Trine Sirnes
Høsten 2024 ble det gjort en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet i Østfold fylkeskommune. Gjennomgangen ble gjort på bakgrunn av fylkeskommunens økonomiske situasjon, forventinger om synkende elevtall de neste årene og arbeidslivets behov. I desember vedtok fylkestinget nytt opplæringstilbud og skolestruktur for Østfold fylkeskommune.
En del av vedtaket var at fylkeskommunedirektøren fikk i oppdrag å fremme et forslag om valg av skoleløsning i Fredrikstad. Dette forslaget er nå klart.
Klar preferanse for to skoler
Fylkesadministrasjonen har jobbet med anbefalingen til ny skoleløsning gjennom vinteren, og fylkeskommunedirektørens anbefaling er nå at fremtidens opplæringstilbud i Fredrikstad skal bestå av to skoler.
En viktig del av arbeidet har vært medvirkningsprosesser der både nåværende og fremtidige elever, ansatte i skolen, rektorer, tillitsvalgte og verneombud har deltatt. På en stor samling for ansatte og elever ga de sine innspill til fremtidig skoleløsning i Fredrikstad. Avslutningsvis ble deltagerne bedt om å stemme på om de foretrakk en eller to skoler. 76 prosent av deltagerne som valgte å stemme, mente at to skoler var den beste løsningen.
Kristine Hollup, seksjonsleder for opplæring i skole og fleksible opplæringsløp i Østfold fylkeskommune.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
– Basert på økonomiske rammer, skolefaglige vurderinger, innspill fra medvirkningsprosessen og bærekraftsvurderinger, anbefaler vi to nye videregående skoler i Fredrikstad. Vi ser på dette som den beste løsningen for elever, ansatte og Fredrikstadsamfunnet, og den løsningen som gir de beste forutsetningene for et godt og inkluderende skole- og læringsmiljø, sier Kristine Hollup, seksjonsleder for opplæring i skole og fleksible opplæringstilbud i Østfold fylkeskommune.
Slik er forslaget til utdanningstilbud ved de to skolene
I forslaget fylkeskommunedirektøren la frem i desember, var det laget forslag til både en og to skoler i Fredrikstad, og hvordan utdanningstilbudet skulle fordeles på to skoler. Basert på innspill fra elever, ansatte, tillitsvalgte og vernetjeneste legger fylkeskommunedirektøren nå frem et justert forslag.
Det justerte forslaget er:
Skole X
Antall elevplasser: 1755
Opplæringstilbud:
- Elektro og datateknologi
- Teknologi- og industrifag
- Helse- og oppvekstfag, inkludert Helse-TEK
- Studiespesialisering, inkludert Science
- Medier og kommunikasjon
- Informasjonsteknologi og medieproduksjon
- Påbygg til studiekompetanse
- Forberedende opplæring
- Tilrettelagt opplæringstilbud
Skole Y
Antall elevplasser: 1530
Opplæringstilbud:
- Bygg- og anleggsteknikk
- Håndverk, design og produktutvikling
- Idrettsfag
- Kunst, design og arkitektur
- Restaurant og matfag, inkludert Toppkokk
- Salg, service og reiseliv, inkludert YSK
- Studiespesialisering
- Tilrettelagt opplæringstilbud
– Det justerte forslaget vil gi en bedre balanse mellom kjønn, elevenes inntakspoeng og utdanningstilbudet på den enkelte skolen enn det vi ville fått med det opprinnelige forslaget. Samtidig vil det legge til rette for godt samarbeid mellom utdanningsprogram, sier Hollup.
Komplekst økonomisk bilde
Samlet sett viser fylkeskommunedirektørens vurdering at ingen av alternativene alene vil gi bedre økonomi enn den andre.
Ann Cathrin Guldberg, avdelingsdirektør for finans og organisasjon i Østfold fylkeskommune.
Morten Brakstad, Østfold fylkeskommune
– En stor skole ville kunne gitt stordriftsfordeler. Likevel vil det å sikre et godt og trygt skole- og læringsmiljø på en så stor skole også være ressurskrevende, noe som antakelig vil gjøre innsparingen marginal. Dessuten vil en så stor skole kreve store investeringer, noe som vil gjøre fylkeskommunen mer sårbar dersom det senere skulle bli behov for endringer, sier Ann Cathrin Guldberg, avdelingsdirektør for finans og administrasjon i Østfold fylkeskommune.
Legger opp til bruk av skolebygninger på Glemmen
Forslaget forutsetter at den funksjonelle bygningsmassen på Glemmen videregående skole skal gjenbrukes.
– Uavhengig av hvilken skoleløsning som velges, er gjenbruk av bygningsmassen på Glemmen videregående skole en forutsetning for å kunne realisere det samlede behovet for investeringer i skolebygg i Østfold fylkeskommune, sier Guldberg.
Fylkeskommunedirektørens forslag sier ikke hvor det eventuelt skal bygges i tillegg. Det vil det arbeides videre med i etterkant av politisk behandling.
Dette skjer videre
Det er fylkestinget som skal fatte den endelige beslutningen om skoleløsningen i Fredrikstad. Dette skjer i fylkestinget 10. april 2025. Før fylkestinget skal behandle saken, skal den behandles i en rekke politiske råd og utvalg.
Etter at fylkestinget har vedtatt om den nye løsningen vil bestå av en eller to skoler, vil det bli flere medvirkningsrunder om konkretisering av den nye skoleløsningen, med utgangspunkt i foregående medvirkningsrunder og fylkestingets vedtak.
Se oversikt over politiske møter.
Se også: