Votering i fylkesutvalget:
Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak fikk 0 stemmer og falt.
Forslaget fra Siv Henriette Jacobsen (Ap) ble vedtatt med 14 (H, Ap, Sp, SV, R, V, KrF, PP og Uavhengig) mot 1 (FrP) stemmer.
Følgende hadde ordet i saken: Siv Henriette Jacobsen (Ap), Sissel Rundblad (H), Niklas Memic Eriksen (FrP), Camilla Eidsvold (SV), Trond Svandal (V), Britt Gulbrandsen (KrF), Ann May Noomi Martinsen (R) og fylkesvaraordfører Annette Lindahl Raakil (Sp)
Fylkesutvalgets innstilling:
1. Ved utskriving av fylkesskatten for 2024 legges til grunn den maksimale skattøren som vedtas av Stortinget i statsbudsjettet for 2025.
2. Budsjetterte inntekter/utgifter og netto driftsrammer for tjenesteområder for 2025 vedtas slik det framgår av bevilgningsoversikt drift etter § 5-4 første- og andre ledd.
3. Rammen for tjenesteområdene legges til grunn slik de framkommer av den vedtatte økonomiplanen for 2025-2028 og fylkeskommunedirektørens forslag til årsbudsjett for 2025. Tilpasningsbehovet for 2025 på 68,8 mill. kr. innenfor tjenesteområde Opplæring og kompetanse løses slik det framkommer av FT-sak 118/2024 «Optimalisering av skole- og tilbudsstrukturen i videregående opplæring».
Differansen mellom de vedtatte tiltakene i ovennevnte FT-sak og tilpasningsbehovet dekkes ved bruk av fylkeskommunens reservefond med 25,8 mill. kr. For at reservefondet ikke skal komme under det som regnes som et akseptabelt nivå (5% av samlede inntekter), skal det i
forbindelse med regnskapsavslutningen for 2025 og senere år bli prioritert å tilbakeføre midler til reservefondet.
4. For 2025 stilles 1 mill. kr i frie midler til disposisjon for fylkesutvalget. Beløpet dekkes i 2025 fra reservefondet. For senere år, fra og med 2026, tildeles midler basert på foregående års utbytte fra Østfold Energi. Størrelsen på det disponible beløpet settes til 10 % av evt. merinntekter fra Østfold Energi utover det budsjetterte utbyttet, men begrenset oppad til 5 mill. kr. Fylkeskommunedirektøren utarbeider et reglement for disponeringen og oppfølgingen det enkelte år.
5. Det reserveres inntil 12,5 mill. kr av reservefondet til bruk som personalmessige omstillingsmidler i 2025, jf. FT-sak 118/2024 «Optimalisering av skole- og tilbudsstrukturen i videregående opplæring». Fylkeskommunedirektøren gis fullmakt til å disponere midlene i
tråd med behov. Faktisk forbruk rapporteres i forbindelse med tertialrapporteringene.
6. Investeringsbudsjettet for 2025 vedtas slik det framgår av Bevilgningsoversikt investering etter § 5-5 første- og andre ledd (investeringer i varige driftsmidler)
4.Utlån av egne midler
Omdisponeringer av prinsipiell eller vesentlig betydning, skal legges frem for fylkestinget.
7. Det opptas lån til investeringsformål i budsjettet for 2025 på inntil 463,23 mill. kr, jf. kommuneloven §14-15 første ledd. Gjennomsnittlig avdragstid settes til 25 år.
8. Fylkeskommunens trekkrettighet i bank settes til 200 mill. kr i 2025, jfr. kommuneloven §
14-15 tredje ledd.
9. Fylkeskommunedirektøren fastsetter kollektivtakstene for Østfold Kollektivtrafikk innenfor kommunal deflator.
10. Driftsbudsjettet for fylkesrevisjon, kontrollutvalgssekretariat og kontrollutvalg vedtas med en netto driftsutgift på 8,5 mill. kr i 2025.
11. Fylkeskommunedirektøren kan inntektsføre bruk av fond i 2025 i samsvar med påløpte utgifter, der fondsbruken er i samsvar med forutsetningene for fondet.
12. Fylkeskommunedirektøren får fullmakt til å avsette til fond fra avdelingenes budsjetter i de tilfeller der det er gitt tilsagn til eksterne om støtte til tiltak/prosjekter, men hvor utbetalinger skjer i et senere budsjettår.
I en tid med knappe økonomisk midler er det viktig å foreta prioriteringer som viser en tydelig politisk retning og bidrar til å løse større samfunnsutfordringer. I det videre arbeidet med budsjett prioriterer partiene å prioritere et bedre kollektivtilbud, flere låne-PC-er, mer til
kultur, mer til vei-vedlikehold og natur-restaurering.
