisk del av samtalen. Ansvar: Ledere med sektoransvar
- Skolens ledelse følger med på sosiale medier. Ansvar: Rektor
- Skolens ledelse har jevnlige møter med elevrådet for bl.a. å sjekke elevenes opplevelse av skolemiljøet og for å ta elevene med i arbeidet med skolemiljøtiltak. Ansvar: Rektor
- Elevenes opplevelse av skolemiljøet er fast punkt på agendaen i alle SU (skoleutvalg)-møter, og elevene skal tas med i arbeidet med skolemiljøtiltak. Ansvar: Rektor
Høst
- Fysisk og psykososialt miljø inngår som fast punkt i klasseteam. Ansvar: Kontaktlærer
Oktober
- Kontaktlærer har elevsamtale der elevenes trivsel er en obligatorisk del av samtalene. Ansvar: Kontaktlærer
- Elevtjenesten og ledergruppa har felles IKO-gjennomgang der elever med høyt udokumentert fravær og svake faglige resultater blir fulgt opp i etterkant, blant annet med tanke på fysisk og psykososialt skolemiljø. Ansvar: Elevtjenesten og ledere med sektoransvar
November
- Undervisningsevaluering gjennomføres. K-lærer og elever finner frem til bevaringspunkter og til forbedringspunkter basert på resultatene i evalueringen. Ansvar: Lærer
Desember
- Elevundersøkelsen gjennomføres. Resultatene behandles i personalet og i elevrådet. Utviklingsområdene inngår i skolens utviklingsplan med tiltak og ansvar for oppfølging. Ansvar: Rektor
Februar
- Kontaktlærer har elevsamtale der elevenes trivsel er en obligatorisk del av samtalene. Ansvar: Kontaktlærer
Mars
- Elevtjenesten og ledergruppa har felles IKO-gjennomgang der elever med høyt udokumentert fravær og svake faglige resultater blir fulgt opp i etterkant, blant annet med tanke på fysisk og psykososialt skolemiljø. Ansvar: Elevtjenesten og ledere med sektoransvar
Vår
- Fysisk og psykososialt miljø inngår som fast punkt i klasseteam. Kontaktlærer skriver referat. Ansvar: Kontaktlærer
Juni
- Kontaktlærer holder en klassesamtale med elevene som er en oppsummering og evaluering av skoleåret. Ansvar: Kontaktlærer
Formål/innledning
- Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
- Alle som arbeider på skolen har en lovfestet plikt til å følge med på elevens skolemiljø og gripe inn.
- Alle som arbeider på skolen har en lovfestet plikt til å melde fra dersom de mistenker eller vet at en elev ikke har det trygt og godt.
- Rektor har ansvaret for skolemiljøarbeidet, herunder at lovverket og rutinen følges. Rektor skal kjenne til alle meldte saker, men kan delegere oppgaver.
Lovområde
- Opplæringsloven kapittel 12
Se beskrivelse av fremgangsmåte/saksgang her: eHåndbok - Rutine for saksbehandling i skolemiljøsaker (ofk.no)
Formål/innledning:
- Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
- Alle som arbeider på skolen har en lovfestet plikt til å følge med på elevens skolemiljø og gripe inn.
- Alle som arbeider på skolen, har en lovfestet plikt til å melde fra dersom de mistenker eller vet at en elev ikke har det trygt og godt.
- Rektor har ansvaret for skolemiljøarbeidet, herunder at lovverket og rutinen følges. Rektor skal kjenne til alle meldte saker, men kan delegere oppgaver.
Lovområde:
- Opplæringsloven kapittel 12
Se beskrivelse av fremgangsmåte/saksgang her: eHåndbok - Rutine for saksbehandling i skolemiljøsaker (ofk.no) OBS: Del 2 av rutinen skal benyttes.
Systemrettet arbeid med skolemiljø for elevene (PDF, 179 kB)