Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Østfold og tildeling av innstillingsrett

  1. 1 Hjemmel
    1. 1.1 Hjemmel
    2. 1.2 Formål
    3. 1.3 Ikrafttredelse
  2. 2 Virkeområdet
    1. 2.1 Retningslinjer for bruk av delegert myndighet
    2. 2.2 Myndighet i enkeltsaker
    3. 2.3 Omgjøring
    4. 2.4 Videredelegering
    5. 2.5 Fylkestingets kontroll
  3. 3 Fylkestinget
    1. 3.1 Myndighet fylkestinget ikke kan delegere etter kommuneloven
    2. 3.2 Myndighet fylkestinget ikke har delegert og derfor utøves av fylkestinget selv
  4. 4 Fylkesutvalg
    1. 4.1 Myndighet
    2. 4.2 Hovedoppgaver
      1. 4.2.1 Høringsuttalelser og innsigelser
      2. 4.2.2 Eierroller i selskaper og sameier
      3. 4.2.3 Innstille til fylkestinget
  5. 5 Hovedutvalgene
    1. 5.1 Myndighet
    2. 5.2 Hovedoppgaver
      1. 5.2.1 Høringsuttalelser og innsigelser
      2. 5.2.2 Særlig myndighet lagt til hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø
      3. 5.2.3 Særlig myndighet lagt til hovedutvalg for opplæring og næring
      4. 5.2.4 Særlig myndighet lagt til hovedutvalg for folkehelse, kultur og mangfold
      5. 5.2.5 Innstilling til fylkestinget
  6. 6 Fylkesordfører
    1. 6.1 Myndighet
  7. 7 Andre fylkeskommunale råd og utvalg
    1. 7.1 Partssammensatt utvalg
    2. 7.2 Kontrollutvalget
      1. 7.2.1 Kontrollutvalgssekretariatet
    3. 7.3 Fylkesrevisjon
    4. 7.4 Saksfordelingsutvalget
    5. 7.5 Fylkeskommunens klagenemnd
    6. 7.6 Karakterklagenemnda
    7. 7.7 Eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse, og ungdomsrådet
    8. 7.8 Flerkulturelt råd
    9. 7.9 Yrkesopplæringsnemnda
    10. 7.10 Trafikksikkerhetsutvalget
  8. 8 Særlig om innstillingsrett til folkevalgte organer
    1. 8.1 Innstillingsrett
    2. 8.2 Innstillingsrett til fylkestinget
    3. 8.3 Innstillingsrett til øvrige folkevalgte organer
  9. 9 Fylkeskommunedirektøren
    1. 9.1 Myndighet
    2. 9.2 Nærmere om utøvelse av offentligrettsligmyndighet
    3. 9.3 Nærmere om utøvelse av privatrettsligmyndighet
  10. 10 Delegering av myndighet til særlige organer
    1. 10.1 Regionalt forskningsfond Viken
  11. 11 Delegering etter særlovgivning

11 Delegering etter særlovgivning

Veglov av 21.06.1963 nummer 23

Fylkestinget fatter vedtak i sak:
Om prinsippvedtak om bompengeprosjekt og fastsette bompengetakster etter § 27.

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø har myndighet til:

  • Gi uttalelse etter § 3 til opptak av fylkesveg, kommunal veg eller privat veg som riksveg.  
  • Etter § 4 til å ta opp kommunal eller privat veg som fylkesveg med mindre saken har økonomiske konsekvenser utover hovedutvalgets budsjettansvar.  
  • Etter § 7 til å gi uttalelse om nedlegging eller omgjøring av riksveg til fylkesveg eller kommunal veg, eller til å fatte vedtak om nedlegging eller omgjøring av fylkesveg til kommunal veg.  
  • Treffe vedtak om omdisponering av nedlagt veggrunn etter § 8. 
  • Fastsette særskilte byggegrenser etter § 29. 3 og 4. ledd.
  • Vedta midlertidige bygge-/bruksforbud langs planlagt veg etter § 38 1. og 4. ledd.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet:

Til å utøve fylkeskommunens øvrige myndighet etter vegloven med forskrifter. Dette gjelder også myndighet til å gjennomføre grunn- og rettighetserverv i forbindelse med fylkesveg og kollektivinfrastrukturprosjekter. Myndigheten omfatter også ekspropriasjon etter veglova § 50, plan- og bygningsloven § 16-2 eller annen lovgivning.

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag av 10.06.1977 nummer 82

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til:

Etter § 5 til å gi uttalelse til utkast til forskrift om landing og start med luftfartøy på bestemte steder i utmark og vassdrag, og om bruk av motorfartøy på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer når det foreligger særlige grunner. Lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane med mer (jernbanelova) av 11.6.1993 nummer 100.

Lov om anlegg og drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane med mer (jernbanelova) av 11.6.1993 nummer 100  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø har myndighet til å:

Utøve fylkeskommunen sin myndighet etter § 7, 2. ledd til å fastsette transportvilkår og godkjenne ruteplan, takster og tilskudd i de tilfellene der fylkeskommunen gir tilskudd til lokal jernbane innen fylket.  

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å:

Utøve fylkeskommunen sin myndighet etter § 8 d til å kreve informasjon om ansatte i virksomheten som driver transporten.  

Lov av 17.06.2005 nummer 101 Lov om eigedomsregistrering (matrikkellova)

Fylkeskommunedirektøren utøver fylkeskommunens myndighet etter matrikkelloven.

Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) av 21.6.2002 nummer 45.

Følgende saker fremmes for fylkestinget:

  • Å fastsette etter § 8 at det skal gis godtgjørelse eller enerett ved tildeling av ruteløyve og benyttes anbud ved tildeling etter §§ 6 og 7 (tjenestekonsesjonskontrakter)  

Hovedutvalget for samferdsel, klima og miljø har myndighet til:  

  • Å gi uttalelse til søknader om ruteløyve for bussruter som går gjennom to eller flere fylker etter § 13 jamfør § 6.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet:

  • Til å utøve fylkeskommunens myndighet etter loven når det gjelder løyvebehandling, TT-ordning og sivil transportberedskap, herunder ferje -og båttjenester. 
  • Endre takstene for kollektivtransport for Østfold Kollektivtrafikk. Ved slik takstendring kan gjennomsnittlig takstnivå ikke økes utover kommunal deflator. Vesentlige strukturelle endringer i pris- og sonesystemet kan ikke gjennomføres uten hovedutvalgets samtykke.

Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven) av 18.06.1965 nummer 4 

Fylkeskommunedirektør har myndighet til å ivareta fylkeskommunens ansvar og myndighet etter loven.

Lov om fastsetjing og endring av eigedoms- og rettshøve på fast eigedom med mer (jordskiftelova) av 21.06.2013 nummer 100 

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å utøve fylkeskommunes rettigheter og plikter etter loven.

Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å representere fylkeskommunen som rettslig representant ved skjønn – og jordskiftesaker, herunder i forhandlinger, samt inngå forlik både i og utenfor domstolsbehandling og beslutte anke. I saker er av prinsipiell betydning eller får store økonomiske konsekvenser skal fylkesutvalget orienteres.

Lov om skjønn og ekspropriasjonssaker av 01.06.1917 nummer 1  

Fylkesutvalget har myndighet til å opp nevne skjønnsutvalg etter § 14. 

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til:

  • Å fremsette begjæring om skjønn, overskjønn eller takst. 
  • Representere fylkeskommunen som rettslig representant ved skjønn, herunder i forhandlinger, samt inngå forlik både i og utenfor domstolsbehandling og beslutte anke. I saker er av prinsipiell betydning eller får store økonomiske konsekvenser skal fylkesutvalget orienteres.

Lov om oreigning av fast eigedom av 23.10.1959 nummer 3  

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til:

  • Å fremme søknad om forhåndstiltredelse etter oreigningsloven § 25.  
  • Å inngå avtale om tiltredelse til grunn.
  • Representere fylkeskommunen som rettslig representant ved skjønn, herunder i forhandlinger, samt inngå forlik både i og utenfor domstolsbehandling og beslutte anke. I saker er av prinsipiell betydning eller får store økonomiske konsekvenser skal fylkesutvalget orienteres.

Lov om grunnskolen og den videregåande opplæringa (opplæringslova) av 17.7.1998 nummer 61

Følgende saker vedtas av fylkestinget:

  • Forskrift om ordensreglement, jamfør § 9A-10.
  • Regler om inntak i lokal forskrift etter forskrift til opplæringslova § 6-2 og § 6A-2 om inntak. Det samme gjelder saker etter § 6-11, om å fastsette særlige regler om inntak til utdanningsprogram VG1 for musikk, dans og drama, idrettsfag og inntak til særskilte yrkesfaglige utdanningsløp.

Hovedutvalg for opplæring og næring har myndighet til:

  • Å legge ned eller midlertidig stanse det vedtatte undervisningstilbudet i samsvar med endrede forutsetninger for det enkelte skoleår og ved den enkelte skole. Dette innebærer ikke myndighet til å legge ned det vedtatte undervisningstilbudet ut over det enkelte skoleår.  
  • Å øke eller redusere, det vedtatte undervisningstilbudet i samsvar med endrede forutsetninger for det enkelte skoleåret ved den enkelte skole. 

Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet til å utøve fylkeskommunens øvrige myndighet etter opplæringsloven. Herunder myndighet til å vedta forskrift om fleksibilitet i fag- og timefordeling i videregående opplæring, jamfør forskrift til opplæringsloven § 1-3.

Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) 04.07.2003 nummer 80

Fylkeskommunens myndighet etter introduksjonsloven er delegert til fylkeskommunedirektøren.

Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) av 6.11.2020 nummer 127

Fylkesutvalget etter § 4 myndighet til å anbefale hvor mange flyktninger som bør bosettes i den enkelte kommune i fylket.

Hovedutvalg for opplæring og næring har myndighet til å behandle utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere etter § 4.

Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskolelova) av 8.6.2018 nummer 28

Myndighet etter loven § 29 til etter søknad å gi offentlig tilskudd til tilbyder av godkjent fagskoleutdanning, er delegert til hovedutvalg for opplæring og næring.

Lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova) av 4.7.2003 nummer 84

Fylkeskommunens myndighet for vertsfylket til å gi uttalelse til søknader om etablering av frittstående videregående skoler etter lova § 2-1, 1. ledd, er delegert til fylkesutvalget.

Fylkeskommunens øvrige myndighet etter privatskoleloven er delegert til fylkeskommunedirektøren, herunder oppnevne medlemmer til styret.

Lov om voksenopplæring (voksenopplæringsloven) av 19.06.2009 nummer 95

Fylkesutvalget har myndighet til å gi forskrifter for fordeling av tilskudd til voksenopplæring i studieforbund.

Hovedutvalg for opplæring og næring har myndighet etter § 6 til å tildele tilskudd til studieforbund.

Lov om folkehøyskoler (folkehøyskoleloven) av 06.12.2002 nummer 72  

Den fylkeskommunale klagenemnda oppnevnt i medhold av forvaltningslova § 28, 2. ledd behandler og avgjør klagesaker etter § 5 som gjelder skolen sitt verdigrunnlag og mål når skoleeier er klageinstans.

Lov om erverv av vannfall mv. av 14.12.1917 nummer 16  

Myndighet etter § 9 om å ta avgjørelse om å benytte forkjøpsrett til vannfall, ligger til fylkestinget. 

Myndighet etter § 24 til å gi uttalelse i saker om søknad om konsesjon er delegert til fylkesutvalget.

