Fylkeskommunens tomt på Værste. Den gule linjen viser omtrent hvor tomtegrensen går.
Hallvard Mørk Tvete, Østfold fylkeskommune
Østfold fylkeskommune skal bygge to nye skoler i Fredrikstad. Den ene skolen skal bygges på tomten fylkeskommunen eier på Værste. Den har fått det foreløpige navnet skole X.
Skolen vil ha rundt 1750 elever og 300 ansatte. Skolen vil ha 7 utdanningsprogram med 32 ulike utdanningstilbud.
Ny skole X skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid med samspill som gjennomføringsmodell. Dette innebærer at fylkeskommunen inngår en langvarig leieavtale der leverandøren (utleieren) skal stå for utvikling, finansiering, bygging og drift av skolebygget. Målet er at den nye skolen på Værste skal stå klar til skolestart i 2029.
Dette jobber vi med nå
Fylkeskommunen jobber nå med å finne den aktøren som skal utvikle og bygge nye skole X. Tilbyderne har for øyeblikket levert førstegangs tilbud, og det gjennomføres forhandlinger og teamevalueringer av de innkomne tilbudene og teamsammensetningenene.
Målet er å få på plass en utbygger ved årsskiftet 2025/2026.
Parallelt med anskaffelsesprosessen jobbes det med å konkretisere rom- og funksjonsprogram basert på brukermedvirkningsprosesser som ble gjennomført våren 2025.
Prosjektorganisering
Prosjektet skal gjennomføres som et offentlig privat samarbeid med samspill som gjennomføringsmodell (utvikling og prosjektering) før OPS-kontrakten inngås. Prosjektet vil organiseres som et ordinært prosjekt, med fokus på prinsippene om felles mål, åpenhet og tillit, tidlig involvering av entreprenør, felles beslutningsprosesser og insentiver knyttet til måloppnåelse.
Fremdriftsplan
Prosjektet er organisert i fire faser og en anskaffelsesfase:
- Fase 0: Anskaffelsesfase
- Fase 1: Utvikling frem til skisseprosjekt
- Fase 2: Utvikling frem til forprosjekt
- Fase 3: Byggefase
- Fase 4: Oppstart leieperiode
Vi befinner oss nå i fase 0 - anskaffelsesfasen. Byggeprosjektet skal behandles av fylkestinget etter fase 1, 2 og 3.
Konkurransen ble kunngjort på TED og Doffin 26. juni 2025, og frist for å levere forespørsel om å bli kvalifisert var 1. september 2025. Førstegangstilbud kom inn 27. oktober 2025. Evalueringer og forhandlinger foregår fra uke 44 til uke 48. Fristen for å levere endelig tilbud blir rundt uke 49. Målet er at valget om tilbyder er tatt og at kontrakt er inngått medio januar 2026.
I fase 1 kan alternative løsninger skisseres uten høy grad av detaljering, slik at justeringer lett kan foretas. Partene skal i samspill utvikle et omforent skisseprosjekt. Skisseprosjekt med foreløpig kalkyle skal godkjennes på politisk nivå.
Partene skal i utviklingsfasen bli enige om hva slags løsning, utførelse og materialer kontrakten skal oppfylles med. Ved avslutningen av forprosjektet skal endelig forprosjekt foreligge. Det vil si endelige tegninger, krav- og ytelsesspesifikasjon, hovedprinsipper for tekniske løsninger, ferdigstillelsesdato med mer. Forprosjektet med målpris for estimert prosjektkostnad skal godkjennes på politisk nivå.
I Byggefasen skal arbeidene gjennomføres i samsvar med de løsningene som er valgt i foregående faser. Arbeidene i byggefasen vil pågå fra 1. kvartal 2027 og frem til 2. kvartal 2029.
Etter ferdigstillelse går fylkeskommunen inn i en leieperiode, denne perioden skal vare minimum 25 år. Utleier har også ansvaret for drifts- og vedlikeholdsansvaret for bygget i hele perioden. Ved utløp av leieperioden har fylkeskommunen anledning til å kjøpe skolen til markedspris.
Om skole X
- Elektro og datateknologi
- Teknologi- og industrifag
- Helse- og oppvekstfag, inkludert Helse-TEK
- Studiespesialisering, inkludert Science
- Medier og kommunikasjon
- Informasjonsteknologi og medieproduksjon
- Påbygg til studiekompetanse
- Forberedende opplæring
- Tilrettelagt opplæringstilbud
Medvirkning og informasjon
Det har hittil vært gjennomført to større brukermedvirkningsprosesser med samlinger for ansatte og elever. Medvirkning vil bli viktig, også i de kommende fasene. En plan for videre medvirkning legges nå, og siden vil oppdateres når denne er klar.
Formål med første brukermedvirkningsprosess var å få brukernes innspill til valg av skoleløsning i Fredrikstad og fordeling av utdanningsprogram. Elevperspektivet ble hørt gjennom deltagelse på samling hvor Ungdomsrådene i Hvaler, Fredrikstad og Rådet og Ungdommens fylkesting og representanter fra elevrådene på Borg, Frederik II, Glemmen og Greåker.
Det ble gjennomført en digital høring for ungdomskolene i Fredrikstad, Hvaler og Råde. Ansattperspektivet ble hørt gjennom et representativt utvalg hvor alle ansattgrupper var representert. Lederperspektivet ble hørt gjennom en rektorsamling for samtlige skoler i Nedre Glomma samt deltagelse på fellessamling med elever og ansatte. Tillitsvalgte og vernetjenesten var representert. Det var totalt 120 deltagere på samlingen.
Formål ved andre brukermedvirkningsprosess var innspill for å utforme funksjonsbeskrivelser til styringsdokument for rom- og funksjonsprogram. Skolene fikk tilsendt forberedelsesoppgaver i forkant av samlingen. Brukerne ble organisert i ulike temagrupper basert på tilhørighet til skole X eller Y.
Elevperspektivet er ivaretatt ved å knytte elevene til ulike temagrupper som for eksempel elevtjeneste, bibliotek og IT, kantine og generelle læringsarealer. Perspektivet til pedagogisk personale ble hørt gjennom temagrupper for et spesifikt utdanningsprogram og deltagelse på temagruppene sammen med elevene. Perspektivet fra øvrige ansatte ble hørt gjennom fagspesifikke temagrupper som for eksempel drift og renhold. Lederperspektivet ble hørt gjennom en temagruppe for ledelse og administrasjon. Tillitsvalgte og vernetjenesten var representert og fordelt på ulike temagrupper. I etterkant av samlingen har også skoleledelsen på berørte skoler gitt innspill til utkast til RFP. Det var totalt 160 deltagere på samlingen.
Se også: