Rutiner for å sikre god informasjon fra skole til PPTvgo

Informasjon til PPT:

Lese og skrivevansker

  1. Hva slags tilrettelegginger har eleven fått innenfor nåværende opplæringstilbud og hvordan har dette fungert?
  2. Uttalelse fra kontaktlærer eller norsklærer/språklærer som beskriver utfordringene eleven har med lesing og skriving og hvordan dette påvirker opplæring og vurdering
  3. Legg ved resultater etter individuell kartlegging av elevens lese- og skriveferdigheter. 
    Aktuelle kartleggingsprøver kan være Språk 6-16 eller delprøver fra Arbeidsprøven (lastes ned gratis på Statped.no) Legg eventuelt også ved informasjon fra optiker etter utvidet synsundersøkelse.
  4. Dokumenter om eleven har vært utredet i grunnskolen og beskriv tilrettelegging i grunnskolen.

Matematikkvansker

  1. Uttalelse fra matematikklærer som beskriver elevens utfordringer i faget, tilrettelegging som har vært forsøkt og hvordan dette har fungert. Matematikklærer bør vurdere elevens mulighet for å bestå faget.
  2. Legg ved resultater fra individuell kartlegging i matematikk. Aktuelle kartleggingsprøver kan være Regnefaktaprøven, Alle teller eller Dynamisk kartleggingsprøve i matematikk (lastes ned gratis på Statped.no)
  3. Har eleven vært utredet i grunnskolen og hvilken tilrettelegging har vært gitt der?

Psykiske vansker

  • Har eleven fått eller får eleven oppfølging av BUPP/DPS? Eventuelt fra andre instanser som helsesykepleier, psykisk helsehjelp i kommunen eller private tjenester.
  • Hva er skolen bekymret for når det gjelder elevens skolegang? Faglig, sosialt, fravær, konsentrasjonsvansker eller lignende.
  • Hva ønsker eleven selv skal bli bedre?

Flerspråklige elever

  1. Flerspråklige elever: Gi informasjon om antall år i Norge, hvilket morsmål de har og om de bruker dette i hverdagen.
  2. Legg ved informasjon om det er fattet vedtak om særskilt språkopplæring i grunnskole eller videregående skole, og resultat etter kartleggingsprøver kan være TOSP eller FLORO, som begge gjennomføres på både norsk og morsmålet.