5 Gjennomføring over tid
Denne indikatoren utarbeides av Utdanningsdirektoratet og viser gjennomføringen av hele opplæringsløpet. Gjennomføringsstatus blir målt fem år etter oppstart for elevene som begynte på studieforberedende, mens elevene som begynte på yrkesfag blir målt etter seks år. Dette er fordi utdanningsløpene har ulik normert tid. Oppnådd videregående kompetanse kan være både studiekompetanse og yrkeskompetanse. Yrkeskompetanse kan være oppnådd fagbrev, men også etter bestått skoleløp.
Figur 15: Gjennomføring 5/6 år etter oppstart i vg1, tidsserie
Kilde: Utdanningsdirektoratet, Statistikkbank Østfold fylkeskommune Figur 16: Gjennomføring 5/6 pr etter oppstart i vg1, 2017 kullet, per utdanningsprogram
Kilde: Utdanningsdirektoratet, Statistikkbank Østfold fylkeskommune
Andelen som fullfører og består hele opplæringsløpet har økt betydelig fra 2013-kullet til 2017-kullet, både nasjonalt og i Østfold. Av 2013-kullet var det i Østfold 76 prosent som hadde bestått løpet etter 5/6 år, og for 2017-kullet hadde andelen økt til 80,9 prosent. Det er imidlertid stor variasjon mellom de forskjellige utdanningsprogrammene. Som beskrevet i kapittel 4.1 Fullført og bestått skoleåret har andelen som har fullført og bestått hvert enkelt skoleår gått ned de senere årene. Skoleårsresultater kan påvirke resultater i fremtidige tellinger. Samtidig iverksettes mange tiltak for å øke andelen som består hele løpet. Effektene av disse tiltakene er forventet å bidra positivt til andelen elever som fullfører og består.