1. Omprioritering av midler til skole
Det omdisponeres 4, 5 mill fra næringstilskudd til Opplæring og kompetanse til henholdsvis opprettholdelse av Håndverk-, design- og produktutvikling (3,4) og en idrettsparallell i Fredrikstad (1,1)
2. Kollektivtilbud
I forbindelse med gjennomgangen av ØKT ber fylkestinget fylkeskommunedirektøren om en sak om uttesting og implementering av en ny bestillingstjeneste for reiser for å styrke kollektivtilbudet i Indre Østfold, Mosseregionen og Halden. Denne saken kan omhandle pilotering og implementering av en tjeneste som fungerer bedre enn dagens Flex kan. Dette for å nå reisende utenfor områdene med best kollektivdekning i fylket. Dette kan for eksempel være Hent, Nabogo, hjem-jobb-hjem eller tilsvarende. Dersom en slik pilot kan starte i 2025, kan det være aktuelt å omdisponere midlene avsatt til Flex ved for eksempel å flytte flere tilbud fra dagtid til kveld.
3. Økt handlingsrom
Dersom handlingsrommet skulle øke gjennom en budsjettrevidering prioriteres følgende formål i prioritert rekkefølge i tillegg til et bedre kollektivtilbud:
A) Flere låne pc-er som et ledd i arbeidet med å få på plass en bedre PC-ordning for elevene i Østfold.
B) Økt vei-vedlikehold for å forhindre videre etterslep og øke trafikksikkerheten.
C) Økte midler til flere samarbeidstiltak innen natur-restaurering.
Det bes om en egen sak om disponering av nye midler
4. Kultur:
a. Fylkesutvalgets disposisjonspost økes med 0,6 millioner kroner for å kunne håndtere løpende søknader. Inndekning; næringstilskudd.
b. Frem til fylkestinget foretas en intern omprioritering innenfor kulturområdet for å sikre en videreføring av driften av kultur og frivillighet.
c. Kulturell spaserstokk støttes med 1 mill. og Glemmen nærmiljøarena støttes med 1,4. Inndekning; næringstilskudd.
5. Verbalvedtak:
a. For å sikre utvikling og frivillighet i Østfold skal det være en prioritert oppgave å søke ekstern finansiering og prosjekter nasjonalt og internasjonalt både i fylkeskommunen, men også for frivilligheten, kulturlivet og andre aktører i Østfold.
b. Det foretas en videre gjennomgang av driften for å øke inntjening og redusere utgifter. Mulige tiltak kan være flere møter, kurs og konferanser i egne lokaler, likestilling av el-bil og andre biler ift parkering på fylkeshuset og søknad om unntak for eiendomsskatt i lokaler med undervisningsformål, gjennomgang av mobilordning for ansatte i skolen. Det bes om en sak på dette.
c. Det bes om en sak i løpet av første halvår 2025 som synliggjør samarbeid, mobilisering og bruk av midler til naturrestaurering.
d. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren gå i dialog med NAV for å revidere avtalen om finansiering av NAV-veilederne på de videregående skolene med mål om å øke NAVs andel av finansieringen.
e. Det bes om en sak med en gjennomgang av anskaffelsesreglementet, og som ser på mulighetene for å øke andelen direktekjøpt mat og drikke, og fra lokale produsenter.
Naturrestaurering.
f. Fylkeskommunnedirektøren legger frem en sak som belyser fylkeskommunens handlingsrom, med mulige tiltak, for en helhetlig satsing for kystsone og vassdrag i Østfold. Det skal særlig ses på rammer for utvikling i 100-metersbeltet, både langs kysten og vassdragene. Saken kan knyttes til oppfølging av fylkeskommunens ansvar for vannkvalitet, oppfølging av «Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden» og tiltakene fylkeskommunen har ansvar for.
g. Som en forlengelse av fylkeskommunens arbeid med psykisk helse i skolene, bes fylkeskommunedirektøren utarbeide en handlingsplan for selvmordsforebygging, hvor flere relevante felt, som samferdsel, er inkludert(sikring jernbaneovergang, broer etc.). Arbeidet bes gjøres i samarbeid med partnerskapet for folkehelse i Østfold.
h. I videre arbeid med inkludering og videreutvikling i samarbeidet med NAV, etableres en prøveordning med seniorer som mentorer for dropout elever og folk som er langtids arbeidsledige, for styrket arbeidslivstrening og redusert utenforskap
Se protokoll fra fylkesutvalget for tabeller (PDF, 149 kB)