Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

3 Eksamen for elever

3.1 Informasjon om eksamen

Skolen har ansvar for å orientere eleven om hvordan eksamen organiseres og gjennomføres i de ulike fag. Skolen må ha interne rutiner slik at elevene tidlig i skoleåret blir kjent med eksamensordningen. Faglærer har ansvar for å gi informasjon til eleven og forberede eleven til eksamen.

Skolen skal orientere eleven om

  • Eksamensreglement
  • Eksamensordning i fagene
  • Eksamensgjennomføringen
  • Rett til særskilt tilrettelegging ved eksamen
  • Rett til ny, utsatt og særskilt eksamen
  • Klagerett

3.2 Offentliggjøring av eksamen i trekkfag

Eleven skal få vite hvilket fag han eller hun skal opp i 48 timer før eksamen. Lørdag, søndag, høytidsdager og helligdager telles ikke med.

Ved offentliggjøring av trekk til eksamen er det ikke krav om at faglærer er til stede.

3.3 Eksamensdato og tidspunkt

Rektor fastsetter dato og tidspunkt for eksamen innenfor tidsrom gitt av fylkeskommunen.

Muntlig eksamen og muntlig-praktisk eksamen med forberedelsesdel kan ikke gjennomføres på mandager eller dagen etter helligdager eller høytidsdager. Praktisk eksamen kan gjennomføres på alle virkedager.

3.4 Oppmøte og identitet

Eleven møter opp til det tidspunktet og stedet som skolen bestemmer. Skolen har ansvar for å kontrollere elevens identitet. Om nødvendig, må eleven vise gyldig legitimasjon.

Gyldig legitimasjon er

  • Bankkort med bilde og fødselsnummer
  • Førerkort/førerkortapp
  • Pass
  • Nasjonalt ID-kort
  • Gjeldende elevkort med bilde

Dersom eleven blir forhindret i å møte til eksamen, skal han/hun snarest varsle skolen.

Hvis eleven kan dokumentere at årsaken til fraværet var uforutsigbart, og at eleven selv ikke var skyld i dette, vil eleven ha rett til utsatt eksamen. Dokumentasjon skal leveres skolen snarest mulig, senest 2 uker etter eksamen. Retten til utsatt eksamen gjelder kun første påfølgende eksamensperiode. 

Når fraværet er dokumentert, vil eksamen bli flyttet til neste eksamensperiode. Ved rett til utsatt eksamen i et trekkfag, skal skolen gjøre et nytt trekk. Eleven vil få nærmere informasjon fra skolen om dette.   

Dersom eleven blir syk under eksamen og velger å avbryte, vil han/hun også ha rett til utsatt eksamen dersom det dokumenteres med legeerklæring.

3.5 Bruk av PC på eksamen

På eksamen kan eleven bruke PC til en eventuell presentasjon/innlegg/framføring.

Mer fagspesifikk informasjon om bruk av PC/hjelpemidler finnes i rammene for eksamen i ulike fag, som er publisert på fylkeskommunens nettsider.

3.6 Rammer for muntlig eksamen

Muntlig eksamen er todelt og består av

  • Forberedelsestid: 24 timer 
  • Eksamenstid: inntil 30 minutter

3.6.1 Forberedelse og veiledning

Forberedelse

Forberedelsesdagen(e) er en obligatorisk skoledag. Det føres fravær. Elevene skal møte på skolen og trekke tema/problemstilling/oppgave. Trekket skal være tilfeldig og ikke styres av faglærer, men samme tema/problemstilling/oppgave kan trekkes av flere elever på samme parti. 

Tema/problemstilling/oppgave skal gi eleven et utgangspunkt for eksamen. Eleven skal ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen.

Temaet/problemstillingen/oppgaven må være så omfattende at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen under selve eksaminasjonen. Sammen med tema/problemstilling/oppgave skal det opplyses om aktuelle kompetansemål og vurderingskriterier. For gjennomgående fag gjelder læreplanen for hele faget, ikke bare det siste året.

Eleven velger selv om han/hun vil forberede en presentasjon av temaet/problemstillingen/oppgaven til eksamensdagen. En eventuell presentasjon skal framføres muntlig. Direkte opplesing fra notater, momentliste eller PowerPoint-presentasjon er lite egnet til å vise elevens kompetanse i faget. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden, og skal være utgangspunkt for den videre samtalen.

Skolen legger til rette for at elevene har tilgang til aktuelle læringsarenaer og relevante hjelpemidler. Ut over dette velger skolen selv hvordan de organiserer innholdet i forberedelsesdagen.

  • Elever som ikke møter opp til forberedelsen, får fravær for hele dagen. Elever skal likevel kunne få tema/problemstilling/oppgave.
  • Elever som ikke deltar i forberedelsesdelen, kan likevel gå opp til eksamen.

Veiledning

Elevene har rett til veiledning. Det er ønskelig, men ikke et krav, at elevenes egen faglærer er veileder. Det er ikke krav til at veileder skal være sammen med elevene hele dagen. Elevene kan avtale tid for veiledning.

