Alle som driver drosjesentral i dag, må ha fått godkjenning fra fylkeskommunen innen 1. mars 2025.
- Det blir etablert en digital løsning for å søke drosjesentral. Søknadsløsningen vil bli tilgjengelig via denne siden, men er ikke på plass før medio oktober. Vi tar ikke imot søknader før løsningen er på plass.
- Innehavere av drosjeløyve må være tilsluttet drosjesentral innen 1. mars 2025. Det vil bli etablert en digital løsning hvor de godkjente drosjesentralene registrerer hvilke løyvehavere de har tilsluttet. Vi vil informere nærmere om dette på denne nettsiden når løsningen er på plass.
Grunnleggende krav
Endringene i lovverket om godkjenning av drosjesentraler innebærer krav om at søker
- Driver en faktisk og varig virksomhet i Norge
Sentralen må ha fast forretningsadresse i Norge, være registrert i Foretaksregisteret og ha en daglig leder med kontor i Norge. - Har god vandel
Daglig leder kan ikke være fradømt retten til å drive næringsvirksomhet, eller være ilagt straff for en alvorlig lovovertredelse. - Har tilfredsstillende økonomisk evne.
Sentralen og daglig leder for nyopprettet selskap skal ikke ha vesentlige forfalte og ubetalte gebyr-, avgifts- og skatterestanser, eller være under konkursbehandling. Sentralen skal også framlegge en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Garantierklæringen må ha en kroneverdi tilsvarende 27 000 euro. Hva beløpet skal utgjøre i norske kroner vil bli opplyst i søknadsskjemaet.
Behandling av søknad om drosjesentral har et løyvegebyr på kroner 3 700.
Drosjesentralens plikter
Endringen i lovverket innebærer at drosjesentralen pålegges en rekke plikter, for eksempel å føre opplysninger om:
- løyvehavere tilsluttet sentralen og sine sjåfører
- løyvenummer og registreringsnummer på drosjene
- taksameter og dens serienummer
- antall tilgjengelige drosjer til enhver tid, og geografiske områder de dekker
- antall drosjer utstyrt for transport av funksjonshemmede.
Sentralen plikter å ha et tilbud til transport av funksjonshemmede, men kan samarbeide med andre sentraler om dette. Sentralen plikter også å ha en klageordning for kunder.
Videre skal drosjesentralen samle inn og lagre en rekke opplysninger for innrapportering til ulike myndigheter.