Lov om vassdragsregulering av 14.12.1917 nummer 17  

Myndighet etter § 12 til å gi uttalelse i saker om vassdragsregulering, her medregnet konsesjonssøknader, ligger til hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø.

Myndighet etter § 14 til å disponere midler som er opparbeidet i Vassdragsreguleringsfondet, er delegert til fylkesutvalget.  

Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr av 24.05.1929 nummer 4 med forskrifter

Fylkeskommunens myndighet er delegert til fylkeskommunedirektøren.

Lov om vassdrag og grunnvann (vannressursloven) av 24.11.2000 nummer 82  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø har myndighet til å:

  • Gi konsesjon for kraftutbygginger under 1 MW etter delegering fra Olje- og energidepartementet i brev av 7.12.2009, med de avgrensninger Departementet har satt. 
  • Gi uttalelse i saker etter loven.  
  • Fremme innsigelser

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å foreta mindre revidering av konsesjoner, midlertidige tillatelser og detaljplaner/miljøplaner for konsesjoner.

Vannforskriften av 15.12.2006

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å fatte de beslutninger som er nødvendig for å oppfylle fylkeskommunens forpliktelser vannregionmyndighet.

Lov om mineralvirksomhet på kontinentalsokkelen (havbunnsmineralloven) av 22.03.2019 nummer 7  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø er delegert myndighet til:

Etter § 10-2 myndighet til å tildele løyve til undersøking eller utvinning av skjellsand, sand og grus i området nevnt i § 10-1.

Lov om akvakultur (akvakulturlova) av 17.6.2005 nummer 79 

Fylkeskommunedirektør har myndighet til å utøve fylkeskommunens myndighet etter loven. 

Lov om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser (inndelingslova) av 15.6.2001 nummer 70

Fylkeskommunens myndighet etter § 9, siste ledd og § 11 til å gi uttalelse til søknad om endring eller fastsetting av fylkesgrenser, og til avgjørelse om deling av utgifter til saksutredningen, er delegert til fylkesutvalget.

Lov om Innovasjon Norge av 19.12.2003 nummer 13 

Fylkeskommunens myndighet til å gi tilskudd til Innovasjon Norge (§8) ligger til hovedutvalg for opplæring og næring. Avtaler om samarbeid (§11) besluttes av fylkesutvalget.

Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven) av 27.6.2008 nummer 71

Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet til:

  • Veilede og bistå kommunene i deres planleggingsoppgaver (plan- og bygningsloven § 3-2).  
  • Starte arbeid med planer etter plan- og bygningsloven på områder der staten, regional planmyndighet og kommunene sammen har ansvar for å løse planoppgaver av regional eller nasjonal betydning (plan- og bygningsloven 3-6). Dette omfatter også myndighet til å legge planforslag ut til offentlig ettersyn, jamfør plan- og bygningsloven. § 3-7.
  • Gi høringsuttalelse til kommunalt planprogram, planforslag og planbestemmelse (plan- og bygningsloven §§ 4-1 ,5-2, 11-13 og 11-14)  
  • Ivareta ansvaret for planforumets ledelse og sekretariat (plan- og bygningsloven §5-3).  
  • Gi uttalelse til varsel om planoppstart, herunder varsle mulig innsigelse til kommuneplaner (plan- og bygningsloven §5-4).  
  • Fremme innsigelse til arealdelen i kommuneplan og reguleringsplan i påvente av politisk behandling, i de tilfeller der uttalefristen utløper før neste møte i fylkesutvalget (plan- og bygningsloven § 5-4).  
  • Fremme innsigelse til kommunal plan jamfør plan- og bygningsloven kapittel 11 og 12 dersom planforslaget inneholder tekniske feil og mangler og ikke innebærer skjønnsmessige vurderinger.
  • Trekke tilbake innsigelser av ikke prinsipiell karakter, for eksempel når kommunen har etterkommet innsigelsens innhold.
  • Varsle innsigelse til kommunal plan jamfør plan- og bygningsloven kapittel 11 og 12 dersom plangrunnlag/ planforslaget kan være i strid med bestemmelser i loven, forskrift, statlig planretningslinje, statlig eller regional planbestemmelse, eller overordnet plan, herunder regional plan.
  • Påklage vedtak etter plan- og bygningsloven dersom vedtaket direkte berører fylkeskommunens saksområde i påvente av endelig behandling i fylkesutvalget jamfør plan- og bygningsloven § 1-9. 
  • Gi uttalelse til rullering av kommuneplanens handlingsdel ( plan- og bygningsloven §11-4). 
  • Avgi fylkeskommunens uttalelse til varsel om oppstart, jamfør plan- og bygningsloven §11-12 og forslag til planprogram til kommuneplanen, jamfør plan- og bygningsloven § 11-13. 
  • Å gi uttalelse til mindre endringer i kommuneplanen sin arealdel (plan- og bygningsloven§ 11-17). 
  • Avgi fylkeskommunens høringsuttalelser ved offentlig ettersyn av reguleringsplaner, herunder områdereguleringsplaner og detaljreguleringsplaner jamfør plan- og bygningsloven §§ 12-1,12-2 og 12-3.
  • Å melde oppstart av plan, å utarbeide og fremme planforslag, gi uttalelse til planprogram, reguleringsplanforslag og endring/oppheving av reguleringsplan (plan- og bygningsloven §§ 12-8, 12-9, 12-10, 12-11, 12-14 og 12-15).
  • Å varsle om tiltak eller planer, som blir behandlet etter kapittel 14 (plan- og bygningsloven § 14-4). 
  • Å inngå utbyggingsavtaler med kommuner og grunneiere. (plan- og bygningsloven § 17-1).
  • Gi uttalelse til søknad om dispensasjon (plan- og bygningsloven 19 -1).  
  • Gi uttalelse til nabovarsel (plan- og bygningsloven § 21-3).
  • Avgi fylkeskommunens uttalelse til kommunedelplaner, jamfør plan- og bygningsloven § 11-1 tredje ledd, som ikke er av prinsipiell betydning eller hvor prinsippene er trukket opp av fylkestinget, fylkesutvalg, eller hovedutvalg og for øvrig i regionale planer.
  • Søke om dispensasjoner og nødvendige tillatelser etter plan- og bygningsloven.

Lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) av 15.05.2008 nummer 35  

Fylkeskommunedirektøren er delegert:

  • Myndighet etter Forskrift om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsforskriften) av 15.10.2009 nummer 1286, § 6-18 til å gi uttalelse om det økonomiske grunnlaget for drift av næringsvirksomhet.

Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) av 06.06.2008 nummer 37  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø er delegert myndighet:

  • Til å gjøre vedtak i saker der fylkeskommunen har avgjørelsesmyndighet etter forskrifter til loven.
  • Etter § 8 a jamfør forskrift av 26. oktober 2009 nummer 1314 til å gjøre vedtak om undervisningskvoter i samsvar med havressursloven § 13.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å:

  • Utøve fylkeskommunens myndighet etter forskrift om regulering av sel på norskekysten av 22.12.2009.

Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven) av 19.06.2009 nummer 100

Hovedutvalget for samferdsel, klima og miljø har myndighet etter § 43 til å gi uttalelse til forslag om opprettelse av nasjonalpark etter § 35.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å gi uttalelse ved andre verneformer etter §§ 36-39.

Lov om erverv og utvinning av mineralressurser (mineralloven) av 19.06.2009 nummer 101  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø er delegert myndighet etter § 12 til å gi uttalelse til Direktoratet for mineralforvaltning når det gjelder prøveuttak.

