En tredje liste over mulige tiltak og endringer i skole- og tilbudsstruktur skal konsekvensvurderes av skolene i uke 41. Tiltakene er denne gangen knyttet til individuelt tilrettelagt opplæring, skolestruktur, tilbudsstruktur, organisering av skolene og budsjettprioriteringer. Frist for å gi tilbakemelding er fredag 11. oktober.
Runde 3 er etter planen siste felles runde med konsekvensutredninger.
I tillegg har både skolene og referansegruppe med tillitsvalgte, vernetjeneste og elevrepresentanter blitt bedt om å gi en samlet tilbakemelding på om det er hensyn/overordnede prinsipper og prioriteringer de mener det bør legges spesielt vekt på (og mindre vekt på) i en fremtidig skole- og tilbudsstruktur. Innspillene på sistnevnte skal ta utgangspunkt i mulige tiltak både i runde 1, 2 og 3.
Mulige tiltak (runde 3):
- Tiltak knyttet til studieforberedende utdanningstilbud
- Ikke videreføre felles fylkestilbud om fremmedspråk nivå III (tysk og spansk)
- Optimalisering av yrkesfaglig tilbudsstruktur
- Etablere 4-årig utdanningstilbud etter vekslingsmodellen i samarbeid med bransjene på yrkesfaglige utdanningsprogram for å sikre bedre tilgang til faglært kompetanse.
- Samling av Vg3 helsesekretær enten i Nedre Glomma eller i Indre Østfold (i dag på Mysen vgs og Greåker vgs)
- Erstatte Vg2 Ambulansefag med søkbart treårig løp mot studiekompetanse med én parallell og 30 elevplasser pr. trinn og eventuelt legge den yrkesfaglige ambulanseutdanningen til voksenopplæring.
- Samle helse- og oppvekstfag i Sarpsborg på St. Olav vgs. Samlingen kan også innebære flytting av tannhelsesekretærutdanningen fra Moss til Sarpsborg sett i lys av parallell planlegging av ny tannklinikk i Sarpsborg.
- Individuelt tilrettelagt opplæring
- Erstatte avdeling Lillebekk (Glemmen vgs) med tilbud på nærskolene for elever som av ulike psykiske årsaker trenger individuell tilrettelegging. Konsekvensutredningen baserer seg på at driftsmidlene fordeles på de ulike videregående skolene i Østfold med mål om et mer likeverdig tilbud for målgruppen i hele fylket.
- Erstatte avdeling Tosterødberget (Halden vgs) med tilbud på nærskolene for elever med forsterket behov for sosial læring og tett oppfølging. Konsekvensutredningen baserer seg på at driftsmidlene fordeles på de ulike videregående skolene i Østfold med mål om et mer likeverdig tilbud for målgruppen i hele fylket.
- Samle det individuelt tilrettelagte opplæringstilbudet i Halden på hovedskolen.
- Samle de individuelt tilrettelagte opplæringstilbudene i Fredrikstad (Frederik II avd. Sandveien og Glemmen fleksible yrkesarena).
- Samle de individuelt tilrettelagte opplæringstilbudene i Sarpsborg (opplæringstilbudet på Kalnes vgs og på Borg vgs)
- Samle de individuelt tilrettelagte opplæringstilbudene i Nedre Glomma (Frederik II avd. Sandveien, Glemmen fleksible yrkesarena, opplæringstilbudet på Kalnes vgs og opplæringstilbudet på Borg vgs)
- Øke dimensjoneringen på det individuelt tilrettelagte opplæringstilbudet på Malakoff vgs
- Det individuelt tilrettelagte opplæringstilbudet på Borg vgs organiseres gjennom individuelle opplæringsplaner med utgangspunkt i utdanningsprogrammet Studiespesialisering.
- Skolestruktur og organisering
- Organisatorisk sammenslåing av videregående skoler i de ulike byene/områdene i fylket.
- Ikke videreføre Skjeberg folkehøyskole som fylkeskommunalt tilbud.
- Ombudsjettering av (deler av) planlagt budsjett til kostnadskrevende utstyr.
- Skoleavdelingene på Grepperød og Ise, ressursteamet i Papeibakken og administrasjonen slås sammen til en enhet med samlet lokasjon.