Noen fagspesifikke rammedokumenter har en presisering for bruk av veiledningstid. Utover dette er det opp til den enkelte skole å organisere bruken av veiledningstiden.

Veileder skal ikke drive undervisning. Forberedelsesdagen bør være veiledende og hjelpe elevene til å se sammenhengen mellom tema/problemstilling/oppgave og læreplanen.

3.6.2 Hjelpemidler

I forberedelsesdelen er alle hjelpemidler tillatt.

Til eksamen kan eleven ta med notater fra forberedelsesdagen og ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Det kan være digital presentasjon, bilder, gjenstander, grafer, lovverk eller lignende. Mer fagspesifikk informasjon om bruk av hjelpemidler finnes i rammene for muntlig eksamen i ulike fag, som er publisert på fylkeskommunens nettsider. 

3.6.3 Muntlig eksamen

Eksamen skal gi eleven mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen.

Muntlig eksamen består av følgende deler:

  • Eventuell presentasjon (inntil 10 minutter)
  • Eventuell oppfølgingssamtale til presentasjonen
  • Fagsamtale som kan omfatte alle kompetansemålene knyttet til temaet/problemstillingen/oppgaven

Faglærer er normalt eksaminator. Sensor skal være ekstern og komme fra en annen skole.

Eksamineringen ledes av eksaminator. Sensor skal ha en lyttende rolle og ta notater under eksaminasjonen. Sensor kan også stille spørsmål til eleven.

Dersom eleven ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema/problemstilling/oppgave til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

For øvrig vises det til fylkeskommunens nettsider for mer detaljerte rammer for muntlig eksamen i ulike fag.

3.7 Rammer for muntlig-praktisk eksamen

Rammer for muntlig-praktisk eksamen er fastsatt i læreplaner for fag. Normalt er eksamen todelt og består av:

  • Forberedelsestid: 24 eller 48 timer (LK20)
  • Forberedelsestid: 24 eller 48 timer eller 45 minutter (LK06)
  • Eksamenstid: inntil 45 minutter

Lengden på forberedelsestiden for hvert enkelt fag framkommer i rammedokumentet som gjelder for faget.

3.7.1 Forberedelse og veiledning

Forberedelse

I LK20 framgår det av læreplanen om eksamen skal ha forberedelsesdel. Eventuell forberedelsesdel er enten 24 timer eller 48 timer. Dette framgår av fagspesifikke rammer gitt av Østfold fylkeskommune.

Eventuell forberedelsesdel er obligatorisk. Elevene trekker tema/problemstilling/oppgave når forberedelsen starter. Trekket skal være tilfeldig og ikke styres av faglærer/eksaminator, men samme tema/problemstilling/oppgave kan trekkes av flere elever på samme parti. Unntak fra denne regelen gjøres i fag der kandidatene prøves i sine spesialfelt (for eksempel innen musikk og idrett). 

Forberedende tema/problemstilling/oppgave skal gi eleven et utgangspunkt for eksamen. Eleven skal ikke få vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen.

Temaet/problemstillingen/oppgaven må være så omfattende at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen under selve eksaminasjonen. Sammen med tema/problemstilling/oppgave skal det opplyses om aktuelle kompetansemål og vurderingskriterier. For gjennomgående fag gjelder læreplanen for hele faget, ikke bare det siste året.

  • Elever som ikke møter opp, får fravær for hele dagen. Elever skal likevel kunne få tema/problemstilling/oppgave.
  • Elever som ikke deltar i forberedelsesdelen, kan likevel gå opp til eksamen.

En eventuell presentasjon/innlegg/praktisk del kan utgjøre inntil 30 minutter av eksamenstiden og skal være utgangspunkt for den videre samtalen.

Skolen legger til rette for at elevene har tilgang til aktuelle læringsarenaer og relevante hjelpemidler. Ut over dette velger skolen selv hvordan de organiserer innholdet i forberedelsesdagen.

Veiledning

Elevene har rett til veiledning. Det er ønskelig, men ikke et krav, at elevenes egen faglærer er veileder. Det er ikke krav til at veileder skal være sammen med elevene hele dagen.

Noen fagspesifikke rammedokumenter har en presisering for bruk av veiledningstid. Utover dette er det opp til den enkelte skole å organisere bruken av veiledningstiden.

Veileder skal ikke drive undervisning. Forberedelsesdagen bør være veiledende og hjelpe elevene til å se sammenhengen mellom tema/problemstilling/oppgave og læreplanen.

3.7.2 Hjelpemidler

I forberedelsesdelen er alle hjelpemidler tillatt.

Til eksamen kan eleven ta med notater fra forberedelsestiden og eventuelt hjelpemidler/utstyr som er relevant for å gjennomføre en eventuell presentasjon/framføring/praktisk del. Mer fagspesifikk informasjon om bruk av hjelpemidler finnes i rammene for muntlig-praktisk eksamen i ulike fag, som er publisert på fylkeskommunens nettsider.

3.7.3 Muntlig-praktisk eksamen

Eksamen skal gi eleven mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen.

Muntlig-praktisk eksamen skal inneholde en praktisk del.

Eleven skal ikke på forhånd få vite hvilke spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som framkommer av tildelt tema/problemstilling.

Gjennomføringen kan variere i ulike fag/programområder, men vil bestå av ulike kombinasjoner av følgende deler:

  • Presentasjon/innlegg/praktisk del (inntil 30 minutter)
  • Fagsamtale som kan omfatte alle kompetansemålene knyttet til temaet/problemstillingen/oppgaven

Faglærer er normalt eksaminator. Sensor skal være ekstern og komme fra en annen skole.

Eksamineringen ledes av eksaminator. Sensor skal ha en lyttende/observerende rolle og ta notater under eksaminasjonen. Sensor kan også stille spørsmål til eleven.

Dersom eleven ikke får vist nok kompetanse i faget innenfor gitt tema/problemstilling/oppgave til å bestå eksamen, kan det også eksamineres i andre deler av læreplanen.

For øvrig vises det til fylkeskommunens nettsider for mer detaljerte rammer for muntlig-praktisk eksamen i ulike fag.

3.8 Rammer for praktisk eksamen

Rammer for praktisk eksamen er fastsatt i læreplaner for fag. Normalt er eksamen todelt og består av:

  • Forberedelsesdel: 24 eller 48 timer
  • Eksamenstid: inntil 5 timer

3.8.1 Forberedelse og veiledning

Forberedelse

Eventuell forberedelsestid er obligatorisk. Elevene får oppgitt tema/oppgave når forberedelsen starter.

  • Elever som ikke møter opp til forberedelsen, får fravær for hele dagen. Elever skal likevel kunne få tema/problemstilling/oppgave.
  • Elever som ikke deltar i forberedelsesdelen, kan likevel gå opp til eksamen.

I forberedelsestiden skal elevene arbeide med en forberedelse til de oppgaver og utfordringer de møter på eksamen. På praktisk eksamen skal eleven gis anledning til å vise sin kompetanse i praktiske ferdigheter i faget. Tema og problemstilling bør være så praktisk som mulig og av en slik art at den kan bygges videre på under selve eksamen. Den (de) oppgaven(e) elevene får på eksamensdagen skal gi ytterligere utfordringer utover forberedelsesdelen.

Skolen legger til rette for at elevene har tilgang til aktuelle læringsarenaer og relevante hjelpemidler. Ut over dette velger skolen selv hvordan de organiserer innholdet i forberedelsesdagen.

Veiledning

Elevene har rett til veiledning. Det er ønskelig, men ikke et krav, at elevenes egen faglærer er veileder. Det er ikke krav til at veileder skal være sammen med elevene hele dagen.

Noen fagspesifikke rammedokumenter har en presisering for bruk av veiledningstid. Utover dette er det opp til den enkelte skole å organisere bruken av veiledningstiden.

Veileder skal ikke drive undervisning. Forberedelsesdagen bør være veiledende og hjelpe elevene til å se sammenhengen mellom tema/oppgave og læreplanen.

3.8.2 Hjelpemidler

Normalt er alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden og på eksamen.

Det betyr at elevene også kan ha med seg arbeid/produkter fra forberedelsestiden på eksamensdagen. 

Det kan være begrensninger på tillatte hjelpemidler ved noen eksamener.  

Fagspesifikk informasjon om bruk av hjelpemidler finnes i rammene for praktisk eksamen i ulike fag, som er publisert på fylkeskommunens nettsider.

3.8.3 Praktisk eksamen

Eksamen skal gi eleven mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen.

En tverrfaglig eksamen på vg2 og vg3 yrkesfag skal prøve kompetansemål fra alle de felles programfagene i den aktuelle læreplanen. Eksamensoppgaven kan eventuelt ha tyngdepunkt i ett programfag og være løsere tilknyttet andre fag. Eksamen kan være rettet mot et lærefag innenfor aktuelt programområde.

På eksamensdagen skal selve eksamensoppgaven inneholde et nytt eller ukjent element slik at eksamen ikke kan ferdigstilles under forberedelsestiden. 

Oppgaven på eksamensdagen skal alltid inneholde et praktisk arbeid. Hva som anses som praktisk innslag vil avhenge av fagets egenart og må forstås ut fra læreplanen i faget, og vil kunne variere fra fag til fag. I tillegg kan både skriftlige og muntlige elementer inngå som en del av eksamen

Under eksamensgjennomføringen er både sensor 1 og sensor 2 til stede i eksamenslokalet for å vurdere, observere og eventuelt samtale med elevene. Dette inngår i den helhetlige vurderingen av den enkelte kandidat.

Faglærer er normalt eksaminator/sensor 1. Sensor 2 skal være ekstern og komme fra en annen skole eller ev. fra næringslivet.

Eksamen ledes av eksaminator. Sensor skal ha en lyttende/observerende rolle og ta notater. Sensor kan også stille spørsmål til eleven.

For øvrig vises det til fylkeskommunens nettsider for mer detaljerte rammer for praktisk eksamen i ulike fag.