Lov om kulturminne av 9.6.1978 nummer 50, jamfør forskrift om faglig ansvarsfordeling av 9.2.1979 nummer 8785, samt forskrift om delegering av myndighet etter kulturminnelova av 15.2.2019 nummer 127  

Hovedutvalget for folkehelse, kultur og mangfold har myndighet til å

  • Gi uttalelse i saker om en fredning, jamfør § 22.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å:  

  • Avgjøre om marka over et automatisk fredet kulturminne fremdeles kan brukes til beite med videre, og om pløying og annet jordarbeid dypere enn tidligere kommer i konflikt med det automatiskfreda kulturminnet, etter § 3.
  • Fastsette sikringssone rundt automatisk fredet kulturminne etter § 6. 
  • Ta imot meldinger om tiltak som kan virke inn på automatisk fredet kulturminne, og gjøre vedtak om løyve til inngrep i slikt kulturminne etter § 8.
  • Ta imot planer og gi uttalelse om tiltak som kommer inn under reglene om undersøkelsesplikt, etter § 9.
  • Søke etter, registrere og vedlikeholde automatisk fredet kulturminne, med unntak av de kulturminnene som ved forskrift er lagt til Riksantikvaren, etter § 11.
  • Avgjøre om det skal gjennomføres tiltak etter § 11, 1. ledd b.  
  • Opptre på fylkeskommunen sine vegne og tre inn i høyeste bud når løse kulturminner selges på auksjon, etter § 12, 7. ledd.  
  • Ta imot meldinger om funn av løse kulturminner etter § 13. 
  • Myndighet til å grave frem, flytte, granske og ta opp skipsfunn med vider som nevnt og sette i verk andre tiltak for å verne eller ta hand om de, samt gi tillatelse til eieren eller andre til å sette i gang slike tiltak, § 14. 
  • Ta imot melding om skipsfunn, § 14.  
  • Myndighet til å varsle oppstart av fredningssaker, § 15 og § 19.  
  • I særlige tilfeller å gjøre unntak fra vedtak om fredning og fredningsbestemmelser som ikke medfører vesentlige inngrep i det freda kulturminnet, etter § 15 a jf. § 14a 3. ledd 2. pkt. og § 22a 2. ledd.
  • Myndighet til å gi pålegg om utbedring av skade på fredet byggverk eller anlegg, og til å la arbeidet utføres for eier eller brukers kostnad dersom pålegg ikke etterkommes etter § 16.  
  • Undersøke og gi pålegg om istandsetting ved forsømt vedlikehold av fredet byggverk, anlegg med videre, og oppfølging av pålegg om istandsetting, etter § 17 ta imot melding om fredet bygning, anlegg med mer som er skadet ved brann eller liknende og avgjøre om denne skal settes i stand eller bygges opp igjen, etter § 18, 1. ledd ta imot melding om forsikringstilfelle og bestemme at forsikringssummen ikke skal utbetales før saken er avgjort, etter § 18, 2. ledd i særlige tilfeller å gjøre unntak fra vedtak om fredning og fredningsbestemmelser for tiltak som ikke medfører vesentlige inngrep i det fredede området, etter § 19.
  • Gjennomføre skjøtsel i områder fredet etter §§ 19 og 20, etter § 21. 
  • Fatte vedtak om midlertidig fredning inntil Riksantikvaren har avgjort saken, etter § 22 nummer 4.
  • Ta imot melding, søknad mv. om tiltak som er omfattet av loven, etter § 25.
  • Underrette riksantikvaren etter forskrift om fastsetting av myndighet mv. etter kulturminneloven § 7 (3) dersom fylkeskommunen, i saker som berører kulturminner eller kulturmiljøer av nasjonal eller vesentlig regional verdi, vil fatte et vedtak som er i strid med de faglige tilrådinger i saken.

Forskrift 09.11.2011 nummer 1088 om kulturhistoriske eigedomar

Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet til i særlige tilfeller å gjøre unntak fra fredningen og fredningsbestemmelsene for tiltak som ikke medfører vesentlige inngrep i kulturminnet.

Lov om folkebibliotek av 20.12.1985 nummer 108  

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å utøve fylkeskommunens myndighet etter loven med unntak av å opprette avtaler om felles bibliotekdrift og lånesamarbeid med en eller flere kommuner.

Lov om folkehelsearbeid av 24.06.2011 nummer 29 (folkehelseloven)  

Fylkeskommunens myndighet etter loven er delegert til fylkeskommunedirektøren.

Lov om friluftslivet av 28.6.1957 nummer 16  

Hovedutvalg for folkehelse, kultur og mangfold er delegert myndighet etter §§ 22 og 24 til å opptre, klage og i tilfelle reise søksmål for å ivareta allmennhetens interesser i alle saker av interesse for friluftslivet, og i saker om innskrenking av ferdselsretten.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å utøve fylkeskommunens øvrige myndighet etter loven.

Lov om vern mot forureiningar og om avfall (Forurensingslova) av 13.3.1981 nummer 6

Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet:

  • I saker der fylkeskommunen eventuelt blir forurensningsmyndighet etter § 81.
  • Gi uttalelse i konsesjons- og høringssaker.

Lov om jakt og fangst av vilt 29.5.1981 nummer 38  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø har myndighet:

  • Til å godkjenne regler for felles viltområder som omfatter eiendommer som ligger i flere kommuner etter §§ 37 og 38.

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til:

  • Etter § 21 til å gi dispensasjon fra forbudet mot å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy med motor, nærmere land, herunder holmer og skjær, enn 2 kilometer. 

Forskrift om kommunale og fylkeskommunale viltfond og fellingsavgift for elg og hjort av 15.5.2011

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å foreta tildeling fra viltfondet etter forskriften.

Forskrift av 1. mars 2012 om jakt- og fangsttider samt sanking av egg og dun for jaktsesongene fra 1. april 2023 til og med 31. mars 2028  

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø er delegert:

  • Myndighet til å innskrenke jakttiden på elg og/eller hjort. Startdato kan endres til 5. oktober og/eller sluttdato kan endres til 31. oktober eller 30. november. Jamfør § 3 nummer 2 bokstav a).
  • Myndighet til å åpne for jakt på kanadagås og stripegås inntil 15 dager i forkant av ordinær jakttid og i inntil to måneder i etterkant av ordinær jakttid i henhold til § 3, annet ledd bokstav b).  

Lov om laksefisk og innlandsfisk med videre (lakse- og innlandsfisklova) av 15.5.1992 nummer 47

Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø har myndighet til å revidere kultiveringsplan for fisk.

Fylkeskommunedirektøren er delegert fylkeskommunens øvrige myndighet etter lov og forskrift.

Lov om tannhelsetjenesten av 3.6.1983 nummer 54

Fylkeskommunedirektøren utøver fylkeskommunens myndighet etter tannhelseloven med tilhørende forskrifter.

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) av 10.02.1967

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å ta avgjørelser og fatte enkeltvedtak i saker etter forvaltningsloven.

Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) av 19.05.2006

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å ta avgjørelser og fatte enkeltvedtak i saker etter offentleglova.

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) av 15.06.2018

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å ta avgjørelser og fatte enkeltvedtak i saker etter personopplysningsloven.

Lov om arkiv (Arkivloven) av 4.12.1992 

Fylkeskommunedirektøren har myndighet til å utøve fylkeskommunens rettigheter og plikter etter arkivloven.

Lov om offentlege styresmakters ansvar for kulturverksemd (kulturlova) lov av 29.6.2007

Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet til å utøve fylkeskommunens myndighet etter loven. 

Forskrift om sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på bygge- eller anleggsplasser (Byggherreforskriften)

Fylkeskommunedirektøren har myndighet å ivareta fylkeskommunens ansvar som byggherre. 

Fylkeskommunedirektøren er delegert myndighet til å utøve fylkeskommunens myndighet etter loven. 

Økonomifullmakter

Det vises til økonomi- og finansreglement for Østfold fylkeskommune