Lærlingen opplever å bli møtt med høye forventninger. | Instruktøren har høye ambisjoner for lærlingen og uttrykker tro på at
de kan lære mye og stadig mer. | Ledelsen har høye
forventninger til instruktørene og lærlingene. Lederne bidrar til at
instruktørene styrker sin forståelse av sammenhengen mellom høye
forventninger og læring. | Fylkeskommunen har
høye forventninger til at alle lærebedrifter legger til rette for at
lærlingen får utnyttet sitt læringspotensial. |
Lærlingen opplever utfordringer og mestring. | Instruktøren kjenner lærlingens utvikling og ståsted, og tilpasser
aktiviteter og nivået til lærlingen. | Ledelsen sikrer at instruktørene har informasjon om lærlingens
utvikling og ståsted, og bruker egnede verktøy og metoder for å tilpasse
opplæringen. | Fylkeskommunen bidrar til at lærebedriften har oversikt over
lærlingens ståsted ved overgangen til læretid. Fylkeskommunen etterspør
hvordan lærebedriften legger til rette for læringsprogresjon. |
Lærlingen er hovedaktør i egen læring. | Instruktøren gir veiledning og legger til rette for at lærlingen
aktivt medvirker i sin opplæring. | Ledelsen legger til rette for at profesjonsfellesskapene medvirker
til at lærlingen er aktiv i sin egen opplæring. | Fylkeskommunen bistår lærebedriftene i hvordan de kan legge til rette
for at lærlingen er aktiv i egen opplæring. |
Lærlingen reflekterer over egen læring, og bruker denne forståelsen
til å utvikle egne læringsstrategier. | Instruktøren legger til rette for at lærlingen reflekterer over, og
utvikler varierte læringsstrategier. | Ledelsen bruker profesjonsfellesskapene til å styrke bevisstheten om
at lærlingene benytter ulike læringsstrategier. | Fylkeskommunen bistår lærebedriftene i hvordan de kan utvikle
lærlingenes læringsstrategier. |
Lærlingen opplever variasjon i arbeidsoppgaver, metoder og
vurderingsformer. | Instruktøren varierer arbeidsoppgaver, metoder og
vurderingsformer. | Ledelsen legger til rette for at instruktører utvikler og bruker
varierte metoder og vurderingsformer, samt gir lærlingen varierte
arbeidsoppgaver. | Fylkeskommunen bistår lærebedriftene i hvordan de kan variere metoder
og vurderingsformer, og legger til rette for deling av god praksis. |
Lærlingen opplever det som trygt å prøve og feile. | Instruktøren legger til rette for at det skal være trygt for
lærlingen å prøve og feile. | Ledelsen sikrer at profesjonsfellesskapene er en arena der det
er trygt å dele gode og dårlige erfaringer og reflektere sammen for utvikling
av bedre praksis. | Fylkeskommunen etterspør hvordan lærebedriftene jobber med å skape en
kultur for å prøve og feile og gir nødvendig støtte. |
Lærlingen vet hva som skal til for å lære mer. | Instruktøren gir hyppige tilbake- og fremovermeldinger som lærlingen
forstår og kan bruke. | Ledelsen bruker profesjonsfellesskapene til å utvikle kvalitet i
tilbake- og fremovermeldinger. | Fylkeskommunen etterspør lærebedriftens systematikk for tilbake- og
fremovermeldinger og veileder i hvordan kvaliteten kan utvikles. |
Lærlingen opplever å bli anerkjent og sett på som en faglig og sosial
ressurs på arbeidsplassen. | Instruktøren legger til rette for at lærlingen utvikler seg som
menneske, og bidrar i arbeids- og læringsmiljøet. | Ledelsen legger til rette for at profesjonsfelleskapet utvikler seg,
og forventer at alle bidrar til et godt arbeids- og læringsmiljø. | Fylkeskommunen forventer, og følger opp, at lærebedriftene sikrer et
trygt og godt arbeids- og læringsmiljø for lærlingene. |