Dette regelverket er vedtatt for Viken fylkeskommune, og gjelder inntil videre for Østfold fylkeskommune.
IKT-reglement for elever i Viken fylkeskommune
Med «skolen» menes den skolen eleven til enhver tid er elev ved. Den enkelte skole opptrer på vegne av fylkeskommunen, da alle skoler er en del av Viken fylkeskommune. Som elev plikter du å holde deg informert om gjeldende reglement og eventuelle supplerende bestemmelser.
1. Formål
IKT-reglementet skal være et tillegg til ordensreglementet og bidra til god IKT-sikkerhet og personvern i skolehverdagen. Reglementet skal bidra til å understøtte samhandling, orden, rutiner og arbeidsvaner for et godt lærings- og arbeidsmiljø for elever i Viken fylkeskommune.
2. Virkeområde
Reglementet gjelder all bruk av skolens digitale ressurser, herunder alle typer datamaskiner, skrivere, nettverk, annet IKT-utstyr og programvare lisensiert av skolen.
Reglementet gjelder også ved bruk av privat utstyr så lenge dette er koblet til skolens IKT-ressurser, samt for bruk av programvare lisensiert av skolen når denne er installert på privat utstyr.
Reglementet gjelder også for bruk av skolens digitale ressurser når du ikke er på skolens område.
3. Generelt om bruk av skolens digitale ressurser
Skolens digitale ressurser skal i hovedsak benyttes til arbeid relatert til opplæring.
Skolens digitale ressurser skal ikke brukes til å fremsette trusler og hets, utøve mobbing, opptre på rasistisk eller krenkende vis, eller til andre handlinger som er i strid med norsk lov.
Det er ikke tillatt å ta bilder eller gjøre lyd- eller filmopptak av andre uten tillatelse fra de du tar bilder eller opptak av.
Det er ikke tillatt å etablere eller benytte seg av annen elektronisk kommunikasjon for å omgå sperrer og begrensinger som er satt opp i forbindelse med opplæringen, prøver og/eller eksamen.
For bruk av IKT-ressurser i forbindelse med eksamen er det egne regler. Du vil bli informert om dette i forkant av eksamen.
4. Brukernavn og passord
Du tildeles brukernavn og passord når du begynner på skolen. Du beholder brukernavnet så lenge du er elev på skolen.
Passordet er personlig og skal holdes hemmelig. Ved mistanke eller viten om at andre har fått kjennskap til passordet, plikter du å bytte passord umiddelbart.
Det er ikke tillatt å låne bort brukernavn og passord til andre. Det er også brudd på regelverket å tilegne seg eller å opptre med annen brukers identitet.
Du kan holdes personlig ansvarlig for all aktivitet som utøves på nettverket via din brukerkonto.
5. Programvare
Bruk av programvare skal skje i samsvar med lisensreglene for programvaren. Eleven plikter å avinstallere skolens lisensierte programvare når opplæringen avsluttes.
6. Logging og bruk av logger
Alle tilkoblinger og forsøk på tilkoblinger til skolens nettverk og all trafikk i nettet logges. Ved mistanke om brudd på sikkerheten i systemet vil loggene benyttes for å spore hendelser.
Ved eksamen kan informasjon fra relevante logger benyttes for å avdekke eventuelt juks.
7. Sikkerhetskopi og lagring
Du er selv ansvarlig for å ta sikkerhetskopier av arbeidet ditt.
Du vil finne informasjon om lagringsalternativer og hvordan du kan ta sikkerhetskopi av arbeidet ditt på skolens nettsider under «Kom i gang med din elev-PC/-Mac».
Ved endt skolegang vil brukeren og alt du som elev har lagret i skolens IKT-løsninger bli slettet. Du er selv ansvarlig for å kopiere ut materiale du ønsker å beholde innen siste skoledag, jf. skoleruta.
8. Datasikkerhet
Ikke gi andre tilgang til datamaskinen din. Når du forlater datamaskinen, skal du alltid låse eller logge ut av datamaskinen.
Du plikter å ha oppdatert antivirusprogram på datamaskinen og benytte sikkerhetsoppdateringer for operativsystem og programvare. Du finner informasjon om datasikkerhet på skolens nettsider under «Kom i gang med din elev-PC/-Mac».
9. Avvik
Ved mistanke om eller kjennskap til misbruk, feil eller avvik som kan påvirke informasjonssikkerhet eller personvern, skal du melde fra om dette til skolens administrasjon umiddelbart.
10. Skolens ansvar
Skolen sikrer alle digitale ressurser etter beste evne, men er ikke ansvarlig for tap av data eller andre tap som skyldes diskhavari, manglende sikkerhetskopi eller svikt i de digitale ressursene.
Skolen er ikke ansvarlig for tap som skyldes brudd på reglementet. Skolen er heller ikke ansvarlig for tap/skade på privat datautstyr som tilknyttes skolens nettverk.
11. IT-brukerstøtte
Viken fylkeskommune har, ved skolens lokale IT-kontor, brukerstøtte for alle elever på skolen. Brukerstøtte tilbys på skolens digitale ressurser og privat datautstyr som eleven benytter i undervisningen.
IT-brukerstøtte er ikke ansvarlig for eventuelle tap av data som finner sted ved brukerstøtte. Eleven anbefales å ta sikkerhetskopi av data på datautstyret før det innleveres til IT-kontoret.
IT-brukerstøtte er ikke ansvarlig for skader som oppstår i forbindelse med brukerstøtte, forutsatt at disse skadene kan relateres til eksisterende skader i produktet.
Eleven skal lukke filer, nettleserfaner og annet innhold av personlig karakter før datautstyret innleveres til IT-brukerstøtte.
Dersom eleven ikke kan være til stede mens feilsøking pågår, vil IT-brukerstøtte ha behov for et passord for adgang til datautstyret. For at eleven ikke skal gi ifra seg sitt personlige passord, skal eleven i forkant av brukerstøtte, endre det til et midlertidig passord. Etter brukerstøtte skal eleven tilbakestille passordet.
Eleven kan låne en utlåns-PC i perioden datautstyret er hos brukerstøtte, så lenge IT-kontoret har utlåns-PC-er tilgjengelig.
12. Brudd på IKT-reglementet
Brudd på IKT-reglementet kan føre til sanksjoner etter ordensreglementet. Ved en politianmeldelse vil relevante aktivitetslogger kunne bli utlevert til politiet.
13. Erstatning
Ved skade på eller tap av skolens digitale ressurser kan du eller dine foresatte bli erstatningsansvarlig i tråd med ordensreglementets §11.
14. Særskilte regler ved den enkelte skole
Skoleutvalget har anledning til å vedta tilleggsregler som gjelder for den enkelte skole, såfremt disse ikke bryter med punkt 1–13.